diverse inkomsten naast weduwepensioen

Carlota
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

diverse inkomsten naast weduwepensioen

#1 , 07 dec 2024 17:38

Hallo,
Ik ontvang reeds enkele jaren een overlevingspensioen van de Belgische pensioendienst. In 2025 zal ik inkomsten verwerven uit beleggingen dewelke ik moet invullen op de belastingsbrief onder: diverse inkomsten. Deze inkomsten komen dus NIET uit arbeid of andere tegemoetkomingen. Het zijn winsten uit beleggingen.
Ik wil weten of de pensioendienst hier kan op inspelen om het weduwepensioen te verlagen/stop te zetten.
Ik vind hier nergens informatie over. De pensioendienst zelf reageert niet op mijn vraag.
Alvast bedankt voor het antwoord!

basejumper

#2 , 07 dec 2024 19:46

Este

Beleggingsinkomsten zijn geen factor bij overlevingspensioenen.
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... enen/cumul
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2024 11:03

kleine aanvulling op #2, in zoverre als nodig:
Analyse van het begrip “beroepsactiviteit”.
Bij artikel 64 § 1 wordt bepaald dat onder “beroepsbezigheid” moet worden verstaan : iedere bezigheid die een inkomen kan opleveren als bedoeld bij artikel 23 § 1, 1°, 2° of 4° en bij artikel 228, § 2, 3° en 4° van het wetboek van de inkomstenbelastingen. Daarmee worden bedoeld : 1. WINSTEN van een nijverheids-, handels- of landbouwbedrijf ; 2. BEZOLDIGINGEN van werknemers, beheerders en werkende vennoten. 3. BATEN, onder welke vorm ook, van vrije beroepen, ambten en posten, en elke winstgevende bezigheid die niet bedoeld is in 1 en 2.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”