Opleiding zo goed als geweigerd

Tommy3390
Topic Starter

Opleiding zo goed als geweigerd

#1 , 11 feb 2015 19:03

Beste,

Begin Januari is mijn werkgever failliet gegaan.

Mijn job (10 jaar Ict) was ik al een tijdje beu dus dacht ik, ik ga een totaal andere weg op.

Dus ik schreef me in voor een opleiding in een knelpuntberoep. (bestuurder zware vrachtwagen)

Tijdens het telefonisch gesprek dat ik had met de consulente vroeg ze achter mijn motivering.

Waarop ik antwoordde, wel ik heb nu 10 jaar mensen geholpen met hun pc's, ik wil nu hetzelfde doen, maar om leveringen op tijd te brengen (bouwmaterialen, mazout etc etc...) plus ik zit graag op de baan en heb altijd wel gedroomd van met een vrachtwagen te rijden.

Waarop ik al redelijk bruut onderbroken werd:

Beste,

Dit is geen motivatie om hier te beginnen, u beseft toch wel dat uw sociaal leven een dikke NUL gaat worden, wij willen dat u internationaal gaat rijden en niet nationaal, bouwmaterialen worden ook niet goedgekeurd want dat valt onder bouw en niet onder transport. U gaat uw vrienden niet meer zien omdat u meer dan 14u per dag gaat werken, waarschijnlijk als u een vriendin/vrouw hebt gaat deze relatie ook snel op de klippen lopen.
Onze opleiding kost 14000 euro per persoon dus wij laten niet iedereen zomaar toe.
(Waarom dan reclame van opleidingen voor knelpuntberoepen)

Ik wist even niet wat zeggen, wetende dat de persoon mij totaal niet kent...

Ik heb mij dan even kwaad gemaakt en mag begin Maart dan toch "op gesprek"

Nu is mijn vraag:

Mogen zij zomaar personen weigeren?

Ik ga het er in ieder geval niet bij laten, al moet ik mijn gsm het gesprek laten opnemen en ermee naar de media gaan, ik vind dit geen manier van werken!

Alle raad is welkom

Thanks,

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2015 20:35

De reden is waarschijnlijk dat een ICTer ook een knelpuntberoep is.
Waarom moet de gemeenschap dan opleidingskosten betalen voor een ander (knelpunt) beroep?
Vanuit het standpunt van de gemeenschap is er geen enkele reden om in u te investeren.
Indien u graag van beroep wisselt moet u bijgevolg die opleiding zelf financieren.
Gemeenschapsgeld dient daar niet voor.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

voodoodoll

#3 , 11 feb 2015 21:01

ICTer kan dan wel een knelpuntberoep zijn, hoewel het niet een van de grootste is, maar wat heeft een werkgever aan een werkkracht die eigenlijk geen zin meer heeft in zo'n job? Om nog maar te zwijgen over het feit dat de werknemer meer kans heeft op psychische problemen zoals depressie of burn-out... Daar is absoluut niemand mee gebaat.

Wat betreft het gene die medewerkster zei over jouw privéleven, daar heeft zij geen zaken mee als dat is wat jij wil doen. Nu denk ik wel dat ze je kunnen weigeren op een opleiding te starten omdat je nog maar een maand werkzoekende bent en dus nog volop kans hebt om een job te vinden in jouw branche.

Oplossingen zijn dus ofwel lang werkloos blijven en dan aandringen op een opleiding ofwel werken in de ICT en zelf de opleiding bekostigen zoals asperger zegt.

Reclame

Tommy3390
Topic Starter

#4 , 12 feb 2015 10:56

Gemeenschapsgeld is geld van de gemeenschap. Het geld wordt betaald aan de overheid door bedrijven en burgers. Met andere woorden, ik heb er voor betaald....

Maar soit, vdab vraagt 14000 euro voor deze opleiding, ik ga deze dan ook zelf betalen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 feb 2015 11:05

Gemeenschapsgeld is geld van de gemeenschap. Het geld wordt betaald aan de overheid door bedrijven en burgers. Met andere woorden, ik heb er voor betaald....
Maar het is de gemeenschap die bepaalt wie er gebruik van mag maken, niet jij. Jij hebt betaald voor de algemene dienstverlening van de gemeenschap, niet voor iets specifieks.

Los daarvan lijkt me persoonlijk dat men je afblokt omdat u komt van een relatief gemakkelijke job (qua arbeidsomstandigheden), naar een complete andere wereld. Dat is op zich neit onmogelijk, maar de motivatie die u geeft (bouw, mazout leveren, waarom die specificiteit?) en "graag op de baan zitten" zijn nu niet direct de beste motivaties.

Zowel bouw als mazout zitten trouwens in aparte paritaire comités. Indien de opleidingen voor zware vrachtwagen gecofinancierd worden door het PC 140 (transport) en VDAB, is het logisch dat PC 140 niet wilbetalen voor iemand die in de brandstoffenhandel en de bouwsector wil werken.

Tommy3390
Topic Starter

#6 , 12 feb 2015 11:21

In de ict is het echt niet zo simpel als men denkt hoor, met een A2 diploma kom je er al niet meer, steeds meer master en bachelor. En dan nog maar te zwijgen van sollicitatieprocedures. Zo ben je bij (voorbeeld) de ku-leuven al 3 maand bezig eer je weet of je bent toegelaten of niet.
8u per dag werken vergeet dat ook maar, komt ook aardig in de buurt van 12 a 14u.
Geen idee door wie die opleidingen gefinancierd worden maar dan moeten ze er ook niet zoveel reclame om maken he.
Ikzelf ben onmiddellijk na het faillissement uitgenodigd door outplacement (verplicht). Rara over wat beginnen die bij de eerste bijeenkomst? OPLEIDINGEN BIJ DE VDAB!
Ga je er dan achter horen krijg je het deksel op uw neus.
Wat bij mij ook een grote rol speelt is (en is een groot deel van mijn motivatie) WERKZEKERHEID, vrachtwagenchauffeurs vragen ze altijd en overal.
Ik wil evengoed voor Aldi, Lidl of Delhaize gaan rijden hoor. Ik gaf enkel een paar voorbeelden.

Mvg

eylis

#7 , 12 feb 2015 12:13

maar los van dat alles, is de manier waarop geantwoord werd (als poster letterlijk weergeeft HOE en WAT er gereplikeerd is door de consulente) erg "onconsulentig", tamelijk ruw en niet erg motiverend om een orienterend gesprek hierover te hebben.

ongelukbelaagd

#8 , 12 feb 2015 13:17

In de ict is het echt niet zo simpel als men denkt hoor, met een A2 diploma kom je er al niet meer, steeds meer master en bachelor. En dan nog maar te zwijgen van sollicitatieprocedures. Zo ben je bij (voorbeeld) de ku-leuven al 3 maand bezig eer je weet of je bent toegelaten of niet.
8u per dag werken vergeet dat ook maar, komt ook aardig in de buurt van 12 a 14u.
Geen idee door wie die opleidingen gefinancierd worden maar dan moeten ze er ook niet zoveel reclame om maken he.
Ikzelf ben onmiddellijk na het faillissement uitgenodigd door outplacement (verplicht). Rara over wat beginnen die bij de eerste bijeenkomst? OPLEIDINGEN BIJ DE VDAB!
Ga je er dan achter horen krijg je het deksel op uw neus.
Wat bij mij ook een grote rol speelt is (en is een groot deel van mijn motivatie) WERKZEKERHEID, vrachtwagenchauffeurs vragen ze altijd en overal.
Ik wil evengoed voor Aldi, Lidl of Delhaize gaan rijden hoor. Ik gaf enkel een paar voorbeelden.

Mvg
Ik zou niet zo zeker zijn van werkzekerheid.
Als beginnend chauffeur... duurder dan die een Pool of Roemeen...
En dan die zware arbeid! Het is niet alleen rijden hé. Laden en lossen...
En vergeet niet dat ons Belgisch wegennet dichtslibt, dus file en agressieve chauffeurs
Dan niet je baas vergeten die vraagt om je niet aan de verplichte rusttijden te houden omdat er op tijd moet geleverd worden...
Leveringen op tijd? Laat me niet lachen.

Ik weet niet in hoeverre je de echte arbeidsomstandigheden van zo'n chauffeur kent, maar informeer je goed voor je naar dat gesprek gaat. Succes!

weergave

#9 , 08 mar 2015 19:55

inderdaad sommigen maken veel reclame voor opleidingen als eenmaal opleidingen wil doen dan weigeren ze u om dat je zo gezegd niet motiveert ben ik vraag mij dat ook af dat zomaar mag
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Terug naar “Werkloosheid”