Inderdaad. Vaststelling door een Gatso.Ik verkeerde in de veronderstelling dat je een PV gekregen had op basis van een flitspaal foto - klopt dat idd![]()
De lussen liggen tussen de stopstreep en de oversteekplaats.
Ik wil wel eens zien hoe die paal kan vaststellen dat je echt linksaf ging of niet ...
Klopt. Meer nog, stel dat het rood is om rechtdoor te rijden en groen voor linksaf, dan zal de flitspaal niet afgaan als er iemand het linkse baanvak gebruikt om toch rechtdoor te rijden...
Vandaar dus mijn stelling dat ik de inbreuk op art. 5 erken: ik had de voorsorteringspijl moeten volgen en deed dat niet door rechtdoor te rijden.Ja, maar de rijstrook VOOR de verkeerslichten is al een heel eind voordien voorzien van een voorsorteringspijl naar link + netjes volgens de regels een bord F13 vooraf met dezelfde info.
U moest er dus linksaf ...
Dat was ook mijn vraag naar hun toe: de inbreuk als een categorie 1 bestraffen ipv categorie 3Het parket kàn de overtreding herclasseren naar inbreuk op de voorsorteringspijlen en je dan een minnelijke schikking of bevel tot betalen sturen - hopelijk aangepast aan de juiste inbreuk.
Als je de wettekst leest, geven die pijlen aan dat het verbod of toelating tot doorrijden beperkt is tot de richting van de pijl. Dus, een rode pijl naar links is een verbod om naar links te rijden. Die pijl zegt niks over een verbod/toelating om rechtdoor te rijden op dat baanvak. Dat in combinatie met rechts een groene bol, gaf mij dat wel het recht om rechtdoor te rijden. Weliswaar op een baanvak waar er voorsorteringspijlen op stonden, dus waar ik wel een overtreding tegen art 5 begin.NU, in 61.4.2 lees je dat de pijlvormige lichten boven de RIJSTROKEN (meervoud) dienen te hangen, of rechts.
Het is hier duidelijk dat het de bedoeling was dat deze lichten (meervoud) boven alle rijstroken(meervoud) hangen - telkens met de richtingen die vanop die rijstrook toegelaten zijn - wat vroeger trouwens ook zo was.
Het strafste vind ik eigenlijk dat men mij wil veroordelen op basis van art 61.1.1 die dus zegt
Dit terwijl het op de foto duidelijk zou moeten zijn dat het "driekleurige cirkelvormige verkeerslicht" op groen staat...61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
... en waar de groene cirkel ook nog eens volledig links van de baan staat.Nu, hier hangt maar één pijlvormig licht, boven slechts 1 rijstrook van dezelfde rijbaan waar ook nog eens het cirkelvormige licht boven hangt en rechts naast staat, en dat cirkelvormige licht geldt dus per definitie voor de ganse rijbaan ...
Het zal dus afwachten worden wat het parket verder gaat doen...
Alain