#1 , 16 dec 2017 11:01
Ik ben in een nogal vreemde situatie beland met RVA.
Ik ga proberen om het zo kort mogelijk te omschrijven, maar gezien er nogal veel punten zijn wordt het wel een lang verhaal. Adressen zijn uiteraard fictief.
Even korte informatie. De laatste periode dat ik uitkeringen of enig ander sociaal voordeel heb ontvangen is de periode 3/12/2012- 17/05/2014.
Op 24/08/2017 staat er een sociaal inspecteur op aanvraag van RVA voor mijn deur die beweert dat ik een gesprek heb gehad met iemand van kinderbijslag ivm teveel ontvangen kindergeld. Als ook de vraag om te bewijzen dat ik in de periode 3/12/2012 - 17/05/2014 effectief alleen woonde op het adres “converse 21, te 2000 all star”.
Nu heb ik nooit kinderen gehad en heb ik dus ook nooit kindergeld ontvangen. En ik woonde sinds eind 2009 op het adres “stan smith 5, te 3000 Adidas.
Ik vertel dit aan de sociaal inspecteur en na nazicht van het rijksregister en de historiek in mijn dossier bevestigd hij dat het hier foute informatie betreft. Hiji kan namelijk nagaan dat ik inderdaad sinds 2009 te Adidas sta gedomicilieerd en dat ook RVA sinds 2009 op de hoogte is van mijn adres te Adidas. Als bewijs dat ik toen alleenstaand was werd er afgesproken om mijn bankafschriften aangaande die periode door te sturen. Dit deed ik ook waarop ik niets meer hoorde van de sociaal inspecteur. Probleem opgelost dacht ik.
Op 9/11/2017 zit er een brief van RVA in de bus. Een uitnodiging voor diezelfde dag om 10u. Gezien ik de brief pas na 10u in de bus vond kon ik dus onmogelijk aanwezig zijn op de uitnodiging. Natuurlijk geen postzegel of poststempel aanwezig op de omslag. Dus ik kan niet nagaan of de brief tijdig werd verstuurd. Hierop neem ik diezelfde dag nog meteen contact op via het telefoonnummer vermeld op de brief. Daar krijg ik een medewerker aan de lijn die mij zegt dat ik diezelfde dag nog een mail moet sturen met mijn weerwoord. Maar hij weet mij ook al te vertellen dat er voldoende bewijs is, dat ik zal moeten betalen en dat als ik weiger te betalen het geld van mijn belastingen zal worden gehouden. Half in shock vraag ik dan op basis waarvan gezien ik dacht dat alles uitgeklaard was met de sociaal inspecteur. Waarop de medewerker antwoord dat de discussie lang genoeg heeft geduurd en gewoon de telefoon dicht gooit. Na een uurtje bekomen stuur ik mijn weerwoord zoals gegeven aan de sociaal inspecteur door naar het op de uitnodiging vermelde e-mailadres.
Echter mag ik op deze e-mail toevallig nooit een reactie ontvangen.
In die uitnodiging werd ook verwezen naar een pro-Justitia van 15/09/2017. Ik vermoed dat een pro-Justitia een pv is? Moet ik deze normaal ook niet overhandigd krijgen? Want tot op heden heb ik niets ontvangen.
Op 21/11/2017 ontvang ik dan weer een brief van RVA, de beslissing gemaakt op 13/11/2017 (die de medewerker op 09/11/2017 al kon vertellen aan de telefoon. Een helderziende?) en 6586,56euro wordt van mij terug gevorderd. In de beslissing staat ook een korte samenvatting van de bewijzen van RVA. “Uit een controle door de politie, uit onderzoek door onze controledienst, uit een verklaring van de verhuurder, uit een verklaring van uw partner (zelfstandige) blijk dat u sinds 2009 samenwoont met deze laatste die trouwens ook de huurovereenkomst ondertekend heeft. Een heel andere samenvatting dan ik van de sociaal inspecteur mocht vernemen. Alweer bel ik naar het nummer op de brief. Daar wordt mij weer aangeraden een mail te versturen met mijn weerwoord. En weer stuur ik een e-mail met dit keer mijn weerwoord op de beknopte samenvatting die in de beslissing wordt vermeld.
Op 4/12/2017 krijg ik dan de reactie dat RVA geen reden ziet om zijn beslissing te herzien. Met dan pas een volledige omschrijving van op welke basis ze hun beslissing hebben genomen.
Volgens RVA heeft de politie doorheen 2016 en 2017 onderzoek gevoerd naar mijn gezinssamenstelling en mijn effectieve woonplaats.
Er wordt beweerd door RVA dat mijn partner op 28/02/2016 een verklaring zou hebben afgelegd bij de politie waarin hij verteld bij mij te wonen en zijn domicilie daar niet te willen plaatsen omdat hij mij ten volle wil laten genieten van mijn financiële steun. Dit terwijl mijn partner nooit een verklaring heeft afgelegd tegenover politie en ik op 28/02/2016 al 2jaar geen enkele “financiële steun” ontving. Nogal een heel vreemde verklaring dus.
Toch geeft de politie dit door aan de arbeidsauditeur die de politie vraagt om dit verder te onderzoeken.
Zo gaat de politie volgens RVA vervolgens langs bij de verhuurder van de woning die blijkbaar zou verklaard hebben dat wij daar sinds oktober 2009 samen wonen. Dit terwijl mijn partner de woning wel had gehuurd maar toch nog bij zijn ouders verbleef en gezien ik een woning nodig had heb ik dus mijn intrek genomen in de woning, ik heb mij daar gedomicilieerd en alle facturen waren voor mijn rekening. Ik woonde daar dus mijn inziens alleen. Mijn partner heeft ook altijd zijn domicilie bij zijn ouders laten staan zolang hij niet bij mij woonde, dus in het rijksregister stond ik normaal gezien ook alleen op het adres ingeschreven. Dus ook daar kunnen ze die informatie niet gehaald hebben. Mijn partner beslist pas ergens in 2015 om te gaan samen wonen en pas vanaf dan Betaald hij mee in de kosten. De verhuurder heb ik in die 8jaar dat ik daar verbleven heb nooit gezien. Zelfs niet als er problemen waren in de huurwoning. Hij was van het principe “geld ontvangen en voor de rest de boom in”. Maar hij gaat wel even gaan vertellen wie wanneer in de woning verbleef. Maar moet een verklaring niet effectief bewezen zijn voor deze kan gebruikt worden als bewijs om iemand te beschuldigen?
In juli/augustus 2016 voert de politie volgens RVA ook nog een discreet onderzoek uit (Als in bespioneren wie wanneer binnen en buiten gaat) Daaruit blijkt dat ik inderdaad te Adidas woon maar dat ik daar samenwoon met mijn partner. Let op, we zijn dan 2016 en ik noch mijn partner ontvangen een uitkering of enig ander sociaal voordeel op dat moment. Dus naar mijn idee mag ik dan toch wel samen wonen zonder dat ik dit hoef door te geven aan RVA? Mijn laatste uitkering ooit was 17/05/2014.
Ik en mijn partner worden door de politie echter nooit op de hoogte gebracht of ondervraagd aangaande dit onderzoek. Geen van ons beide heeft tot op heden iets vernomen van de politie.
Dan zitten we weer aan waar het begon voor mij, die sociaal inspecteur op aan mijn deur stond en dus pas vanaf die dag (24/8/2017) ben ik op de hoogte gebracht over een lopend onderzoek naar mij. En die inspecteur stond daar dus met die foutieve informatie, Toch blijkt volgens RVA uit die inspecteur zijn onderzoek dat ik een onjuiste aangifte heb gedaan tegenover RVA want hij heeft vastgesteld dat ik en mijn partner samen wonen te Adidas. Mijn partner stond toen ook al bij mij gedomicilieerd, dus ik begrijp nog altijd niet waarom dit onderzocht moest worden. Het stond gewoon in het rijksregister en toen hij daar naar vroeg tijdens het gesprek heb ik ook gewoon gezegd dat ik samenwoonde met mijn partner. We zijn dus al augustus 2017. Meer dan 3 jaar na mijn laatst ontvangen uitkering.
Wat gebeurt er nu,
RVA beschuldigd mij van opzettelijk valse verklaringen te hebben afgelegd voor de periode 3/12/2012-17/05/2014 op basis van vaststellingen uit 2016/2017 en een onbestaande verklaring van mijn partner en een verklaring van een verhuurder die in 8jaar tijd zelden in de woning is geweest en dus niet weet wie daar wanneer verbleef en dus zomaar wat verkondigd.
Politie stapt naar de arbeidsauditeur met blijkbaar een valse verklaring van mijn partner waar ook geen kopie van gegeven kan worden (dus waar is die verklaring?) de arbeidsauditeur geeft daarop zonder te verifiëren of ik inderdaad uitkeringen ontvang en of deze verklaring correct is, aan de politie de opdracht dit verder te onderzoeken. Tussen februari 2016 en augustus 2016 worden ik en mijn partner dus in de gaten gehouden door politie en wordt onze hele privé doorgelicht. En nu word ik beschuldigd door RVA voor uitkeringsfraude (of hoe moet men dit noemen) voor de periode 3/12/2012- 17/05/2014 op basis van foute informatie en vaststellingen uit 2016/2017.
Begrijpen wie begrijpen kan.
Mijn vragen:
1. Hoe kan het dat politie via de arbeidsauditeur een onderzoek kan starten op basis van een onbestaande verklaring van mijn partner die dan ook nog is totaal onlogisch is? Er werd al meermaals gevraagd naar een kopie van die verklaring, echter wordt deze vraag nooit beantwoord.
2. Hoe kan het dat ik en mijn partner op geen enkel moment door de politie op de hoogte werden gebracht over dit onderzoek en ook nooit zelf ondervraagd zijn geweest? Hebben wij niet het recht om ons eigen verhaal te doen in een onderzoek naar ons?
3. Hoe kan het dat politie de toestemming krijgt en doorheen heel het jaar 2016 een onderzoek voert zonder dat iemand van ons een uitkering ontvangt en er dus geen enkele reden is voor een onderzoek? Want politie en de arbeidsauditeur kunnen volgens mij toch echt wel nagaan of er inderdaad verklaard is dat ik onrechtmatige uitkeringen ontving en of ik ook daadwerkelijk uitkeringen ontving. Wat dus niet het geval was. Dus op basis waarvan hadden ze dan het recht om mijn en mijn partners privé na te gaan?
4. Hoe kan het dat gezien geen van ons beide een uitkering ontvangt, RVA toch op de hoogte wordt gebracht en informatie over ons privéleven ontvang van de politie?
5. Hoe kan RVA nu van mij geld terug eisen voor de periode 3/12/2012 - 17/05/2014 op basis van een politie onderzoek uit de periode 2016/2017 en een controle van een sociaal inspecteur in 2017?
Kortom, er is hier volgens mij iets heel vreemd aan de hand. En alles samen krijg ik echt de indruk dat er hier gewoon een vuil spel wordt gespeeld.
Ik heb nog getracht op 5/12/2017 mijn weerwoord te geven via e-mail op de dan pas verkregen volledig lijst, door alles te ontkrachten en tegenbewijzen te leveren. Maar de enige reactie die ik nog krijg is dat de vaststellingen duidelijk en onweerlegbaar zijn. En indien ik niet akkoord ga met de beslissing, ik maar in beroep moet gaan via de arbeidsrechtbank. Dus mijn mail even nalezen vraagt duidelijk teveel moeite. En ik moet het meer gaan vertellen op de rechtbank.
Dus ik moet nu maar even een advocaat nemen en betalen om in beroep te gaan, waarvan de kosten ongeacht de uitspraak voor mijn eigen rekening zijn. En dit omdat RVA zich allereerst het recht heeft toegeëigend om onrechtmatig informatie uit ons privéleven te verzamelen uit 2016/2017, waar RVA niets verkeerd kan vinden gezien er dan al lang geen uitkeringen meer zijn. En dan gaan ze die vaststellingen maar gebruiken om mij te beschuldigen voor een periode van enkele jaren eerder waarin ik wel uitkeringen ontving maar mijn situatie wel helemaal anders was. Bewijzen voor de periode 2012/2014 zelf worden niet genoemd. Behalve dan de verklaring van de verhuurder. Maar ik denk dat politie en/of RVA toch eerst moet nagaan dat deze verklaring juist is en niet zomaar op basis van een gegeven verklaring iemand kan beschuldigen? Anders kan ik morgen even zomaar iedereen gaan beschuldigen en zonder na te gaan of mijn beschuldigen terecht zijn worden die mensen dan beschuldigd door politie of een andere instantie. Dat dit in Congo gebeurd kan ik nog geloven. Maar in België?
Ik kan heel dit dossier tegen mij in elk geval niet meer volgen.
Er is hier volgens mij toch echt wel sprake van schending van mijn en mijn partners privacy voor de periode 2016/2017 alsook laster aan mijn adres door RVA?
RVA weet namelijk wat mijn inkomsten zijn, wat mijn partners inkomsten zijn en waaruit deze worden verworven. Zo leggen ze er in hun “bewijzen” nogal sterk de nadruk op dat mijn partner zelfstandige is in hoofdactiviteit en dus inkomsten heeft. Hij is nu inderdaad zelfstandige, maar in bijberoep nooit als hoofdactiviteit zelfstandige geweest. En ik begrijp niet waarom dit zo nadrukkelijk vermeld word in de bewijzen gezien RVA geld terug wil vorderen voor 2012/2014 en er toen ook nog geen sprake was van de zelfstandige activiteit van mijn partner. Die is hij pas gestart nadat hij bij mij is komen wonen en toen geen van ons beide een uitkering ontvingen.
Ook al weet ik dat ik recht in mijn schoenen sta. Als ik dan lees op internet dat er echt maar een heel klein percentage zaken die in beroep gaan tegen RVA hun gelijk halen wordt ik toch wel wat ongerust. RVA heeft voor de periode 3/12/2012 - 17/05/2014 weinig en niet relevante bewijzen. Maar dit geld voor mij evenzeer. Want hoe kan ik nu ooit nog bewijzen hoe mijn situatie was in 2012/2014? Ik heb enkel mijn bankafschriften van die periode waarin duidelijk te zien is dat ik elke maand opnieuw alle kosten en betalingen alleen droeg. Echter heb ik deze bankafschriften doorgestuurd naar de sociaal inspecteur alsook naar RVA, maar ze blijven blijkbaar zeker van hun zaak. Dus dat ik alleen instond voor de kosten is blijkbaar geen goed bewijs.
En nu kan ik kiezen, of ik betaal de 6586,56euro terug, of ik betaal een advocaat om
In beroep te gaan wat voor 13/02/2018 moet gebeuren. Wat ik ook doe, het zal mij dus geld kosten.
Kan in nog iets doen/proberen om dit op te lossen voor ik daadwerkelijk naar een advocaat moet stappen om in beroep gaan via de arbeidsrechtbank?
En als ik dan toch een advocaat moet nemen, kan ik dan ook verder gaan dan enkel in beroep te gaan en RVA aanklagen voor in elk geval al laster en waarschijnlijk ook het schenden van mijn en mijn partners privacy gedurende de periode 2016/2017. En wat met de politie en arbeidsauditeur? Mogen zij zomaar mensen hun privé bloot leggen zonder enige reden en die mensen zelf daarvan nooit op de hoogte stellen of ondervragen?
En dan ook nog dit onderzoek doorspelen aan RVA?