Ik had geparkeerd op een plaats waar je het Genker kwartier (15 min. parkingschijf) kon gebruiken. Mijn aankomst was 15:22 en dus moest ik tegen 15:37 vertrokken zijn. Toen ik binnen mijn tijd aankwam, zag ik dat me een retributie aangesmeerd werd met als vaststelling: Schijf - Verkeerd ingesteld (uur: 15:26). Ik had helemaal geen idee waarom ik deze boete had gekregen en ben toevallig de parkeerwachter tegengekomen die mij de retributie had aangelapt. Hij vertelde mij dat hij de retributie had geschreven omdat de urenwijzer niet correct ingesteld was. Voor klachten moest ik terecht bij de Info- & Klachtendienst.
Nu heb ik altijd de 15 minuten parkeerschijf gehanteerd als een analoog uurwerk. De draaischijf met de uren duidt de kleine wijzer van een uurwerk aan en de draaischijf met minuten de grote wijzer. Dus toen ik rond half 4 aankom, zette ik de pijl van het uur tussen 15 en 16 en de minutenpijl tussen 22 en 37. En aangezien er helemaal geen instructies staan op de kaart zelf, heb ik dit altijd gehanteerd omdat dit de meest logische redenering leek.
Met dit verhaal ben ik naar de Info- & Klachtendienst van parkingschop terecht geweest. De verantwoordelijke zei dat de boete terecht was en dat de urenwijzer op de uur van aankomst moest staan en aangezien de mijne er tussen stond, dat de schijf verkeerd ingesteld was. Toen ik haar uitlegde dat er geen enkel instructie op de kaart stond en dat ik dit niet kon weten, antwoordde ze als volgt: "Sorry meneer dat is uw interpretatie en het is uw plicht om de wet te kennen." Toen ik haar dan vroeg wat er precies in de wet stond, kon ze mij niet antwoorden en mocht ik dat maar zelf gaan uitzoeken. Alles (uitleg, reglementen, wettelijk artikel, ...) stond blijkbaar op de website van Genk (http://www.genk.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
Geërgerd kwam ik thuis om alles eens op te zoeken en het enige wat ik kon vinden was dit:
Geen document met uitleg, geen reglement, geen wettelijke artikels, ... niks buiten die vage uitleg. Ik bedoel, je stelt het "ganse" uur in op de kleine schijf. Er staat nergens dat het verplicht is dat de pijl precies op de streep van het uur moet staan bij aankomst. En wat is het ganse uur? Zou het niet beter verwoord kunnen worden met precieze uur. Maar het wordt nog beter. Toen ik mijn verhaal deed aan mijn ma, bracht ze de nieuwe parkeerschijf dat we hadden gekregen van Stad Genk waar wel precies op staat dat de pijl op het aankomstuur moet staan (zie figuur: links oude schijf, rechts nieuwe schijf).Even je was afgeven of een boodschap afhalen. Je hoeft niet te betalen, leg je Genker kwartier!
Ben je een snelle shopper, wip dan even gratis jouw favoriete handelszaak binnen. Stel even je parkeerkaart “Genker kwartier" in en je shopt 15 minuten zonder problemen.
je zoektocht naar kleingeld is niet meer nodig
je ontsnapt aan een trip door de regen of kou naar een parkeermeter en terug
je hoeft niet te betalen
je stelt in een oogwenk de juiste tijd in
Even wat uitleg:
Je stelt het "ganse" uur in op de kleine schijf. Je doet dit aan de bovenzijde in het midden. De "begin" minuut stel je in op de grote schijf. Je doet dit onderaan links, zo lees je aan de onderzijde rechts af wanneer je terug moet zijn.
Bron: https://www.genk.be/Leefomgeving/Mobili ... r_kwartier" onclick="window.open(this.href);return false;
![Afbeelding](http://i60.tinypic.com/2rf3480.jpg)
Dit impliceert toch dat de oude kaart voor onduidelijkheid zorgt en de geldigheid in twijfel genomen moet worden. Echter is deze nog steeds geldig en kan OPC fijn de mensen nog meer in het zak leggen.
Nu heb ik enkele vragen:
- Spreekt de mevrouw aan de balie de waarheid. Dit kan toch niet in het wetboek van België staan over hoe men de parkeerschijf van Genk moet gebruiken? En ik heb geen enkel wettelijke artikel gevonden zoals zij beweert op de website. Ben ik ook verplicht om de specifieke wetten van Stad Genk te kennen terwijl deze niet online beschikbaar zijn. Waar kan ik ze dan raadplegen?
- Wat kan ik doen? Waar kan ik nog terecht met mijn verhaal? Het gaat mij niet om het bedrag (is maar een kleine 15 euro) maar om het principe. Ik voel me hier bedrogen en onterecht beboet terwijl zij daar denken dat ze alles maar kunnen doen.
Ik hoop alvast hier wat wijzer te worden zodat ik verdere stappen kan ondernemen.
Alvast bedankt