Ik reed richting zelzate tunnel tegen een snelheid 183/u, ben ook geflits op deze snelheid waar ik 120/ u mocht !
Met correcties af mijn snelheid 174 km/u
De rechter hoeft geen rekening te houden met die correctie ...
Lang werkt op een vrijdag ( nacht shift) wou naar mijn vriendin ! Ik woon in limburg zijn in West vlaanderen dus een lange rit
1 jaar en half nu ik doe ook werk als koerier dienst en dit in mijn eerste echt overtreding
Alle andere waren ook echt hoor.
Ze zijn niet altijd vastgesteld ...
Dagelijks, in shift, tussen W-VL en Limburg pendelen - denk je echt dat er één rechter gelooft dat je net brute pech had tijdens die éne rit dat je "wat sneller" reed
Met dergelijke uitspraken graaf je je eigen put nog wat dieper voor de rechtbank.
Nu ik heb nog geen 2 jaar mij rijbewijs
Wat betekent dat u een verval van het recht tot sturen opgelegd MOET worden - de rechter heeft geen keuze - én dat u verplicht herstelonderzoeken moet ondergaan alvorens u hersteld kan worden in dat recht en uw rijbewijs kan terugkrijgen.
Artikel 38
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
U kàn een verval oplopen, dus moet het ook opgelegd worden :
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
De geldboete is afhankelijk van de mate van de overtreding - 63 gemeten te snel, gaat het boetebedrag uiteraard verhogen.
Een deel van de boete kan voorwaardelijk zijn.
Ook voor het verval van het recht tot sturen dat u zal opgelegd krijgen, schuift de rechter de straf mee op met de ernst van de feiten.
Artikel 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.
De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.
De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
Die boetebedragen liggen dus tussen 60 euro (wat u echt niet opgelegd gaat krijgen) en 3000 euro - dit is met de opdeciemen inbegrepen, dwz, de uitgesproken bedragen x 6 doen !
Reken maar op 1200 euro boete en een paar maanden verval van het recht op sturen, met theorie en waarschijnlijk ook praktijk als herstelonderzoeken.