Mijn partner en ik kunnen volgend jaar allebei op pensioen aan 60 jaar, maar omdat we niet in dezelfde maand geboren zijn, gaat dit dus ingaan op verschillende maanden: zij op 1/8, ik op 1/10.
Bij het aanvragen van haar pensioen (op MyPension.be ) werden haar plotseling allerlei vragen gesteld omtrent MIJN intenties en verdiensten NA haar pensioendatum. Blijkbaar dien ook IK de maximumgrenzen van bijverdiensten van gepensioneerden te respecteren om HAAR pensioen niet opgeschort te zien worden.
Klopt dit? Ik dacht dat die (overigens belachelijk lage) inkomensbeperkingen enkel gelden voor de gepensioneerde zélf, bijvoorbeeld indien deze er nog een activiteit wou op nahouden na zijn of haar pensioen.
Maar, zoals ik het nu begrijp op MyPension.be, gaat mijn partner tijdens maand 8 en 9 geen pensioen krijgen (gezien mijn loon uiteraard VER boven die maximumgrens zit). Begrijp ik dat goed? In ons geval is zoiets nu niet catastrofaal, maar stel je voor dat ons leeftijdsverschil veel groter zou zijn, riskeert de jongste partner dan eventueel jarenlang zonder pensioen (en dus zonder inkomen) thuis te zitten, totdat de andere partner stopt met werken en eveneens in pensioen gaat?
Vind ik heel vreemd. Ik hoop dat ik dit verkeerd interpreteer. Weet hier iemand raad? Of kan iemand uit ervaring spreken?