Mijn man is onlangs kort voorbij een algemeen verbodsbord gereden en kreeg een boete. Ik zat erbij in de wagen, ons kind ook.
Situatieschets: Er waren festiviteiten in de stad. Wij waren uitgenodigd bij vrienden die daar wonen. Die vrienden hadden ons gezegd dat de verkeerssituatie om tot bij hen te geraken die dag gewoon zoals normaal was, dus we reden een straat in waar je normaliter gewoon door mag. Aan het begin van die straat zagen we een tijdelijk (nadar) verbodsbord gevolg door ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ … we reden dus even verder. Ten eerste dachten we dat we er misschien zo wel zouden geraken, we waren immers plaatselijk verkeer, het was niet veraf meer. Of, we dachten, als we niet verder kunnen zet manlief mij en zoon gewoon af aan het einde en keert hij terug (hij ging sowieso niet mee op bezoek bij de vrienden maar thuis verder werken), we waren toch al dichtbij en dan zou ik gewoon te voet verder gaan met zoon. Voorbij de bocht zagen we dat er verderop nog een nadar met een verbodsbord stond, toen we er vlak voor stonden zagen we dat er bijstond ‘uitgezonderd lijnbus’. Ok, we konden dus niet door. Mijn man reed even voorbij de nadar, om zich te draaien … (ter info, door voorbij de nadar te rijden waren we nog niet middenin de reden waarom er een afsluiting was, dat was pas nog enkele tientallen meters verder waar ook agenten stonden. Daar was gewoon een parking waar enkele wagens stonden en meer plaats was om te draaien). Toen we vlak voorbij het bord waren kwam er onmiddellijk een agente naar ons toe gestapt van verderop. Ik zei tegen mijn man iets van ‘die wil blijkbaar iets zeggen, rijd misschien even verder’ en ik deed mijn raampje open. Ik dacht dat dat handiger was, ze leek immers iets te willen zeggen en ze moest nog wat afstand overbruggen, zo waren we er sneller en we konden daar ook nog draaien. Ik dacht dan vraag ik haar meteen ook even hoe lang het hier duurt want onze vrienden hadden ons gezegd dat die dag alles zoals normaal bleef en dat ze daar kort geleden nog gewoon voorbij gereden waren naar hun huis. De agente vroeg echter gewoon mijn man zijn rijbewijs en zei dat we moesten draaien, verder niks. Ik wilde met haar praten en zeggen dat wij gewoon wilden draaien maar ze wilde zelfs niet luisteren. Ze was behoorlijk arrogant, dit terwijl wij helemaal niets zeiden en er eigenlijk niks van snapten waarom ze zo deed. Ik dacht, blijkbaar ten onrechte, dat agenten ook mensen zijn die je kan aanspreken en die begrip kunnen tonen als jij zelf ook aantoont absoluut geen kwaad te willen doen. Akkoord dat wij voorbij die nadar met verbodsbord zijn gereden, maar de reden waarom we net nog iets verder reden was om aan die agente tegemoet te komen omdat wij wilden luisteren en zelf dingen vragen, over hoe we er dan wel geraken enzo, en we hadden de bedoeling om ons gewoon te draaien. Wij reden amper 5 km per uur en waren daar absoluut tot niemand een gevaar, nog een eindje weg van de volgende straat (waar de festiviteiten waren). Het waren allemaal tijdelijke onderbrekingen dus voor ons ook een nieuwe situatie.
Nu is mijn vraag of ik een kans maak om dit te betwisten bij de politierechter? Wellicht niet … Maar goed, dan zou ik ook wel graag weten of er echt geen enkel onderscheid meer gemaakt wordt tussen een werkelijk gevaar op de weg en dit? Dank u!