Hey iedereen,
Na een ontslag bij mijn vorige werkgever ben ik momenteel als werkzoekende ingeschreven bij VDAB en krijg ik een uitkering. Omdat ik niet meteen zicht heb op een nieuwe job (en eerlijk gezegd ook best wat tijd voor mezelf kan gebruiken), ben ik van plan om het komende jaar een voltijdse dagopleiding te volgen bij Syntra. Dit betekent 3 tot 5 dagen per week les, telkens van 9u tot 16u.
Het probleem is dat ik niet goed weet hoe dit te verzoenen met mijn status als werkzoekende. Ik weet dat er een vrijstelling bestaat bij RVA waardoor je je uitkering behoudt als Syntra-student, maar hier kom ik niet voor in aanmerking (had het toch een keertje geprobeerd, maar is zoals verwacht afgekeurd teruggekomen). Ik ben de afgelopen weken inlichtingen gaan vragen bij mijn vakbond én VDAB of het dan niet beter is als ik me gewoon uitschrijf bij VDAB (er me volledig van bewust zijnde dat mijn uitkering hierdoor zou wegvallen), maar geen van beide kon me hierop een duidelijk antwoord bieden. VDAB raadt me nu zelfs aan om eens bij mijn mutualiteit aan te kloppen voor meer info.
Kortom: het wordt een beetje een boeltje en niemand kan me echt vertellen hoe ik dit nu het beste aanpak. Is het echt zo moeilijk om als werkzoekende je even aan de arbeidsmarkt te onttrekken?
Groetjes,
scrs