@Cheetah:
Bedankt om me nuttige informatie te verschaffen op een neutrale manier.
Hiervoor ben ik naar dit forum gekomen.
1. Het negeren van slagbomen betreft een overtreding van de vierde graad, waarvoor men in de regel gedagvaard wordt voor de politierechtbank. Indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u voor uw verdediging op kosten van die verzekering beroep doen op een advocaat naar uw keuze. Dat is sterk aan te bevelen.
Wel conceptueel (los van de letter van de wet) is onder een slagboom stoppen wel niet meteen hetzelfde als deze negeren. Het is eerder gelijk(w)aardig met het gedeeltelijk over de witte lijn rijden aan het rode licht. Is dit door het rode richt rijden?
3. De rechtbank is verplicht een verval van recht tot sturen uit te spreken van min. 8 dagen en max. 5 jaar. Wordt uiteraard in mindering gebracht met de eerdere intrekking van 15 dagen.
Kleine opmerking, ik dacht dat het verval van recht tot sturen optioneel was (mits motivatie in vonnis, zie
https://www.wegcode.be/boetetarieven).
4. Voor dergelijke overtreding kan de politie het rijbewijs onmiddellijk 15 dagen intrekken.
Dat had ik ook gevonden. Het subtiele, maar belangrijke element dat bvb @Franciscus over het hoofd ziet is KAN en niet MOET.
Iets wat ik nergens vind is gebasseerd waarop zij (of de procureur des konings) die beslissing dienen te nemen. Of mogen ze dit met een spreekwoordelijke "coin flip" doen?
@mava105:
Dringend de wegcode leren . De kleine slagboom links is NIET VOOR voetgangers maar voor auto's die eventueel ingesloten zouden raken tussen de 2 slagbomen (zoals u dus)
Zou je dit kunnen staven met een referentie van de wegcode?
Het kan kloppen, maar ik heb hier namelijk gewoon één van de politieagenten in kwestie geciteerd...
(ik: "De tweede slagboom bracht mij in verwarring"; agent: "de kleine slagboom is voor voetgangers en fietsers").
Ook is het me niet helemaal duidelijk hoe een extra slagboom een oplossing zou bieden aan een ingesloten voertuig?
(maakt dat het niet nog moeilijker om eruit te geraken?)
@Franciscus:
Politie moet zelfs niet bellen naar de procureur des Konings voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs.
Mogelijk belde de persoon met zijn officier.
Hoe kan een gesprek suggestief zijn - u reed onder de slagboom door ?????
De politieagent in kwestie heeft expliciet gezegd dat hij met de procureur ging bellen.
Op het formulier dat ik gekregen heb m.b.t. het intrekken van het rijbewijs staat expliciet dat dit op bevel van de procureur gebeurd is.
Dit gesprek verliep suggestief omdat:
1- de agent sprak over een heel aantal ongevallen die ik in het verleden zou hebben gehad. Terwijl dit er één in 10 jaar is, waar de aansprakelijkheid onbepaald is gebleven.
2- de agent zei dat we terugkwamen van een feestje... hetgeen drank impliceert.
Verder duurde dit gesprek vrij lang (maar van het korte deel dat ik gehoord heb beperkte dat zich niet tot de feiten).
Is meer dan reden en zelfs verplicht in die situatie her rijbewijs in te trekken.
Is dit wel correct (zie @Cheetah)?
Zou je me een referentie kunnen bezorgen die stelt dat de politie hiertoe VERPLICHT is?
@mava105,@Franciscus
Ik heb inderdaad een fout gemaakt (als je 'onder' een slagboom staat is dit wel duidelijk heh...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
),
wat jullie als excuses zien (onbekende route, donker, verwarring slagbomen etc.) zijn gewoon factoren die hebben bijgedragen tot de fout die ik gemaakt heb. Maar het is niet omdat ik een fout gemaakt heb dat mijn rechten vervallen,
of dat ik verdien belachelijk te worden gemaakt omdat ik hiernaar informeer.