Hoger beroep tegen adviserend geneesheer ziekenfonds

kleinebeer
Topic Starter

Hoger beroep tegen adviserend geneesheer ziekenfonds

#1 , 09 sep 2016 22:03

In 2012 was ik (als werkzoekende) arbeidsongeschikt. Na 10 maand ziekenkas werd ik door de adviserend geneesheer terug arbeidsgeschikt verklaard. Zowel mijn huisarts als psychiater waren het hiermee niet eens en ik ging in beroep. Dit beroep werd afgewezen. We gingen in hoger beroep en dit keer werd ik in het gelijk gesteld. De hele procedure heeft 4 jaar geduurd !
Nu kom ik dus opnieuw op ziekenkas te staan met terugwerkende kracht.
In het arrest staat niks over een einddatum. Kan het ziekenfonds mij opnieuw arbeidsgeschikt verklaren ?
(ik ben 55)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

kleinebeer
Topic Starter

#3 , 10 sep 2016 10:15

Maw de controlegeneesheer vh ziekenfonds staat boven de gerechtsdeskundige aangesteld door het arbeidshof ?

Reclame

jefke007

#4 , 10 sep 2016 10:28

neen, het gerecht heeft geoordeeld over een periode in het VERLEDEN

De adviserend geneesheer en co, heeft het nog altijd het recht om de oordelen dat je vanaf een bepaald moment niet meer arbeidsongeschikt bent
( je kan daar terug opnieuw in beroep tegen gaan )

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2016 10:40

Het is zo als men hier al schreef met andere woorden, het is niet omdat men op 1/01/2016 ziek zijt volgens de rechtbank, dat je nog op 1/12/2016 ziek bent !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kleinebeer
Topic Starter

#6 , 10 sep 2016 13:55

Ja dat begrijp ik maar controleert het ziekenfonds nog mensen op invaliditeit die de 55 jaar reeds gepasseerd zijn ?

jefke007

#7 , 10 sep 2016 14:13

ja waarom niet : pensioenleeftijd is toch 65 (67 jaar )
Iedereeen wordt geacht om langer te moeten werken, en zij die niet kunnen werken worden tot pensioenleeftijd gecontroleerd

Mariette

#8 , 11 sep 2016 09:18

ja waarom niet : pensioenleeftijd is toch 65 (67 jaar )
Iedereeen wordt geacht om langer te moeten werken, en zij die niet kunnen werken worden tot pensioenleeftijd gecontroleerd
Tenzij dit zeer recent veranderd is, controleert men niet meer vanaf 55 jaar.
Misschien hangt het af van de aard van de ziekte/invaliditeit.

In ieder geval werd ik na mijn 55ste nooit meer gecontroleerd (en dit werd me trouwens ook medegedeeld door de controle arts)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 sep 2016 09:24

Ik ken iemand van 63 jaar en moet op controle !

Is wel gewoon ziek +/-5 maanden al.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#10 , 11 sep 2016 10:45

DAt zal van de aandoening afhangen
Als men vanaf 55 niet meer zou controleren, dan zouden er zich wel eens heeeeeeeeeeel veel ziek kunnen melden

Het princiepe is dat men tot pensioenleeftijd moet kunnen controleren, de rest is allemaal dikke bullshit

Overigens hangt men na één jaar nog eens aan een extra controle vast : de geneesheren van het RIZIV ( het schijnt dat die niet van de makkelijkste zijn )

Mariette

#11 , 11 sep 2016 11:08

Ik ken iemand van 63 jaar en moet op controle !

Is wel gewoon ziek +/-5 maanden al.
Ik heb het natuurlijk niet over iemand met een korte gewone ziekte, maar over mensen die 66% arbeidsongeschikt werden verklaard en al jaren zeer regelmatig werden gecontroleerd.

Mariette

#12 , 11 sep 2016 11:10

DAt zal van de aandoening afhangen
Als men vanaf 55 niet meer zou controleren, dan zouden er zich wel eens heeeeeeeeeeel veel ziek kunnen melden

Het princiepe is dat men tot pensioenleeftijd moet kunnen controleren, de rest is allemaal dikke bullshit

Overigens hangt men na één jaar nog eens aan een extra controle vast : de geneesheren van het RIZIV ( het schijnt dat die niet van de makkelijkste zijn )
Niet enkel na één jaar de RIZIV controle, maar nadien volgt er voor mensen met blijvende arbeidsongeschiktheid nog steeds een vijfjaarlijkse controle. Die stopte echter op de leeftijd van 55 (in mijn geval). Weinig waarschijnlijk dat men na tien jaar gecontroleerde arbeidsongeschiktheid ineens na zijn 55ste springlevend en hersteld is.

jefke007

#13 , 11 sep 2016 11:40

niet iedeeen is reeds op zijn55 10 jaar ziek, en dan nog zijn de wonderen de wereld niet uit.

Mariette

#14 , 11 sep 2016 15:38

niet iedeeen is reeds op zijn55 10 jaar ziek, en dan nog zijn de wonderen de wereld niet uit.
wat bedoelt U hiermee?

Me dunkt ging de vraag erom of er na 55 jaar nog controle wordt uitgevoerd.
TS is al verscheidene jaren arbeidsongeschikt en heeft van de rechtbank gelijk gekregen.

Ik kan hier dus enkel mijn eigen ervaring mededelen.
Waarover heeft U het?

jefke007

#15 , 11 sep 2016 17:51

HET antwoord is "ja" er wordt wel degelijk nog controle uitgeoefend voor iemand die arbeidsogneschikt blijft na 55 jaar
( denk dat Maggy de Block en Kris Peeters het niet graag zou horen, moest het niet zo zijn )

De rest is allemaal zever in pakjes

Terug naar “Werkloosheid”