Het lijkt nog steeds niet tot u door te dringen dat uw vader wel degelijk in overtreding stond, en het PV wel degelijk terecht was.
"ik vind het veel geld voor de begane inbreuk,"
Tarieven zijn bij wet vastgelegd, voor iedereen gelijk en niet onderhandelbaar.
"andere auto's stonden (ook) in overtreding,"
"uw vader zat nog in de auto,"
"het was slechts kortstondig,"
Geen van deze drie argumenten rechtvaardigen de inbreuk.
"De ouders hebben het tijdens Corona financieel en psychologisch moeilijk"
De Corona is voor niemand gemakkelijk, en voor velen inderdaad psychologisch zwaar.
Maar dit is nog géén alibi om een verkeersovertreding te begaan.
Ik zou vooral een rechter niet tegen de haren instrijken met dergelijke argumentatie. Het zou zich namelijk lelijk tegen uw vader kunnen keren als de rechter er een gebrek aan schuldinzicht in ziet.
Ik heb hem al gezegd van niet te betalen en het op de rechtbank te gaan uitleggen net zoals die ander honderdduizenden dat doen.
Op basis van de argumenten die je tot nu toe aangehaald hebt, de sléchtst denkbare raad die u uw vader kon geven.
Hopelijk heeft hij dan véél sterkere argumenten dan wat u tot hiertoe aangehaald hebt. In het andere geval, gaat het uw vader gigantisch véél méér kosten dan wanneer hij nu betaalt.
Op het fietspad parkeren, is een overtreding van de tweede graad
zie
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/148-art2 (zie 19°)
Een veroordeling in de rechtbank, levert dan het volgende op :
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2
Artikel 29
§ 1. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en die van die aard zijn dat ze bij een ongeval bijna onvermijdbaar leiden tot fysieke schade en overtredingen die bestaan uit het negeren van een stopbevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de vierde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 40 euro tot 500 euro en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.
20 euro tot 250 euro, te vermenigvuldigen met opdeciemen, dus te vermenigvuldigen met 8.
Dat geeft dus 160 euro tot 2000 euro.
Daarbovenop nog de gerechtskosten, (reken maar op pakweg 80 euro)
Daarbovenop nog een verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds van 200 euro.
Tenzij uw vader écht betere argumenten heeft, zou ik hem aanraden gewoon te betalen.
Gewoon naar de rechtbank gaan en betwisten met de argumenten die ik tot hiertoe gelezen heb ....
gaat de zaak alleen maar onnodig véél, véél duurder maken.