![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Situatie:
- Appartementsblok met daarvoor 12 parkeerplaatsen haaks op de baan.
- ik kom toe om 6u 's morgens en er is een blok van 6 plaatsen waar men niet mag staan. Het gaat om de plaatsen 4 t/m 9.
- Er staan 2 verplaatsbare borden E1, de ene met een pijl naar boven, de andere met een pijl naar beneden. Beide borden hebben de vermelding van datum en tijd waar binnen dat parkeerverbod geldig is.
- Ik parkeer mij op de eerste parkeerplaats voorbij het bord E1 met pijl naar beneden (plaats 10).
- plaatsen 11 en 12 zijn ook ingenomen door 2 wagens
- 't is Schaarbeek, daar moet je al opletten met zo toestanden, dus ik neem met mijn GSM een foto van de situatie
Je kan het al raden, 's middags zijn de 3 wagens van plaats 10, 11 en 12 weg. Het bord staat dan plots op de hoek van de straat, dus voorbij plaats 12.
De politie heeft de 3 wagens, waaronder de mijne, laten takelen.
Op het politiebureau was men nogal laconiek toen ik zei dat het bord 's morgens wel degelijk vóór plaats 10 stond. "Bewijs dat maar eens". Toen ik de foto toonde was het dan plots van "Ja, meneer, je zal toch moeten aantonen dat jij dat bord niet verplaatst hebt".
Takelingskosten weigerde ik te betalen en na lang gezever (dreigen met deurwaarder) toch mijn wagen meegekregen. Ondertussen PV gekregen waarop ik aangaf overtreding niet te erkennen en geen minnelijke schikking te willen aanvaarden.
Takelfirma stuurde ondertussen een aanmaning en dreigt met procedure indien ik niet zou betalen. Ik protesteerde hun factuur tijdig met als argument dat de politie hun opdrachtgever is en zij daar hun geld moeten gaan halen.
Mijn vraag nu: is de foto waarop duidelijk te zien is dat mijn wagen voorbij het einde van de zone met parkeerverbod staat voldoende om hier mijn gelijk te krijgen? De opmerking van de politie "Ja, meneer, je zal toch moeten aantonen dat jij dat bord niet verplaatst hebt" slaat toch nergens op? Ik moet er toch als bestuurder kunnen vanuit gaan dat zo'n bord altijd op zijn plaats staat?
En om discussies in die richting te vermijden: neen, ik heb het bord niet verplaatst. De enige reden waarom ik er een foto van genomen heb is omdat we in Schaarbeek al veel van die toeren hebben meegemaakt (borden met verkeerde datum, borden in de verkeerde volgorde (ivm de pijlen), ...) en zowel mijn collega's als ik nemen dus altijd een foto om een bewijs te hebben.
Alain