Goeiedag,
Allereerst: chapeau en bedankt voor dit forum, dat voor vele mensen een onmisbare reddingsboei is in het gerechtelijk kluwen. Mooi initiatief!
Nu terzake: Op 18/06/12 werd ik geflitst aan 192 km/h op de snelweg in arrondissement Aarlen, in de bedrijfsauto van een goeie vriend (die naast mij zat).
Niet veel later (27/06/12) kreeg die vriend het pv op zijn werk toegestuurd. We besloten de kat wat uit de boom te kijken.
Bijna een jaar later (21/06/13) kreeg hij een voorstel tot minnelijke schikking: 215 euro betalen en er zou geen vervolging volgen.
Ik weet natuurlijk dat ik er met 215 euro heel goed vanaf kom voor zulk ongepast rijgedrag.
Maar mijn buikgevoel zegt ook dat het vreemd is dat ze die minnelijke schikking voorstellen, aangezien dit soort overtredingen normaalgezien altijd voor de rechtbank komt.
Dus misschien is de zaak verjaard, of dreigt ze te verjaren, en weten ze ervan op de politierechtbank van Aarlen.
Hierbij komt dat ik heel krap bij kas zit, dus ik dacht deze mogelijkheid toch te onderzoeken.
Dus ben ik op een blauwe maandag midden juli naar Aarlen gespoord om het dossier in te kijken.
Er stond immers in de brief die de minnelijke schikking voorstelde vermeld dat ik inzage heb in het volledige dossier.
Wat ik te zien kreeg was geen mapje zoals ik zou verwachten, maar een samengeniet bundeltje met daarin het oorspronkelijke pv, de vertaling hiervan en de foto.
Hierin zaten geen documenten met een datum na 12/07/13 (de datum van de vertaling).
De zaak leek mij dus verjaard te zijn.
Maar ik vind dit toch vreemd:
• Ten eerste leek deze bundel niet echt op een dossier,
• Mijn vriend heeft in mei 2013 telefoon gehad van het parket van Aarlen, maar hiervan was niets terug te vinden in het dossier,
• Het pv en voorstel tot minnelijke schikking waren gericht tot mijn vriend, maar de aanmaning tot betaling was plots gericht aan mij.
Het lijkt mij dus dat er onderzoeksdaden zijn gesteld die ik niet te zien heb gekregen.
Om zeker te zijn dat we het volledige dossier zouden krijgen, heeft mijn vriend een mail gestuurd met de vraag of hij een copie van het dossier kon krijgen, maar hierop kwam geen antwoord.
Vandaar mijn vraag:
• Is het mogelijk dat er onderzoeksdaden (of stuitingsdaden) zijn die niet in het dossier worden opgenomen?
• Is het denkbaar dat ik niet het echte dossier te zien heb gekregen, ondanks dat ik dit verschillende keren heb nagevraagd en dit expliciet is bevestigd door de parketmedewerksters (en wetende dat de procureur des konings mij inzage heeft verleend)? In dit geval, hoe kan ik dit juridisch bewijzen? Of hoe kan ik alsnog met zekerheid het volledige dossier inkijken?
Alvast heel hard bedankt voor eventuele tips!