OCMW!!??

roadie
Topic Starter

OCMW!!??

#1 , 21 mei 2008 11:08

Zoals het met nog meer gebeurt: door een overmatige eis tot alimentatie bij echtscheiding en beslag op AL je inkomsten beland je voor leefloon bij het OCMW.
Nu is de echtscheiding uitgesproken en wordt er een bedrag terugbetaald van het teveel in beslag genomen.
U raadt het al: het OCMW ruikt de mogelijkheid om wat van zijn leefloon te recupereren en vordert alle leefloon terug.
Nu heb ik in deze zaak twee beslissingen van de raad ontvangen: een eerste beslissing tot het toekennen van leefloon zonder enige vermelding van terugvordering en een tweede beslissing (1 jaar later) waarin vermelding van terugvordering, maar ook met vermelding van de periode van terugvordering (zes maanden).
Gevolg: discussie
Mijn standpunt is: ik betaal slechts terug wat in de tweede beslissing staat.
Kan iemand mij hierin raad geven?

Noot: de eerste betaling van leefgeld dateert van 2005, onderaan de tweede brief staat een clausule van "de laatste 12 maanden"...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Topic Starter

#2 , 22 mei 2008 11:17

Ik verduidelijk, wat misschien een antwoord makkelijker maakt.
Het leefloon werd me geweigerd, maar er werd me financiële steun toegezegd, gelijlopend met het leefloon.
De grond van de zaak blijft dezelfde: Voor de toekenning van het eerste jaar steun kreeg ik een beslissingsbriefvan het OCMW zonder terugvorderingsclausule, het tweede jaar mét terugvorderingsclausule en zelfs bepaling van termijn.
Wat te doen?

j.demoor

#3 , 22 mei 2008 11:58

“Art.99.§ 1. Wanneer een persoon de beschikking krijgt over inkomsten krachtens rechten die hij bezat tijdens de periode waarvoor hem hulp werd verleend door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vordert dit laatste de kosten van de hulpverlening van hem terug tot beloop van het bedrag van de bovenbedoelde inkomsten, rekening houdende met de vrijgestelde minima...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op de begunstigde...zoals bepaald in artikel...artikel 99,§1...Art.102.De vordering tot terugbetaling bedoeld in de artikelen 98 en 99 verjaart overeenkomstig artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek(d.i. door verloop van vijf jaren)”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

Wat de wet toestaat vereist geen bijkomend beding.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

roadie
Topic Starter

#4 , 22 mei 2008 20:29

Dank u voor het accuraat antwoord.

roadie
Topic Starter

#5 , 04 mar 2010 20:19

"rekening houdende met de vrijgestelde minima"...

Wat zijn hierin de vrijgestelde minima?

Ik vind hieromtrent geen info terug.
Een antwoord hierop zou me wijzer kunnen maken.

Hartelijk dank!

roadie
Topic Starter

#6 , 08 mar 2010 12:37

Is dit zo'n moeilijk onderwerp dat niemand me kan helpen met de vrijgestelde minima?
Ik denk dat het onderwerp verschillende van de forumleden aanbelangt.

Voor wie het interesseert kan ik wel de minima doorspelen wat het Ziekenfonds betreft. Deze schijnen echter niet identiek te zijn aan deze van het OCMW.

roadie
Topic Starter

#7 , 15 mar 2010 14:02

Ter info aan de belanghebbenden, hierbij de voorwaarden:

"Het OCMW kan terugvorderen ingevolge de uitbetaling van een opgespaard kapitaal aan invaliditeitsuitkering.

Indien het OCMW op maandelijkse invaliditeitsuitkering dient terug te vorderen, zou zij rekening moeten houden met de beslaggrenzen die gelden inzake de te ontvangen invaliditeitsuitkering, met name:
- 20 % beslagbaar tussen 978 en 1.050 €,
- 30 % beslagbaar tussen 1.050 tot 1.159 €,
- 40 % beslagbaar tussen 1.159 en 1.268 €,
- 100 % beslagbaar boven 1.268 €.

In voorliggend geval dient het OCMW evenwel met deze beslaggrenzen geen rekening te houden gezien zij -zoals gezegd- niet terugvordert op een maandelijks inkomen (invaliditeitsuitkering).
Met een vrijgesteld minimum kan ook worden bedoeld dat de terugvordering door het OCMW niet als resultaat mag hebben dat men een leven zou moeten leiden beneden de norm van menselijke waardigheid.

Terug naar “Andere”