Combi studies - werkloosheidsuitkering

Iemand222
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Combi studies - werkloosheidsuitkering

#1 , 11 mar 2016 08:28

Ik ben ca. 2 jaar aan de slag bij mijn werkgever maar ik ben recentelijk ontslagen geweest.
In die periode dat ik er heb gewerkt ben ik een studie gestart in het hoger onderwijs (diplomacontract, avondonderwijs).
Stel dat ik binnenkort een werkloosheidsuitkering aanvraag, kan de RVA dan eisen dat ik mijn studie stopzet tijdens het lopende academiejaar?
Ik zou uiteraard wel actief op zoek gaan naar werk (ik ben er al dagelijks mee bezig).
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord

#2 , 13 jul 2016 19:21

Personen die voor 27 of meer studiepunten studeren worden als student beschouwd en hebben dus geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Het leefloon kan uitkomst bieden, maar het ocmw is niet verplicht hiertoe en in de regel gebeurt dit niet bij een persoon die reeds een diploma heeft of een bepaalde leeftijd heeft bereikt. Leefloon veronderstelt immers beschikbaarheid tot de arbeidsmarkt.

Voor een avondopleiding gelden er echter andere en meer soepele regels, want niets weerhoudt u ervan overdag te solliciteren en beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”