In November 2019 ben ik tegen gehouden in Brussel voor een alcoholcontrole. Hierbij blies ik positief waarbij een alcoholconcentratie werd vastgesteld van 0.79mg/l.
Hiervoor ben ik augustus voor de rechtbank moeten komen, waarbij deze de zaak in beraad ging nemen en de uitspraak ging uitspreken begin Oktober 2020.
Belangrijke notities:
-Ongeveer 4 jaar geleden ben ik ook al eens voor de rechtbank moeten verschijnen voor alcoholintoxicatie bij het rijden, waarbij ik een (licht) ongeval had verricht. De uitspraak was mild (1 maand rijbewijs kwijt + werkstraf alsook theoretische testen opnieuw doen). Hier bij word ik dus niet beschouwd als recidivist maar natuurlijk wordt hier rekening mee gehouden.
-In mei 2020 ben ik geslaagd in mijn opleiding voor rijbewijs D waarna ik begonnen ben bij een bedrijf als buschauffeur. Natuurlijk met nog altijd in het achterhoofd dat er een rechtszaak aankwam, maar ik wou absoluut die job doen.
Volgens de wet zou ik minimaal een boete van 1600 euro krijgen en verplicht een alcoholslot (vanaf 0.78mg/l ?) .
De zaak is dus in beraad en mijn advocaat hoopt op een alcoholslot enkel voor rijbewijs B (en niet voor D bus) en bloedproeven op alcoholmisbruik.
Hierbij mijn vragen:
1) Ik zou verplicht een alcoholslot krijgen, dit betekent echter dat ik ook een alcoholslot zou moeten krijgen op elke bus waarmee ik rijd. Dit is natuurlijk niet mogelijk en vraag mij dus af of het vaak word gedaan dat ik een uitzondering krijg op rijbewijs D.
2) Waarschijnlijk gaat dit dan om een CDT test. Moet ik deze test dan uitvoeren binnen een bepaalde tijd na de uitspraak? Ik denk niet dat ik boven de grens ga zitten. Wat gebeurt er als ik boven de grens zit? Word mijn rijbewijs dan onmiddellijk ingetrokken of moet ik deze CDT test binnen een bepaalde tijd opnieuw afleggen waarna er gekeken wordt of de waarden gezakt zijn?
Alvast bedankt