Is een sociaal statuut eigenlijk wel verplicht?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Is een sociaal statuut eigenlijk wel verplicht?

#16 , 24 mar 2015 16:48

Neen natuurlijk niet. Dan trekken ze het bedrag dat de ziekteverzekering zou hebben terugbetaald er gewoon vanaf.
Maar hoe kunnen ze dan bepalen wat een ziekteverzekering zou hebben terugbetaald, als je geen statuut (meer) hebt?
dat staat op bijna elke ziekenhuisfactuur en kan je zoals hierboven zelf terugvinden.

Bvb voor een opname van m'n zoon, eenvoudige hospitalisatie:
1. Totaal aangerekend aan uw ziekenfonds of andere instelling: 1326,73 euro
2. Totaal van de aan de patient aangerekende persoonlijke tussenkomsten: 128,31 euro
3. Totaal van de aande patient aangerekende supplementen of andere bedragen: 592,19 euro.

1 zal ik nooit moeten betalen, jij (als niet-verzekerde) volledig.
2 zal ik voorschieten, ik krijg 117 euro terug vanuit de ziekteverzekering, de rest (11,31 euro) vanuit de hospitalisatieverzekering. Jij krijgt enkel die 11,31 euro terug (als alles gedekt is door de verzekering).
3 zal je evenveel terugkrijgen als ik vanuit de hospitalisatieverzekering

Maw: de ziekteverzekering betaalt me 1453,73 terug die jij niet zou terugkrijgen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#17 , 24 mar 2015 18:29

dan renteniert u niet. En waarschijnlijk is er, als u het niet actief belegt (wat u in principe moet aangeven als dit een beroepsbezigheid wordt), dan ook geen probleem.

ziekenfondsen mogen niet aanvaarden dat iemand van de hemelse dauw leeft, zelfs als er geen roerende inkomsten zijn ( bv aandelen juist verkopen voor de couponnetjes eraf gaan enz) en ze nadien terugaankopen . Dan heeft men ook geen roerende inkomsten ook al is men multimiljardair.

In concreto komt er erop aan om ongeveer 2500 euro per jaar aan de ziekenkas af te dokken ,of anders bij een hospitalisatie bv 500 euro per dag uit eigen zak te betalen ook al heeft men 20 hopitalisatie verzekeringen

lucas123

#18 , 25 mar 2015 08:12

zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 43&t=61628" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

De Swa
Topic Starter

#19 , 25 mar 2015 13:56

In concreto komt er erop aan om ongeveer 2500 euro per jaar aan de ziekenkas af te dokken ,of anders bij een hospitalisatie bv 500 euro per dag uit eigen zak te betalen ook al heeft men 20 hopitalisatie verzekeringen
Dus voor 2500 EUR/jaar blijf ik verder genieten van alle terugbetalingen en tussenkomsten?
Dat heb ik er wel voor over... Bedankt voor de info.

roharro

#20 , 25 mar 2015 14:16

Dus voor 2500 EUR/jaar blijf ik verder genieten van alle terugbetalingen en tussenkomsten?
Ja en dat is in het slechtste geval, dat is de maximum premie.
Ze baseren zich op het netto-belastbare inkomen.
Het zijn officiële barema.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#21 , 25 mar 2015 15:07

er zijn inderdaad goedkopere tarieven, maar

sommige zaken die niet op de belasting brief staan , tellen ook mee. Bv cp's van aandelen, intresten op spaargeld, als KI van eigen woning wat groot is enz
De vraag is hoe men dat kan controleren.,
Met de nakende taksSHIT op vermogen en CO, weet ik ook niet wat voor controlemechanismen met allemaal gaat invoeren.

roharro

#22 , 25 mar 2015 16:00

Concreet zijn de bedoelde bijdragen:

Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen:

◦Normaal: ◾688,89 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96: ◾344,49 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het bedrag dat is vastgesteld om de verhoogde tegemoetkoming te genieten: ◾58,41 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum ◾0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als men recht heeft op een voordeel bedoeld in artikel 37, § 19, alinéa 1, 1°, 2° of 3° van de gecoördineerde wet: ◾0,00 EUR (Kwartaal bedragen)

JPV

#23 , 25 mar 2015 17:53

maar voor alle duidelijkheid: enkel de terugbetalingen/tussenkomsten ziektekosten, géén ziekteuitkeringen, werkloosheid, kinderbijslag, pensioen en dergelijke.

De Swa
Topic Starter

#24 , 26 mar 2015 11:06

Concreet zijn de bedoelde bijdragen:

Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen:

◦Normaal: ◾688,89 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96: ◾344,49 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het bedrag dat is vastgesteld om de verhoogde tegemoetkoming te genieten: ◾58,41 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum ◾0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
◦Als men recht heeft op een voordeel bedoeld in artikel 37, § 19, alinéa 1, 1°, 2° of 3° van de gecoördineerde wet: ◾0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Mijn inkomen gaat 0 (nul) EUR zijn. Moet ik uit die laatste regels dan afleiden dat mijn bijdrage eveneens 0 EUR gaat zijn?
Dat is nog beter nieuws!

JPV

#25 , 26 mar 2015 11:17

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p357239" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#26 , 26 mar 2015 12:03

Mijn inkomen gaat 0 (nul) EUR zijn. Moet ik uit die laatste regels dan afleiden dat mijn bijdrage eveneens 0 EUR gaat zijn?
Neen. Niet noodzakelijk.
Ze mogen uw "welstand" onderzoeken en bijvoorbeeld niet aan te geven roerende inkomsten/onroerende inkomsten in aanmerking nemen.
Dat is de theorie althans.
Of ze in de praktijk meer doen dan uw aanslagbiljet van de belastingen opvragen weet ik niet.

jefke007

#27 , 26 mar 2015 23:11

meer kan het ziekenfonds niet doen datnhet aanslagbiljet na kijken, ze krijgen wel automatisch om het jaar of zo , rechtstreeks een aantal gegevens van de fiscus door.
( door de ondertekening van de aanvraag, moet je het ziekenfonds daar wel toelating voor geven, anders wordt de aanvraag geweigerd )

Hoe de fiscus binnenkort de "rijken" gaat taxeren weet ik ook niet. Ze hebben al een centraalmeldpunt waar de rekeningen gemeld worden.

In ieder geval zal je moeten aantonen van wat je leeft, ook al zijn het geen belastbare inkomsten
als je een parnter zou hebben die werkt of zo, dan kan je heel dat spel vergeten en gewoon als persoon ten laste worden ingeschreven

De Swa
Topic Starter

#28 , 27 mar 2015 15:58

In ieder geval zal je moeten aantonen van wat je leeft, ook al zijn het geen belastbare inkomsten
Oh, dat is geen enkel probleem: ik liquideer mijn vennootschap, en de opbrengsten daarvan (na het doorstorten van 25% liquidatiebelasting aan Vadertje Staat, met dank aan de heer Di Rupo) worden netjes gedeeld door het aantal jaren dat ik nog van mijn pensioenleeftijd af ben. Elk jaar souperen we vanaf nu zo'n stuk op. En op de pensioenleeftijd komen dan mijn groepsverzekering (en nog een paar andere levensverzekeringen, zoals VAPZ e.d.) beschikbaar, zodat er weer een appeltje voor de dorst is.

artemis

#29 , 27 mar 2015 16:05

Swa, je moet eens naar je Privé Berichten kijken.

jefke007

#30 , 27 mar 2015 17:38

je zou het blijkbaar ook kunnen oplossen door 1 dag per jaar te gaan werken ( bij een interimkantoor of zo)

http://www.spaargids.be/forum/rentenier ... ml#p123760" onclick="window.open(this.href);return false;
De kostprijs zou dan herleid worden tot 450 euro per jaar

"25%liquidatiebelasting" ,is ook een belasting, en mogelijk beschouwen het afgeleide inkomen/kapitaal ook als een inkomen in de zin van de ziekteverzekering , ik heb het nog niet opgezocht

in het slechtste geval moet je tot je 65 jaar 2500 euro per jaar betalen

Terug naar “Andere”