Anthony, neen die wet is nog niet in kracht. Verre van.
Die wet maakte uit van de verkeersveiligheidsplan van Minister Galant afgevaardigd in vervolg van de staten-generaal verkeersveiligheid 2015.
Niemand weet met zekerheid hoe Minister Bellot tegenover die wet zal staan.
Het zal zeker nog duren totdat die wet er zal komen want die wet werd tegenwoordig nog niet eens in de kamer ingediend. En vanaf dit moment zal het nog duren totdat de wet gestemd is. Men mag bovendien ervan uitgaan dat er in die wet ook nog een termijn zal voorzien zijn tot dat de wet in kracht zal treden zodat zich iedereen kan voorbereiden. (De burger uiteraard maar ook parketten en politie die hun informatiesystemen op orde moeten hebben, een scholing moeten gevolgd hebben)
Ik reken met minstens een jaar (hiiéél voorzichtig geschat) totdat de wet gestemd wordt en nog een keer minstens 6 maanden invoeringstermijn.
Je mag gerust ervan uitgaan dat je niet meer onder deze regeling zal vallen.
De voorgestelde termijn van 3 jaar 0-tolerantie is idd niet gelijklopend met de termijn van 2 jaar "jonge bestuurders" in de zin van artikel 38§5. Ik vind dat niet bijzonder gelukkig (want het zorgt ervoor dat er twee variaties ontstaan waar een voldoende was geweest (overtreding binnen 2jaar en overterding binnen drie jaar). En er is de vraag of dat een vergissing van de Minister was.
Overtredingen op de nultolerantie binnen het derde jaar van houder zijn van rijbewijs B zullen in toekomst vermoedelijk gestraft worden zoals professionele bestuurders. Maar dat is lezen in de koffiezet.
Wij zullen zien wat de administratie ervan zal maken. Ik weet dat er een heel bekwame en heel ervaren collega eraan werkt. Er is dus nog hoop
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)