Hallo,
Ik heb enige tijd geleden een controle gehad met een ademanalyse van boven de 0,65. Ik heb geen voorgaanden, zowel niet alcohol gerelateerd als andere verkeersinbreuken.
Tot mijn grote verbazing beval de rechter een haaranalyse, en doet die daarna op een later tijdstip een uitspraak. Ik heb hier enkele vragen over:
- is dit de normale gang van zaken? Dienen hiervoor geen meerdere aanwijzingen te zijn (recidivisme bv), aangezien het toch wel om een inbreuk op de privacy gaat?
- ik las dat ze zowel drugs als alcohol testen in die analyse. Kan de rechter dit zomaar doen, aangezien er geen enkele indicatie was dat ik drugs had genomen?
- ik gebruik absoluut niets van drugs of dergelijke, alleen heel af en toe een alprazolam wanneer ik het vliegtuig neem of een lange trein/autoreis (als passagier in de auto) heb. Ik neem dan een half of een heel pilletje van 0,25. Ik vermoed dat dit 6 pilletjes waren op 4 maand tijd. Gaat dit zichtbaar zijn in de analyse? En kan de rechter daardoor mijn rijbewijs afnemen?