Da's niet zeker. Ik ben vorige maand vrijgesproken voor een overtreding, in een quasi gelijkaardige situatie.Als het computer systeem van de betreffende politiedienst achterloopt, en de nieuwe ijkingsdatum digitaal nog niet is aangepast heb je natuurlijk pech.
Volwassen zijn betekent ook consequent zijn: als de staat of politie (procedure)fouten maken, moeten zij daar dan ook maar de gevolgen van dragen. Jij wil blijkbaar dat de fouten van de ene partij gevolgen hebben, maar die van de andere partij niet. Wel, dat is in een rechtstaat dus niet aanvaardbaar.Iedereen maakt fouten, wees volwassen en draag de gevolgen. Ongeacht eventuele procedure fouten.
Die "andere partij" wordt overigens nooit geverbaliseerd, ondanks haar talloze inbreuken tegen de verkeerswetgeving.Jij wil blijkbaar dat de fouten van de ene partij gevolgen hebben, maar die van de andere partij niet. Wel, dat is in een rechtstaat dus niet aanvaardbaar.
Ik begrijp je mening, maar ongeacht de juridische kwestie vind ik dat je als politiedienst zoiets dan ook sportief moet opnemen als iemand eens slim is en een fout in het proces-verbaal vindt. Sometimes you win, sometimes you lose.Juridisch gezien correct.
Iedereen maakt fouten, wees volwassen en draag de gevolgen. Ongeacht eventuele procedure fouten.
Bij mij ging het initiëel om een ander probleem: op de PV stond de begane overtreding flagrant fout; de vermelde overtreding had ik niet begaan (door het rood rijden) en degene die ik wel had begaan en erkende (negeren voorsorteringspijl) stond niet op de PV. Bijgevolg kon/wou ik niet anders dan de PV aanvechten, er vanuit gaande dat ik vrijspraak zou krijgen voor de niet begane overtreding en een veroordeling voor degene die ik wel had begaan, gezien ik die erkende.Ik begrijp je mening, maar ongeacht de juridische kwestie vind ik dat je als politiedienst zoiets dan ook sportief moet opnemen als iemand eens slim is en een fout in het proces-verbaal vindt. Sometimes you win, sometimes you lose.
Wat ook correct is, verkeer is al een uitzondering mbt de bijzondere bewijswaarde, dan moeten die grenzen ook wel deftig bewaakt worden.Ik ben vrij veel de baan op en loop nogal eens tegen de (flits-) lamp. Als het terecht is, dan doe ik niet moeilijk en betaal mijn boete. Maar als het zo flagrant fout en onterecht is, dan ga ik er tegen in...
Alain