inbeslagname van een radio in een privé-woning

tomholp
Topic Starter

inbeslagname van een radio in een privé-woning

#1 , 27 mei 2010 20:55

Enkele tijd geleden is de politie bij mij langs geweest omdat mijn muziek te luid stond. Ze waren vrij arrogant en dreigden onmiddellijk om de radio mee te nemen.
(Het enige wat ze hoefden te vragen is om hem wat stiller te zetten).

Nu ik geef wel toe dat de radio te luid stond maar ik ben toch wat beginnen opzoeken inzake het te luid staan van een radio in een privé-woning en de rechtsgrond waarop ze mijn radio in beslag zouden nemen. Nu geraak ik er wel niet echt goed uit op welke basis ze dit kunnen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Betreft het hier een bestuurlijke of gerechtelijke inbeslagname?

kleine opmerking; het was in de namiddag dat mijn muziek te luid stond (dus artikel 561.1 van het Strafwetboek is niet van toepassing).
Tevens voorziet het gemeentelijk politiereglement wel in lawaaihinder overdag die de rust van inwoners verstoord maar hier wordt nergens beslag voorzien. Enkel een geldboete en een gevangenisstraf.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 27 mei 2010 21:52

Het zou gaan om een bestuurlijke inbeslagname. Via de wet op het politieambt is dit in deze situatie niet mogelijk.
Het kan natuurlijk zijn dat het politiereglement in uw stad/gemeente zoiets voorziet.

Om welke gemeente/stad gaat het?

tomholp
Topic Starter

#3 , 27 mei 2010 23:33

Deerlijk.

Ik heb er de politiereglementen op nagezien en dez voorzien enkel in een geldboete/gevangenisstraf en dus niet in een inbeslagname.

Reclame

float

#4 , 28 mei 2010 13:11

Dan zal het om een argument gaan om indruk te maken zonder enige juridische basis.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2010 17:04

Bestuurlijke beslagname bestaat en kan door een officier van bestuurlijke politie ( commissaris) worden uitgevoerd.
Wordt zeer zelden gebruikt.
Normaal bij geluidshinder volgende regels
- codex dus gemeentelijk regelement is overlastregeling met GAS ambtenaar - is overtreding dus geen huiszoeking mogelijk dus ook niet binnenkomen dus ook geen beslag
- strafwetgeving is wanbedrijf dus bij heterdaad kan een officier van gerechtelijke politie ( vanaf graad hoofdinspecteur) WEL binnen om huiszoeking te doen en kan hij ALLE voorwerpen die tot het misdrijf hebben gediend met beslag bezwaren en neerleggen ter griffie als overtuigingstuk.
Wetgeving inzake geluid - hier zal een meting moeten gebeuren door een bevoegd ambtenaar op een door de wet beschreven wijze.
Kan dus eender wie zijn ook INP van politie kunnen bevoegd zijn. De beslagname gebeurd steeds door een officier van gerechtelijke politie met algemene bevoegdheid (politie) of bijzondere bevoegdheid ( milieuambtenaren). Deze laatste zijn alleen maar bevoegd voor het onderdeel zelf - beperkingen zoals in de wet staat ratione materiae, loci en personae of in het Nederlands naar materie, plaats of personen.
Politie is steeds bevoegd voor alles ... meestal boven aan wettekst.. Behoudens de algemene bevoegdheid van officieren van gerechtelijke politie zijn eveneens bevoegd....
Dus een officier van gerechtelijke politie kan op basis van het wanbedrijf (wet geluidshinder) wel een radio in beslag nemen en kan mag dan ook zonder uw toelating binnen gezien heterdaad

tomholp
Topic Starter

#6 , 28 mei 2010 18:56

Bestuurlijke beslagname bestaat en kan door een officier van bestuurlijke politie ( commissaris) worden uitgevoerd.
Wordt zeer zelden gebruikt.
Normaal bij geluidshinder volgende regels
- codex dus gemeentelijk regelement is overlastregeling met GAS ambtenaar - is overtreding dus geen huiszoeking mogelijk dus ook niet binnenkomen dus ook geen beslag
- strafwetgeving is wanbedrijf dus bij heterdaad kan een officier van gerechtelijke politie ( vanaf graad hoofdinspecteur) WEL binnen om huiszoeking te doen en kan hij ALLE voorwerpen die tot het misdrijf hebben gediend met beslag bezwaren en neerleggen ter griffie als overtuigingstuk.
Wetgeving inzake geluid - hier zal een meting moeten gebeuren door een bevoegd ambtenaar op een door de wet beschreven wijze.
Kan dus eender wie zijn ook INP van politie kunnen bevoegd zijn. De beslagname gebeurd steeds door een officier van gerechtelijke politie met algemene bevoegdheid (politie) of bijzondere bevoegdheid ( milieuambtenaren). Deze laatste zijn alleen maar bevoegd voor het onderdeel zelf - beperkingen zoals in de wet staat ratione materiae, loci en personae of in het Nederlands naar materie, plaats of personen.
Politie is steeds bevoegd voor alles ... meestal boven aan wettekst.. Behoudens de algemene bevoegdheid van officieren van gerechtelijke politie zijn eveneens bevoegd....
Dus een officier van gerechtelijke politie kan op basis van het wanbedrijf (wet geluidshinder) wel een radio in beslag nemen en kan mag dan ook zonder uw toelating binnen gezien heterdaad
Heterdaad op basis van geluidsoverlast in strafwetboek is niet mogelijk aangezien artikel 561.1 SW een overtreding is en overtredingen niet het voorwerp kunnen uitmaken van een heterdaadprocedure.

Dacht ook dat die meting enkel was voor elekt. versterkte muziek. Dus op basis van dat zou het dan wel kunnen?

float

#7 , 28 mei 2010 22:02

Je hebt gelijk voor wat betreft artikel 561 Sw.

Echter de bepaling in de Wet geluidshinder (Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder) is een correctionele straf (gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfduizend frank of met één van die straffen alleen).

Echter het Koninklijk besluit van 24 februari 1977 houdende vaststelling van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen. bepaalt de voorwaarden om van geluidshinder te kunnen spreken:
Art. 3. De openbare en private inrichtingen waar muziek geproduceerd wordt, moeten zo ingericht zijn dat het geluidsniveau gemeten in de buurt:
1° niet hoger is dan 5 dB(A) boven het achtergrondsgeluidsniveau, indien dit lager is dan 30 dB(A);
2° niet hoger is dan 35 dB (A) indien het achtergrondsgeluidsniveau ligt tussen 30 en 35 dB(A);
3° niet hoger is dan het achtergrondsgeluidsniveau indien dit hoger is dan 35 dB (A).Dit geluidsniveau wordt gemeten in het lokaal of gebouw, met gesloten deuren en vensters. De mikrofoon wordt geplaatst op minstens 1 m afstand van de muren en op een hoogte van 1,20 m boven de vloer.

Dus officieren van gerechtelijke politie kunnen enkel tot een gerechtelijke inbeslagname overgaan, wanneer zij de bovenstaande feiten vaststellen. Zij moeten dus beschikken over geijkte meetapparatuur. Beschikt de politie over dergelijke apparatuur?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mei 2010 15:21

klopt als een bus wat in het strafwetboek is geen wanbedrijf dus geen heterdaad mogelijk.
Wel de bijzondere wetgeving - wet geluidshinder. Dan kan het perfect en wordt het ook zo toegepast.

Anders zie ik ook gene mogelijkheid.
Wat wel dikwijls gebeurd is dat 1 - politie niet 'alles' zegt het wat algemeen houdt.
2- als ze het toch volledig uitleggen dat de betrokkene het niet goed verstaan oa gezien een klein beeteke veel spanning

float

#9 , 30 mei 2010 01:09

Ze passen het toe, dus hebben ze altijd een geluidsmeter bij wanneer er een klacht komt over geluidshinder?

Terug naar “Andere”