Openbare dronkenschap

Seppe2
Topic Starter

Openbare dronkenschap

#1 , 30 nov 2009 11:53

Ik heb dit weekend een nachtje in de cel doorgebracht wegens openbare dronkenschap. Toen ik uit de cel mocht heb ik nog een verklaring ondertekend waarin stond dat de politie mij dronken op straat gevonden had. Omdat ik nog wat suf was toen ik het politiekantoor verliet ben ik vergeten vragen wat de gevolgen zouden zijn.

1. Volgt er sowieso een boete? De agente in kwestie heeft er niets over gezegd. Kan het dan zijn dat het door de vingers wordt gezien of mag ik een rekening verwachten?
2. Komt dit op mijn strafblad? Het enige "misdrijf" was openbare dronkenschap.

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik zou in de nabije toekomst een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen en ik hoop dat deze stomme stoot dat niet verpest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2009 19:39

tja, kater heb je al gehad nu de rest nog

Openbare dronkenschap is oa vervat in besluitwet van 14.11.1939

Boeten en gevangenisstraf zijn type politiestraffen dus politierechtbank

Wordt tegenwoordig afgehandeld met een minnelijke regeling - dus overschrijving - is deze betaald ==> dan is er geen verder gevolg - geen registratie strafblad - trouwens dat duurt wel een tijdje voor een VEROORDELING dus door een rechter uitgesproken daar op staat.
Gezien dit een MS is via parket geen vermelding.
Zijn er echter andere kosten vb de matras stukgescheurd - enz dan wordt het wel iets anders.
Soms staat er ook iets inzake overlast in de gemeentelijke codex en kan het ook zo worden afgehandeld - dan krijg je een voorstel van de gemeentelijke gasambtenaar -- zelfde systeem.

U moet wel een copie van uw verhoor hebben gekrege,n MET daarop het PV nr zoiets als TU(van arrondussement Turnhout). twee cijfers vermoedlijk 92. terug 2 cijfers of letters die politiedienst aanduiden en dan het echter PV nr met datum.

Seppe2
Topic Starter

#3 , 01 dec 2009 10:46

Ja inderdaad, ik heb een kopie van mijn verhoor gekregen. Maar daar staan alleen de feiten op, ik veronderstel dat dit altijd zo is (gelukkig nog niet veel ervaring met politie of het gerecht).

Ik vond het wel raar dat de agente in kwestie ook niets zei over de gevolgen. Het leek meer op:" foei, niet meer doen jongen, ga nu maar naar huis". Ik hoop natuurlijk dat dat het enige zal zijn maar ik zal dus wsl nog een rekening in de bus krijgen als ik het juist heb? Mijn eigen fout natuurlijk, ik ben al blij dat dit niet op mijn strafblad komt.

Reclame

janmetdeklakke

#4 , 11 aug 2013 15:06

Ik heb ook moeten overnachten in een cel om dezelfde reden.
Ik heb ook een verklaring moeten ondertekenen, maar heb geen copie meegekregen van het verhoor (volgens mij was er zelf niet echt een verhoor).
Een vriend van mij moest ook mee naar het bureau maar heeft zijn ouders gebeld en die zijn hem komen halen en hij heeft niets moeten ondertekenen ofzo.
Aan mij vroegen ze enkel of ik de nummer van mijn ouders wou geven, maar zei dat ik dat liever niet gaf omdat ze toch op reis waren.
Verder zeiden ze niks en ze brachten me gewoon naar een cel (ik ben 19).
Moet ik nu nog iets verwachten van de politie of niet?

Johano

#5 , 11 aug 2013 15:39

Ik sluit mij juridisch gezien zo goed als helemaal aan bij de uitleg van Franciscus.

De kans bestaat dat u een rekening krijgt voor het vervoer met de combi en uw "verblijf". U is nooit verplicht dat te betalen zonder rechterlijke uitspraak van schuld (vermoeden van onschuld).
Openbare dronkenschap is een misdrijf. Een misdrijf dat echter, tenzij u herhaaldelijk gevat wordt, zelden vervolgd wordt.

Daarenboven is ook nog de vraag naar het bewijs van de dronkenschap/intoxicatie (al zijn deze begrippen goed te onderscheiden van elkaar).

In elk geval zou ik er mijn hoofd niet teveel over breken wat een gerechtelijke afhandeling betreft. Het zou mij zelfs verwonderen mocht het Openbaar Ministerie zich zelfs de moeite getroosten u een minnelijke schikking voor te schotelen.

U is in alle waarschijnlijkheid het "slachtoffer" geworden van een administratieve aanhouding, die verder zonder gevolg is. Mocht u een GAS-boete krijgen moet u zelf bepalen of u die betaalt of niet. Ik raad eenieder aan om deze niet te betalen om diverse redenen (zowel ideologisch als juridisch), maar u loopt daarbij een risico. Ik wijd daar verder niet over uit, dat is off-topic.

Last but not least: geniet van het jong zijn, maar drink niet enkel met maten, ook met mate. Al geef ik ook toe dat ik ook ooit eens een nachtje in de cel heb doorgebracht wegens openbare dronkenschap. Dat was overigens ook zonder gevolg (administratieve aanhouding).

Terug naar “Andere”