Enkele voorbeelden:
MB 11 oktober 1976:
Art. 2. Plaatsingsvoorwaarden.
Verkeerslichten, andere dan de verkeersknipperlichten voorzien in artikel 64.1.1°, 64.2 en 64.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, mogen slechts geplaatst worden indien het volume van het voertuigenverkeer en (of) van de voetgangers, de soort en het aantal ongevallen, het zicht, de snelheid van de voertuigen, de moeilijkheid die bij het oversteken van de rijbaan wordt ondervonden vanwege het verkeer, de plaatsgesteldheid of de verkeersvoorwaarden, dit rechtvaardigen.
Kan ik als weggebruiker aanvoeren dat de verkeerslichten geplaatst werden op een plaats waar dit niet gerechtvaardigd is overeenkomstig art. 2 zodat ik niet kan bestraft worden omdat ik door het rood licht gereden ben?
Art. 8. Verkeersborden betreffende de voorrang.
8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.
2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
Kan ik als weggebruiker aanvoeren dat ik geen voorrang moet verlenen omdat op de voorrangsweg geen verkeersbord B9 of B15 staat, alhoewel op mijn weg het verkeersbord B1 staat?
8.3. Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
b) in de gevallen voorzien bij artikel 61.3.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Kan ik als weggebruiker aanvoeren dat niet aan deze voorwaarden voldaan is zodat ik niet verplicht ben te stoppen?
9.1. Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
1° Met ieder verkeersbord C1 dat bij het begin van een wegvak met verboden richting geplaatst is, moet op het andere uiteinde een verkeersbord F19 overeenkomen, rechts in de rijrichting geplaatst.
Mag ik het verkeersbord C1 voorbijrijden als op het andere uiteinde geen verkeersbord F19 geplaatst werd?
Volgens mij is het antwoord op al die vragen negatief.