Ik reed in Schaarbeek op de Lambermontlaan, op het google maps beeld van rechtsonder naar linksboven
De verkeerslichten staan op het kruispunt Lambermontlaan / Eugene De Molderlaan.
(had de groene paal al gemist, ik mijd BXL als de pest)
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je een PV gekregen had op basis van een flitspaal foto - klopt dat idd
De lussen liggen tussen de stopstreep en de oversteekplaats.
Ik wil wel eens zien hoe die paal kan vaststellen dat je echt linksaf ging of niet ...
Je mag in principe doorrijden op die rijstrook om links af te slaan, uiteindelijk is die rijstrook immers net met voorsorteringspijlen en F13 aangeduid om vanuit naar links af te slaan - ook al ligt er een soort "rijstrook" in het verlengde van de middenberm - en dat links afslaan dan een heel eind verder op het kruispunt uitvoeren - volledig in overeenstemming met de voorsorteringspijlen en Art 19.3 :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Als je dat doet sta je naast de tegenliggers die willen afslaan ...
De lambermontlaan heeft 3 baanvakken. Net voorbij de lichten is de middenberm voorzien van pijlen om aan te geven dat je dat baanvak moet gebruiken om naar links te gaan. Echter, de 3 baanvakken van de Lambermontlaan lopen gewoon rechtdoor.
Ja, maar de rijstrook VOOR de verkeerslichten is al een heel eind voordien voorzien van een voorsorteringspijl naar link + netjes volgens de regels een bord F13 vooraf met dezelfde info.
U moest er dus linksaf ...
De pijlen OP het kruispunt hebben juridisch zelfs geen waarde, dat is niet voorzien in de wegcode.
"Ik ben niet akkoord dat ik in overtreding zou zijn met artikel 61.1.1 van de wegcode. U zal ongetwijfeld op de foto kunnen zien dat het groen was om rechtdoor te rijden, wat ik dan ook deed. Artikel 61.1.1 is hier volgens mij dan ook niet van toepassing."
Dat valt nog mee
Je kan desnoods altijd zeggen dat je je waarschijnlijk vergiste van dag ...
Ik kreeg momenteel het volgende:
- het proces verbaal
- een eerste "onmiddelijke inning"
- een "herinnering" voor die onmiddelijke inning
[/quote]
Na 60 dagen gaat het PV en - hopelijk - het teruggestuurde inlichtingenformulier naar het Parket.
Dat is dus een tijdje na de herinnering voor de OI.
Het parket kàn de overtreding herclasseren naar inbreuk op de voorsorteringspijlen en je dan een minnelijke schikking of bevel tot betalen sturen - hopelijk aangepast aan de juiste inbreuk.
ALS we al van een inbreuk kunnen spreken ....
Want uiteraard is er nog de dubbelzinnigheid van deze niet in de wegcode voorziene combinatie van een driekleurig stelsel met pijlen en cirkelvormige lichten.
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.
Boven één en dezelfde rijbaan (met 3 rijstroken) hangt er 1 cirkelvormig licht dat je toelaat door te rijden bij groen - en dat in ALLE richtingen .
Maar tezelfdertijd hangt er boven "één" rijstrook ook een pijlvormig licht dat dat probeert te verbieden ...
Dat is zeer dubbelzinnig natuurlijk.
NU, in 61.4.2 lees je dat de pijlvormige lichten boven de RIJSTROKEN (meervoud) dienen te hangen, of rechts.
Het is hier duidelijk dat het de bedoeling was dat deze lichten (meervoud) boven alle rijstroken(meervoud) hangen - telkens met de richtingen die vanop die rijstrook toegelaten zijn - wat vroeger trouwens ook zo was.
Nu, hier hangt maar één pijlvormig licht, boven slechts 1 rijstrook van dezelfde rijbaan waar ook nog eens het cirkelvormige licht boven hangt en rechts naast staat, en dat cirkelvormige licht geldt dus per definitie voor de ganse rijbaan ...
Dat de combinatie van pijlen en cirkels niet voorzien is, komt duidelijk tot uiting in de wegcode :
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;
Alleen worden deze cirkelvormige lichten dus niet vervangen door pijlvormige, ze worden er hier mee gecombineerd.
En de wegcode bepaald nergens wélk van beide lichten men dan moet naleven.