definitieve schorsing rva = helemaal GEEN inkomen meer ?

kleinebeer
Topic Starter

definitieve schorsing rva = helemaal GEEN inkomen meer ?

#1 , 10 jan 2011 21:43

Situatieschets : (voorlopig nog hypothetisch)

Ik ben gehuwd en werkloos.
Mijn man gaat binnenkort met pensioen.
Wat gebeurt er als ik definitief geschorst zou worden door de rva als mijn man al met pensioen is ?

Ik bedoel : moest deze situatie zich NU voordoen kan ik zogezegd "ten laste komen van mijn man" (= er wordt hem minder bedrijfsvoorheffing afgehouden zodat hij iets meer netto overhoudt)
Maar wat als hij al met pensioen IS ?

Wordt zijn pensioen dan ook "herzien" ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jan 2011 21:51

Fiscaal komt een echtgenote nooit "ten laste" van de echtgenoot (kinderen daarentegen kunnen wel ten laste komen).
Indien u geen eigen inkomen geniet zal men wel de "huwelijkscoefficient" toepassen. Dat wil zeggen dat een deel van zijn inkomen fiscaal als uw inkomen wordt beschouwd en apart wordt belast. Daardoor zullen de te betalen belastingen iets lager zijn. Ook als hij met pensioen is blijft deze regel gelden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 12 jan 2011 11:05

“Art.275.De bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de aanduidingen van de schalen opgesteld door de Koning...“(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.87.Behoudens...is bedrijfsvoorheffing aan de bron verschuldigd op : 1°.a)beroepsinkomsten als vermeld in artikel 23,§ 1...5°(=pensioenen),van het Wetboek...Art.88.Het bedrag van de aan de bron verschuldigde bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de schalen en de erbij horende regels vermeld in bijlage III.”(K.B. WIB 27 augustus 1993).

“...4.1...de echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft eveneens beroepsinkomsten (schaal I)...4.2.De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft geen beroepsinkomsten(schaal II)...“(bijlage III).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”