Fout op PV/gasboete

Inazuma
Berichten: 10376
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Fout op PV/gasboete

#31 , 23 dec 2024 12:44

Naam apparaat: GATSO T-series s/n 201705000612
Goedkeuringsnr.: 1200102B17H1S1
Ijking op 30/07/2024 en geldig tot 29/07/2026
Ik vrees dat die door 't stad zelf gekocht is

https://lier.meetingburger.net/gr/7f7a2 ... 91cff0626a

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#32 , 23 dec 2024 17:58

Bedankt om op te zoeken Inazuma.

Ik zal verweer indienen en als dat geen zoden aan de dijk brengt hebben onze onkundige overheden en de politie (die zich gewillig voor de kar laten spannen) gewonnen.
Proficiat daarvoor alvast.

LeenW
Berichten: 13500

#33 , 23 dec 2024 18:21

Ik zal verweer indienen en als dat geen zoden aan de dijk brengt hebben onze onkundige overheden en de politie (die zich gewillig voor de kar laten spannen) gewonnen.
Proficiat daarvoor alvast.
Laten we wel niet uit het oog verliezen dat u gewoon te snel reed, of het nu om een fietsstraat of een gewone zone 30 ging.

Reclame

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#34 , 26 dec 2024 08:16

Laten we wel niet uit het oog verliezen dat u gewoon te snel reed, of het nu om een fietsstraat of een gewone zone 30 ging.
Ik geef zonder probleem toe dat ik iets meer dan 30 km/u heb gereden, maar heb de grootste moeite om te bevestigen dat ik 'te snel' heb gereden. De reden is hierboven al ergens opgegeven. Je kan gerust stellen dat ik op betrokken plaats maximum 70 km/u mocht rijden.

Ik probeer nog uit te leggen waarom dit mij overkomt.
Als een regel correct is geschreven in het KB en correct toegepast door de wegbeheerder, heb ik weinig moeite om de discipline te hebben mij eraan te houden. Een fietszone/fietsstraat die niet op een plaats ligt waar de snelheid niet hoger ligt dan 30 km/u is niet sluitend correct. De wegbeheerder is daar dus vergeten op één of andere manier de snelheid te beperken tot 30 km/u.
Moeilijk uit te leggen, maar op de bewuste plaats ging er dus in mijn hoofd geen alarmbelletje af dat ik daar maar 30 km/u zou mogen rijden.

Hieronder geef ik nog twee gelijkaardige voorbeelden.
1) Op heel wat plaatsen worden verhoogde inrichtingen niet correct aangeduid. Als zo'n verhoogde inrichting niet te steil is aangelegd rijd ik daar meestal sneller dan 30 km/u.
2) Als ik een voertuig bestuurd door een persoon met een handicap tegenkom twijfel ik niet zozeer of die persoon wel degelijk een handicap heeft, maar wel hoe snel hij kan rijden met dat voertuig en hoe snel hij/zij rijdt op dat moment. Dat kan een behoorlijk verschil in beoordeling geven. Eerlijk gezegd krijg ik die gekke regelgeving zelfs gewoon niet in mijn hoofd wegens te ondoorgrondelijk.

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#35 , 24 jan 2025 16:05

Een maand geleden heb ik mijn verweer ingediend. Kreeg mail terug met bevestiging ontvangst en dat ik per post op de hoogte zal gesteld worden over hun besluit. Blijkbaar hebben ze 90 dagen tijd hiervoor. Bang afwachten dus.

Ben vandaag eens gestopt aan het begin van de fietszone om het oranje bordje dat er onder hangt eens te lezen:

"Fietsstraat" (onder het bord waar 'fietszone' op staat dus he)
"Hier hebben fietsers absolute voorrang" (WAT?)
"Max. snelheid 30" (ja, eigenlijk 70 he!)
"Verboden auto of fietser in te halen" (WAT? Ook geen auto's inhalen?)

Arm Vlaanderen!

Inazuma
Berichten: 10376
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#36 , 24 jan 2025 23:54

Een fietszone/fietsstraat die niet op een plaats ligt waar de snelheid niet hoger ligt dan 30 km/u is niet sluitend correct. De wegbeheerder is daar dus vergeten op één of andere manier de snelheid te beperken tot 30 km/u.
Bord fietsstraat legt - met een omweg langs Art 22 novies - dus een beperking op tot 30 km/u


Artikel 22novies. Verkeer in fietszones

In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#37 , 26 jan 2025 10:42

Hieronder de brief die ik bijna vier jaar geleden naar Gilkinet stuurde.
Het was niet mijn bedoeling om zoiets lang te posten, maar jullie blijven op die snelheidsBEPERKING van 30km/u terugkomen.
Beste

Telkens we in het verkeersreglement een verbod krijgen om sneller te rijden dan een bepaalde snelheid wordt dat verbod duidelijk geformuleerd:


Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur;

De snelheid van voertuigen en slepen (met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton), van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
2° tot 90 km per uur :

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;

moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

Binnen de zones afgebakend door de verkeersborden F 4a en F 4b is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.

De snelheid is beperkt tot 30 km per uur.]

Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto's mogen (slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto's, alleen in geval van overmacht) en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen



Maar dan:

Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Maar wat als de snelheid er toch hoger ligt? Bijvoorbeeld 50 km per uur.

Dit lijkt meer op een vraag of bevel gericht naar de wegbeheerder en zou bijgevolg in het ‘Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens’ moeten staan. Beter gekend als het ‘Reglement voor de wegbeheerder’.

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk:
1) Het stukje over snelheid verplaatsen naar het ‘Reglement voor de wegbeheerder’. De wegbeheerder moet dan ter plaatse zorgen voor een snelheidsbeperking. De facto is dat wat de wegbeheerder momenteel bij mijn weten zowat altijd doet.
2) Het stukje over snelheid aanpassen als volgt: “Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid is er beperkt tot 30 km per uur.” Op deze manier zijn er geen aanpassingen nodig ter plaatse.
3) De vraag of verplichting tot snelheidsbeperking van 30 km per uur laten varen omdat fietsers toch niet ingehaald mogen worden en er bijgevolg geen snelheidsprobleem is.
Enkele dagen later kreeg ik een reactie.
Hartelijk bedankt voor uw leerrijke en pertinente inzichten over de toegang tot fietsstraten.
Wij zijn het met u eens dat de formulering van artikel 22novies van de wegcode verwarrend is. Uw relevante suggesties ter verbetering van dit artikel, evenals van andere artikelen, zullen in aanmerking worden genomen in de hervorming van de wegcode, waarvoor dank.
En nu in het nieuwe reglement voor Vlaanderen:
Art. 10. De snelheid is beperkt tot 30 km/u:
1° in fietszones;

Inazuma
Berichten: 10376
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#38 , 26 jan 2025 12:56

Tegelijk zijn er veroordelingen voor snelheidsovertredingen in fietsstraten / fietszones, die meestal binnen BBK liggen

Op basis van de huidige (verwarrende) wetgeving ...


Je moet je wel realiseren dat federaal minister Gilkinet NIET meer bevoegd is om enige snelheidsbeperking op te leggen, buiten op de snelwegen
Da's geregionaliseerde materie, en komt dus allemaal in de drie aparte, regionale verkeersreglementen ...

Er staat ook niet meer in nieuwe federale wegcode waar verkeersborden moeten geplaatst worden om te gelden
Enkel dat je bvb verbods- of voorrangsborden moet naleven als ze rechts geplaatst zijn ...

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#39 , 26 jan 2025 13:48

Je moet je wel realiseren dat federaal minister Gilkinet NIET meer bevoegd is om enige snelheidsbeperking op te leggen, buiten op de snelwegen
Da's geregionaliseerde materie, en komt dus allemaal in de drie aparte, regionale verkeersreglementen ...
Ik heb toch laten zien dat het in de nieuwe Vlaamse regels staat. In artikel 10. Gilkinet heeft het dan toch aangepast!? Voor Vlaanderen. Straf wel eigenlijk.
Op basis van de huidige (verwarrende) wetgeving ...
'Verwarrend' is toch net iets te naief verwoordt. 'Niet sluitend' lijkt me correcter.
En dat is nu net mijn hele punt EN de reden dat ik een soort van per ongeluk sneller reed dan 30km/u.

Code: Selecteer alles

Tegelijk zijn er veroordelingen voor snelheidsovertredingen in fietsstraten / fietszones, die meestal binnen BBK liggen
Tja. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ook al tot bij Cassatie geweest?
Dat vervalt dan toch allemaal als de nieuwe regels in voegen treden? Ah ja. Andere wetgeving.

Inazuma
Berichten: 10376
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#40 , 26 jan 2025 15:00

Ik heb toch laten zien dat het in de nieuwe Vlaamse regels staat. In artikel 10. Gilkinet heeft het dan toch aangepast!?
Neen, dat is een puur Vlaams besluit, geen van Gilkinet ...

Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement

'Verwarrend' is toch net iets te naief verwoordt. 'Niet sluitend' lijkt me correcter.
Sluitend genoeg voor rechters om te veroordelen
. Ook al tot bij Cassatie geweest?
Zou ik moeten gaan opzoeken


Maar Cassatie heeft zich al eerder in onmogelijke bochten gewrongen om scheve wetgeving recht te wringen
De beperkende combinatie van 3-kleurige pijl- en cirkelvormige verkeerslichten was daar een goed voorbeeld van.
Dat klopte niet in de wetgeving, die heeft het énkel over pijlen die de cirkels vervangen, niet aanvullen - en klopt nog steeds niet
Maar Cassatie zegt van wel ...

Dat is pas voor 2026 aangepast ...

§ 3. De pijlvormige verkeerslichten die de cirkelvormige verkeerslichten vervangen of aanvullen hebben de volgende betekenis:

stefto
Topic Starter
Berichten: 88

#41 , 27 jan 2025 19:35

Maar Cassatie heeft zich al eerder in onmogelijke bochten gewrongen om scheve wetgeving recht te wringen
Klopt. Daar is het hofke meesterlijk in.
De beperkende combinatie van 3-kleurige pijl- en cirkelvormige verkeerslichten was daar een goed voorbeeld van.
Dat klopte niet in de wetgeving, die heeft het énkel over pijlen die de cirkels vervangen, niet aanvullen - en klopt nog steeds niet
Maar Cassatie zegt van wel ...
Daar hadden ze nog ergens een klein puntje omdat in 2001 in het MB hetvolgende artikel is ingeschreven.

3.3.1.
Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer.


... maar nergens in het KB stond wat je als bestuurder dan diende te doen.
Vanaf 2026 dus wel ...

Inazuma
Berichten: 10376
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#42 , 28 jan 2025 15:02

De beperkende combinatie van 3-kleurige pijl- en cirkelvormige verkeerslichten was daar een goed voorbeeld van.
Dat klopte niet in de wetgeving, die heeft het énkel over pijlen die de cirkels vervangen, niet aanvullen - en klopt nog steeds niet
Maar Cassatie zegt van wel ...
Daar hadden ze nog ergens een klein puntje omdat in 2001 in het MB hetvolgende artikel is ingeschreven.

3.3.1.
Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer.
Alleen was de wetgeving NIET als zodanig "geconsolideerd" (uitgeschreven zoals ze door latere aanpassingen gemaakt werd )
Belgie blinkt uit door in wetgeving zinnen of enkele woorden te veranderen, bij te schrijven, of weg te laten.
Maar daarmee heb je geen "leesbaar" document , tot het geconsolideerd wordt.
Dat is ook 1 van de redenen achter de vele stommiteiten bij aanpassingen ...

Deze initieel fout geconsolideerde tekst is pas aangepast nadat ik voormalig minister Durant gecontacteerd had toen de zever met die lichten begon ...

Je haalt bovendien de federale versie aan.
De Vlaamse is intussen aangepast om de -voordien illegale- constructies van AWV bij RECHTS afslaand verkeer ook te regulariseren
(AWV is een overtreder die zijn eigen inbreuken in de wetgeving laat inschrijven)

Zelfde artikel in VL, volledig:
3.3.1. Pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen (artikel 61.1.4° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).

De tijd gedurende dewelke de lichten branden, zoals beschreven onder 3.2., geldt ook voor de pijlen die de lichten vervangen.



... maar nergens in het KB stond wat je als bestuurder dan diende te doen.
Inderdaad
Nog niet, maar Cassatie vindt dat OK
Ik heb indertijd hun tenenkrullende argumentatie gelezen, die sloeg juridisch eigenlijk nergens op

Cassatie heeft niet het recht overeind gehouden, maar de politiek die kreupele wetgeving schreef

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”