Vraag omtrent offerte

Topheke
Topic Starter

Vraag omtrent offerte

#1 , 08 feb 2016 09:23

Hallo,

wij zijn van plan om binnenkort ons terras volledig te laten uitbreken en nieuw aanleggen.
We hebben bij verschillende aannemers offertes aangevraagd en hebben nu een voorkeur bij één ervan. Ik stel me echter wel vragen bij de extra regel die in de offerte staat en had graag hierover jullie mening gekregen hoe in de praktijk zulke regels uitegvoerd worden en hoe ik deze eventueel kan laten wijzigen alvorens wij de offerte aanvaarden.

De offerte is redelijk gedetailleerd maar ik struikel over volgende regel:

Onvoorziene werken, niet vermeld in deze offerte, worden later bijkomend geoffreerd of in daguur à €40/uur per man uitgevoerd + materialen

Ik heb bang dat een offerte aanvaarden met zulke regel erin een soort van vrijgeleide verschaft aan de aannemer om alles dat niet specifiek in de andere regels vermeld werd hieronder te schuiven en de actuele prijs sterk doet verhogen.

Wat is jullie mening hierover en wat zou ik eventueel aan de aannemer als argument kunnen geven om dit eventueel aan te passen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan?

Een extra korte vraag: in de algemene voorwaarden van de aannemer staat dat al hun rekeningen contant betaalbaar zijn. Betekent dit dat alles cash betaald moet worden? ik betaal namelijk liever via overschrijving zodat ik altijd een duidelijk schriftelijk bewijs heb.

Indien gewenst kan ik altijd de offerte in pm doorgeven.

Alvast bedankt voor jullie feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 08 feb 2016 10:26

Dit lijkt mij een normale regel, je kunt altijd op iets onverziens stuiten.
Je kunt wel overeenkomen met de aannemer dat hij zo'n onvoorziene werken wel meteen meldt aan je, zodat je het weet.

Contant betalen wilt normaal gezien zeggen dat je binnen de 30 dagen betaalt (na het krijgen van de factuur).
Al is dit iets dat vaak enkel B2B gedaan wordt.
Vraag hierover desnoods ook meer info aan de aannemer zelf.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2016 12:39

onlangs een aannemer gezien die een bakje van bankcontact bij had en men moest na het werk onmiddellijk betalen via een bankkaart.
Veel aannemers vragen tegenwoordig onmiddellijke betalingen, wat hun recht is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

pkt

#4 , 08 feb 2016 17:28

Er kan altijd iets onverwacht voorvallen waardoor de aannemer extra materiaal/tijd nodig heeft om het werkje te doen. Hier stond dit bij enekel aannemers ook op hun offerte(sanitairman bijv),maar eigenlijk nooit geen probs mee gehad.... Ik zou me er niet teveel zorgen om maken...

giserke

#5 , 08 feb 2016 17:34

onlangs een aannemer gezien die een bakje van bankcontact bij had en men moest na het werk onmiddellijk betalen via een bankkaart.
Veel aannemers vragen tegenwoordig onmiddellijke betalingen, wat hun recht is.
Hangt er vanaf hoe de offerte werd opgesteld.
Meestal hanteren ze een voorschot, en dan in verschillende vastgestelde schijven.
Iedere schijf wordt dan betaald na een tussentijdse oplevering.

giserke

#6 , 08 feb 2016 17:35

Aan TS, vraag eens een paar referenties op?

En vooral zoek de solvabiliteit op van de aannemer.
Als de betrokken aannemer sociale schulden heeft, dan ga je daar best niet mee in zee.

j.demoor

#7 , 10 feb 2016 11:46

“Art.1650. De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Onvoorziene werken, niet vermeld in deze offerte, worden later bijkomend geoffreerd of in daguur à €40/uur per man uitgevoerd + materialen’

Indien onvoorziene werken voorzienbaar zijn dan kan u ze doen opnemen in de offerte. Zijn werken onvoorzienbaar en blijken ze later toch noodzakelijk dan kan u in de offerte opnemen dat hun prijs dient overeengekomen vooraleer ze uit te voeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Topheke
Topic Starter

#8 , 12 feb 2016 09:22

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
ik heb intussen ook contact gehad met de aannemer.

Het contant betalen kan wel degelijk via overschrijving, dus hierbij al opgelost.

Omtrent de onvoorziene werken gaf hij uitdrukkelijk aan dat hij nooit uit eigen initiatief werken zal uitvoeren zonder voorafgaand dit te bespreken met mij en met mijn akkoord.

Met vriendelijke groeten

Terug naar “Aanneming”