Geen recht op werkloosheidsuitkering noch leefloon. Wat nu?

4wd
Topic Starter

Geen recht op werkloosheidsuitkering noch leefloon. Wat nu?

#1 , 31 jul 2010 10:49

Tijdens mijn huwelijk heb ik mijn werk vrijwillig opgezegd om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen. Na 18 jaar huwelijk volgde een echtscheiding. Tijdens de echtscheidingsprocedure (begin 2008) heeft mijn advocaat provisioneel onderhoudsgeld gevraagd maar dat werd afgewezen door de rechter in kortgeding en verschoven naar de procedure ten gronde. De scheiding werd uitgesproken. Ondertussen duurt de procedure voor het bekomen van onderhoudsgeld verder. Mijn ex tracht met alle middelen de schuld van het ontwrichte huwelijk in mijn schoenen te schuiven om alzo geen onderhoudsgeld te moeten betalen. De procedure ten gronde kan nog zeker tot midden 2011 duren. Dat is 3 jaar lang een proces voeren voor de vraag om onderhoudsgeld!

Daar ik niet gerechtigd ben om werkloosheidsvergoeding te ontvangen ben ik uit noodzaak naar het ocmw moeten stappen. Onlangs echter heeft de vereffening/verdeling plaatsgevonden. Daardoor kwam er een som geld vrij. Dit heb ik moeten melden aan het ocmw.
De ocmwraad heeft vervolgens beslist dat ik geen recht meer zal hebben op een leefloon.
Gedurende de tijd dat ik een leefloon kreeg, heb ik verschillende sollicitatiegesprekken gedaan maar tot hiertoe zonder resultaat.

Is er in dit rechtssysteem dan geen uitweg/oplossing voor vrouwen in mijn situatie? Ik blijk tussen de mazen van het net te zullen vallen maw er is simpelweg geen vangnet voorzien voor huisvrouwen die jarenlang de zorg en opvoeding van het gezin en de kinderen op zich hebben genomen.

Het kan niet de bedoeling zijn dat ik ondertussen van mijn spaarcenten zal moeten leven?

Kent of herkent iemand zich hierin? Wat kan ik doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 31 jul 2010 11:18

Ik ken nog andere mensen die in een gelijkaardige situatie zitten.

Iemand die steeds part time werkte (verpleegkundige), zit in echtscheiding, wordt zwaar depressief met opname in kliniek: .... ? en nu? ze krijgt 60% van half inkomen, bovendien blijkt de rechter te vinden dat ZIJ onderhoudsgeld voor haar kinderen moet betalen alhoewel er co-ouderschap werd uitgesproken. Dat laatste vind ik helemaal ingewikkeld: de man blijft in de gezamenlijke woning wonen tot de puberende kinderen volwassen zijn.

Met de nieuwe echtscheidingswetgeving heb ik stelling de indruk dat de rechten van de gehuwde thuisblijvende vrouwen
V O L L E D I G werden afgeschaft.
Als men scheidt op 45 nadat men steeds huisvrouw is geweest is de mogelijkheid op het vinden van een nieuwe buitenhuisjob quasi onbestaand en men heeft idd geen recht op werkloosheidsuitkering.
Ik vind dat mannen wiens vrouw thuis blijft een extra bijdrage moeten leveren voor hun echtgenote zodat deze in geval van echtscheiding ook een inkomen uit werkloosheid kan krijgen (haar job was HUISHOUDSTER, door echtscheiding krijgt ze haar ontslag... ).

Een oplossing die men hier in het OCMW vroeger toepaste: op de dienst thuishulp (die nu werd afgebouwd wegens dienstencheques!) plaatste men per definitie gescheiden huisvrouwen zodat deze een job hadden. Nadat ze voldoende dagen gewerkt hadden (ongeveer anderhalf jaar) werden deze ontslagen en konden naar de werkloosheid. Dit was standaard procedure. Ook voor degenen die écht liever poetsvrouw hadden gebleven.
Bij firma's met dienstencheques vraagt men trouwens steeds werkkrachten (poetshulp, strijkhulp).

4wd
Topic Starter

#3 , 31 jul 2010 11:47

Inderdaad, dat wij een nog te vaak kwetsbare groep zijn mag geen twijfel over bestaan.

Je geeft aan dat wij helaas in het laatste inkomenssegment van de arbeidsmarkt terecht zullen komen.

Alle respect voor poetsvrouwen en strijksters die het willen doen (heb tijdens mijn huwelijk steeds hulp gehad) maar als dit nu mijn lot is (en voor vele andere vrouwen in mijn situatie) vind ik het wel heel erg droevig dat er nauwelijks een (lees:geen enkel) vangnet voor ons is.

Reclame

roharro

#4 , 31 jul 2010 14:38

Onder de nieuwe echtscheidingswet past men het principe van schuldloze echtscheiding toe. Vrouw die niet gewerkt heeft krijgt steeds onderhoudsgeld (minstens voor aantal jaren dat huwelijk heeft geduurd). Enkel indien grove schuld (bijv. aanslag op echtgenoot) bewezen wordt zal dat door rechter geweigerd. Bij gebrek aan dergelijke grove schuld zal rechter met terugwerkende kracht onderhoudsgeld toewijzen.
Omgekeerd geldt hetzelfde voor "huismannen".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#5 , 31 jul 2010 15:17

Roharro: en wat met vrouwen die part time hebben gewerkt? De persoon in mijn voorbeeld (kennis van me) krijgt helemaal geen onderhoudsgeld van haar ex-man, maar is wel verondersteld om onderhoudsgeld voor haar kinderen te betalen. (kinderen komen niet of amper naar moeder, zijn helemaal door hun vader omgetuned... leeftijd: 16 tot 19, niet meer even onder de arm te nemen).

4wd
Topic Starter

#6 , 01 aug 2010 13:26

Klopt! Indien er geen schuld bewezen is.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik ondertussen zal moeten leven van mijn spaarcenten terwijl de procedure voor persoonlijk onderhoudsgeld loopt. De tegenpartij kan en mag met alle middelen van recht het bewijs leveren welke het voortzetten van samenleven onmogelijk hebben gemaakt.
M.a.w. deze procedure kan jaren duren. In mijn geval al bijna 3 jaar.
Als achteraf blijkt dat er niets te bewijzen viel, heb ik ondertussen toch maar moeten trachten te "overleven" met de middelen die ik op dat moment had.

Onbegrijpelijk!

Mariette

#7 , 01 aug 2010 14:47

Misschien is de wet op onderhoudsgeld die vanaf vandaag ingaat een uitweg voor U?

Eén van de punten was dat onderhoudsgeld moet betaald worden ook al gaat men daartegen in beroep.

Het gaat wel over onderhoudsgelden voor KINDEREN, maar wie weet?
Vanaf zondag wordt een nieuwe wet van kracht waardoor onderhoudsgelden voor kinderen na een echtscheiding objectiever worden berekend.

Nu kunnen die onderhoudsgelden erg verschillen al naar gelang de rechter. Dat schept een gevoel van willekeur. En daardoor zijn nogal wat onderhoudsplichtigen geneigd om niet te betalen.

Vanaf zondag moet de rechter uitleggen hoe hij het onderhoudsgeld voor de kinderen bij een echtscheiding berekent. Hij moet rekening houden met een reeks elementen zoals de financiële middelen van de ouders, de onkosten van het kind, de verblijfsregeling, de kinderbijslag, de inkomsten van de ouders… Hij moet verduidelijken hoe hij deze elementen inschat om de onderhoudsbijdrage vast te stellen.

Bovendien worden de onderhoudsbijdragen automatisch geïndexeerd.

Alle beslissingen over onderhoudsgelden worden onmiddellijk uitvoerbaar, ook als iemand in beroep gaat.

De rechter zal ook al in zijn eerste vonnis kunnen beslissen dat de onderhoudsgelden op een bepaalde leeftijd verhogen of verlagen. Voorts kan hij voortaan een eigen kinderrekening openen, waarop bv. de kinderbijslag wordt gestort als de kinderen na een echtscheiding nu eens bij de ene en dan weer bij de andere ouder verblijven.

Ook moét de rechter de werkgever bevelen om de onderhoudsgelden rechtstreeks op de rekening van de persoon die ze moet krijgen te storten, als de persoon die ze moet betalen dat al twee keer na elkaar niet gedaan heeft.

wettekst:
http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/52/0899/52K0899007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Yvette

#8 , 05 aug 2010 19:37

Ik citeer uit het vonnis:
'Eiseres verdient geen eigen inkomen maar kan op termijn mits een inspanning, een eigen inkomen verwerven van 1.000euro in de huishoudelijke sector'

'Het is mogelijk dat eiseres zich verplicht zag haar professionele activiteiten terug te schroeven na de geboorte van de kinderen, doch de opvoeding van de kinderen kan al gedurende geruime tijd geen aanvaardbare rem meer vormen op het hernemen van een beroepsactiviteit. Zulks geldt des te meer daar de kinderen ingevolg de door de kortgedingrechter vastgestelde verblijfsregeling gedurende de helft van alle schoolvankantie alsook één weekend op de twee bij hun vader verblijven.'

'Er is dus geen reden om aan eiseres een uitkering na echtscheiding toe te kennen die het criterium van de gemeenrechtelijke behoeftigheidsgrens zou overstijgen.'

'Het enkele gegeven dat verweerder financieel gezien wel in de mogelijkheid verkeert om haar een onderhoudsuitkering na echtscheiding te betalen, verandert hier niets aan.
De vordering tot toekenning van een uitkering na echtscheiding is derhalve ongegrond.'

4wd
Topic Starter

#9 , 08 aug 2010 13:10

Onvoorstelbaar!

Met wat ik nu weet, kan ik alleen maar zeggen tegen alle vrouwen die voor hun gezin kiezen en thuis blijven, zorg dat jullie je financieel bedruipen tijdens het huwelijk opdat jullie op eigen benen kunnen staan nà echtscheiding.

roharro

#10 , 08 aug 2010 13:18

Onvoorstelbaar!

Met wat ik nu weet, kan ik alleen maar zeggen tegen alle vrouwen die voor hun gezin kiezen en thuis blijven, zorg dat jullie je financieel bedruipen tijdens het huwelijk opdat jullie op eigen benen kunnen staan nà echtscheiding.
Er is inderdaad een duidelijke trend waarneembaar in de wetgeving waarbij men er van uitgaat dat zowel man als vrouw financieel zelfstandig (ook zelfstandig in meer algemene zin) zijn. Maar men kan zich hierbij de vraag stellen of dit nu net niet het resultaat is van de jarenlange ontvoogdingsstrijd van het vrouwelijke deel van de bevolking.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Yvette

#11 , 09 aug 2010 11:37

Dat is inderdaad het resultaat van de jarenlange ontvoogdingsstrijd van de vrouwen. Volledig mee eens.

Wat dat zelfstandig zijn betreft. Ik denk dat een vrouw (man) die alleen instaat voor de opvoeding van de kinderen (dus geen co-ouderschap) veel zelfstandiger is dan een vrouw (man) die alleen maar gaat werken .
Dus als die financieel zelfstandige vrouw/man nergens rekening mee hoeft te houden, hoe zelfstandig ben je dan?

Mariette

#12 , 10 aug 2010 09:02

Er is inderdaad een duidelijke trend waarneembaar in de wetgeving waarbij men er van uitgaat dat zowel man als vrouw financieel zelfstandig (ook zelfstandig in meer algemene zin) zijn. Maar men kan zich hierbij de vraag stellen of dit nu net niet het resultaat is van de jarenlange ontvoogdingsstrijd van het vrouwelijke deel van de bevolking.....
Dit is zeker een gevolg van de ontvoogdingsstrijd, maar men moet wel met alle elementen rekening houden.
Dat thuisblijvende vrouwen na echtscheiding niet heel hun leven meer kunnen teren op het onderhoudsgeld van hun ex-man lijkt me normaal. Daarom dat men die periode heeft beperkt tot de duur van het huwelijk. Dit lijkt me redelijk. Men moet echter wel rekening houden met de leeftijd van de vrouw: iemand van 50 die nooit buitenshuis heeft gewerkt en geen recht heeft op werkloosheidsvergoeding, gaat daarom niet direct werk vinden!
Ik pleit daarom voor een soort "huishoudpersoneel"statuut voor thuisblijvende vrouwen, zodat zij net als andere werknemers wel recht hebben op werkloosheidsvergoeding. De bijdragen moeten dan tijdens het huwelijk door de kostwinner worden gedragen.

Mariette

#13 , 10 aug 2010 09:07

Wat dat zelfstandig zijn betreft. Ik denk dat een vrouw (man) die alleen instaat voor de opvoeding van de kinderen (dus geen co-ouderschap) veel zelfstandiger is dan een vrouw (man) die alleen maar gaat werken .
Dus als die financieel zelfstandige vrouw/man nergens rekening mee hoeft te houden, hoe zelfstandig ben je dan?
ik denk dat men hier "zelfstandig" moet begrijpen als "zelfbedruipend".
Er zijn ook vrouwen mèt full time job die bovendien ook instaan voor de kinderen, zonder co-ouderschap.
Niets belet U dus om werk te zoeken, en bij dienstencheques firma's vraagt men nog steeds werknemers.

Maar ik vind het wel raar dat gedurende een beperkte periode dan ook geen onderhoudsgeld werd voorzien en dat het OCMW maar vindt dat men dan aan zijn spaarcenten moet zitten.

noahkelly

#14 , 15 okt 2010 18:42

ik kom wel uit een relatie van 3 jaar dag op dag moest ik het huis uit nu heb geen recht op dop maar ben wel uitgenodigt op de vdab en had aandellen in een bvba ocmw wou ook niets doen moest eerst aandellen weg doen heb ze weggedaan en ze helpen mij nog niet heb een kindje van 7 jaar geen uitkeering niets sta maand achter met betaalingen en moet aan iemand anders geld vragen voor beetje eten kan dat tis gewoon niet eerlijk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 okt 2010 19:05

...=moet ik het huis uit.
Wat met art 223 ev burgerlijk wetboek ... woonplaats aan de vrouw
IFG regelgeving .... Col 4 en 6 van enkele jaren geleden

Volgens mij wordt indien deze mogelijkheden niet worden gebruikt 'iets' niet verteld of heeft de advocaat van mevrouw 'een en ander' vergeten.

Terug naar “Andere”