dashcam

gorens
Topic Starter

dashcam

#1 , 23 jan 2016 20:53

vraagje graag

ik moet deze vraag stellen aan deze forum want ik vind nergens de wet regelmentering van een dashcam.
is het verboden of toegelaten een dashcam op de vooruit van mijn wagen te plaatsen terwijl ik aan het rijden ben ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2016 20:58

Je moet die plaatsen vooraleer je vertrekt.
Niet tijdens het rijden (tenzij je niet de bestuurer bent), dat is gevaarlijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gorens
Topic Starter

#3 , 23 jan 2016 21:50

ja inderdaad. dat doe ik ook. maar is het toegstaan ?

Reclame

gorens
Topic Starter

#4 , 24 jan 2016 08:45

ik hebt het uiteindelijk dan toch gevonden mijn vraag . ............op internet even goed zoeken.
het is in belgie toegelaten met die dashcam , maar er gelden ook regels .
je mag de beelden alleen gebruiken voor zigzn gzbruik famillie. niet op zomaar op you tube te plaatsen.
bij een zwaar ongeval of andere feiten kan men die beelden doorgeven aan de politie.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2016 09:58

Maar je mag hem hiermee nog altijd NIET PLAATSEN op de voorruit TIJDENS het rijden.
Valt in dezelfde categorie overtredingen als bellen achter het stuur.

Karanog

#6 , 24 jan 2016 10:19

Persoonlijk vind ik het allemaal maar niks, al die dingen aan de voorruit (dashcam, gps, smartphone, dobbelstenen, paternoster, (fiscale) stickers, ...).
De A-stijl van een wagen is tegenwoordig al dik genoeg om een (vracht)wagen achter te verbergen,
het dak loopt af zodat dat binnenspiegel voor velen te laag staat,
en dan gaat men nog dingen monteren die het zicht nog meer beperken ...

In NL is het in principe verboden, bvb http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=9935
hoe het in BE zit, weet ik niet (je hebt art 7, maar da's nogal vaag)

Maar goed, genoeg gezeurd voor vandaag :wink:

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 jan 2016 19:26

Er is geen enkel verbod om een dashcam te plaatsen tijdens het rijden.

Het mag dan wel geen mobiele telefoon zijn die u gebruikt als dashcam ...

De politie gebruikt graag onderstaand artikel als een bestuurder iets anders doet dan rijden, hoewel dat een oneigenlijke toepassing er van is.

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Als u de nodige rijbewegingen kan uitvoeren, en er staat niets in uw PV aangaande bvb zwalpend weggedrag of zo, dan had u het voertuig goed in de hand, en voldeed u aan deze bepalingen ...

PregnantSkies

#8 , 25 jan 2016 19:07

Politieboekje (van 2014 wel): op blz 11 van het boekje: http://issuu.com/fedpolbelgium/docs/ir02_nl

Higgins

#9 , 14 apr 2016 15:22

Is het niet zo dat er geen enkel voorwerp mag aangebracht worden die het zicht kan belemmeren? In geval van een voorruit dient de zone van de ruitenwissers vrij te blijven toch.

Inazuma

#10 , 15 apr 2016 18:47

In NL is het in principe verboden, bvb http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=9935
hoe het in BE zit, weet ik niet (je hebt art 7, maar da's nogal vaag)
Dat is een oud topic

Over dashcams, in NL :
http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de ... -dashcams/

Inazuma

#11 , 15 apr 2016 18:49

Is het niet zo dat er geen enkel voorwerp mag aangebracht worden die het zicht kan belemmeren? In geval van een voorruit dient de zone van de ruitenwissers vrij te blijven toch.
Dat zal nogal problemen geven met Umwelt-vignetten, Maut en Viapass bakskes, bewonerskaarten in een plastiekske, wegenvignetten van de ganse EU ...

Terug naar “Andere”