Werkgever heeft mondeling laten weten dat hij mij waarschijnlijk zal moeten ontslaan om economische redenen.
Ik zal de volledige opzegperiode moeten presteren(tegen mijn zin).
Hij is bereid om nog eventjes te wachten tot ik 10 jaar anciënniteit heb
(ik krijg dan een kleine premie). Na wat opzoekingswerk ben ik het volgende tegengekomen en heb ik wat vraagjes.
Functie: arbeider rijdend personeel
PC: 140.03
datum indienst: 01/10/2006
Situatie A
ik krijg mijn ontslag VOOR 01/10/2016 (net geen 10 jaar anciënniteit)
opzegperiode:42 dagen + 12 weken
ik heb recht op 2500€ ontslaguitkering van de RVA
Situatie B
ik krijg mijn ontslag NA 01/10/2016 (minumum 10 jaar anciënniteit)
opzegperiode:42 dagen + 12 weken
ik heb recht op een ontslagcompensatievergoeding voor 15 weken nettoloon.
Vraag 1
In welke situatie heb ik het meeste voordeel indien ik na het ontvangen van mijn ontslagbrief
een tegenopzeg beteken (4 weken) en nadien zo snel mogelijk aan de slag ga bij een nieuwe werkgever?
volgens mijn opzoekingswerk is een ontslaguitkering cummuleerbaar met een werkloosheidsuitkering
en krijg je deze ontslaguitkering toch nog indien je een tegenopzeg presteert. Tussen de periode na je tegenopzeg
en de opzeg betekent door je werkgever heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Vraag 2
Een ontslagcompensatievergoeding is niet cumuleerbaar met een werkloosheidsuitkering.
Verlies ik mijn recht op deze ontslagcompensatievergoeding indien ik slechts een tegenopzeg presteer van 4 weken
(ipv 42 dagen + 12 weken) en onmiddelijk aan de slag ga bij een nieuwe werkgever ?
Ik geraak er niet aan uit welke situatie voor mij het voordeligst is.
Ik zou graag zo snel mogelijk aan de slag bij een nieuwe werkgever (na een tegenopzeg van 4 weken bij de huidige werkgever)
maar ik moet rekening houden met een worst-case scenario waarin ik na het betekenen van een tegenopzeg
niet onmiddelijk werk kan vinden en bijgevolg tijdelijk in de werkloosheid verkeer.
mvg,