#4 , 14 nov 2013 22:24
Geachte,
Eerst en vooral. Wij hebben het hier over een "overlevingspensioen", geen extra-inkomen. Toen u in kennis werd gesteld van uw beslissing overlevingspensioen werd u uitdrukkelijk gevraagd om de pensioendiensten in kennis te stellen van iedere wijziging in uw situatie, waaronder de overschrijding van de grenzen toegelaten arbeid. Trouwens de regels van de toegelaten arbeid zijn bijgevoegd. De bedragen die worden vermeld zijn jaarbedragen. U dient dan ook een onderscheid te maken tussen het jaar van ingang overlevingspensioen en daaropvolgende al dan niet volledige jaren van overlevingspensioen. Het zou maar al te gemakkelijk zijn dat u voor 6 maanden voltijds gaat werken en dan voor de resterende 6 maanden een overlevingspensioen zou genieten. Hoe zei Karel De Gucht ook weer, te gek om los te lopen.
Vooreerst wens ik te stellen dat het absoluut geen zin heeft om tegen de terugvordering op zich in beroep te gaan, doch wel tegen de beslissing waarop deze terugvordering is gebaseerd. U dient dan ook de beroepstermijnen te respecteren.
De enige mogelijkheid die ik zie om in hoger beroep te gaan is als de verjaringstermijnen niet zouden zijn gerespecteerd. Indien u de pensioendiensten binnen de 30 dagen na aanvang wijziging arbeidsregime heeft in kennis gesteld van het feit dat u de grenzen van de toegelaten arbeid in die mate zal overschrijden dat het overlevingspensioen over het ganse jaar niet betaalbaar is en de beslissing van schorsing en daaraan gekoppelde terugvordering, niet binnen de 6 maanden na deze kennisgeving is gebeurd, kan er sprake zijn van verjaring, waardoor enkel de terugvorderbare bedragen worden teruggevorderd over de 6 maanden voorafgaand aan de beslissing schorsing en kennisgeving terugvordering.
Ik vrees dat dit bij u niet het geval is. Een hoger beroep zou dan ook als roekeloos en tergend kunnen bestempeld worden met alle gevolgen van dien.
De enige oplossing in uw situatie is mijn inzien dan ook dat u de activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen en terug uw overlevingspensioen claimt. Dit kan via een formulier beroepsbezigheid dat u kan downloaden van de website van de Rijksdienst voor Pensioenen. Voor wat het terug te betalen bedrag betreft, kan u een schikking treffen met de Rijksdienst voor Pensioenen, die hierin zeer soepel zijn.
Veel succes.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,
Thieu Rutten
pensioendeskundige.