Hoge energiefacturen door warmtepomp

BEPAK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoge energiefacturen door warmtepomp

#1 , 09 jan 2025 18:25

Wij wonen sinds mei in een bescheiden driegevel nieuwbouwwoning met warmtepomp en vloerverwarming. Isolatie is volgens de nieuwste normen. Toch betalen wij ons sinds de wintermaanden blauw aan verwarmingskosten, terwijl de thermostaat niet hoger dan 20°C komt.
Alle huizen zijn hier nieuw, we hebben met buren vergeleken, en de meesten verbruiken veel minder, dus we denken dat er iets niet klopt met onze installatie.
De aannemer reageert echter nauwelijks...

Concreet is mijn vraag, als wij hen op de hoogte stellen en het duurt nog heel lang voor ze het komen oplossen, of we de energiekosten die hoger komen dan het ingeschatte verbruik, kunnen terugvorderen? Het loopt op tot 700 euro per maand, dat kunnen wij niet blijven betalen...
Of als we zelf snel een expert inschakelen, kunnen we die factuur dan verhalen?
En telt een mail dan als kennisgeving, of stuur ik best zo snel mogelijk een aangetekende brief?

BEPAK
Topic Starter

#2 , 09 jan 2025 18:31

Sorry ik zie nu dat ik dit beter onder "aanneming" had gezet

Is verzet - JurecaBE - moderator

mava105

#3 , 09 jan 2025 19:49

Zelf een expert aanstellen is totaal nutteloos als jullie er aan denken naar de rechtbank te stappen. Die zal een onafhankelijk expert aanstellen, waarvan jullie het voorschot zullen moeten voorschieten. Als jullie gelijk krijgen van de VR kan je dat voorschot terugeisen van tegenpartij

Reclame

Thomas_A

#4 , 09 jan 2025 21:15

Heb je al eens een energiemeter op het stopcontact gezet waar de warmtepomp insteekt? Dat heb je voor 25 euro en dan ben je zeker dat daar het probleem zit.

BEPAK
Topic Starter

#5 , 22 jan 2025 21:39

Er is uiteindelijk toch iemand langsgeweest via de aannemer, die zag inderdaad een aantal instellingen van de warmtepomp die niet in orde waren. Na die aan te passen, is ons verbruik drastisch gedaald. Met andere woorden zijn we dus honderden euro's kwijt, doordat de installatie niet van de eerste keer goed ingesteld was. De buren hadden geluk dat het bij hen wel fatsoenlijk gebeurd is. Nog één buurvrouw had wel hetzelfde probleem als ons, we gaan met haar bekijken wat we hiermee doen.

lukasi

#6 , 23 jan 2025 08:24

Zelf een expert aanstellen is totaal nutteloos als jullie er aan denken naar de rechtbank te stappen. Die zal een onafhankelijk expert aanstellen, waarvan jullie het voorschot zullen moeten voorschieten. Als jullie gelijk krijgen van de VR kan je dat voorschot terugeisen van tegenpartij
Ben ik niet mee akkoord.
Een technisch expert kan een verslag opmaken gebaseerd op vaktechnische punten.
Dit verslag wordt dan gebruikt om bij de aannemer technische punten aan te kaarten gebaseerd op feiten en niet door emotionele toestanden.
Eventueel kan een advocaat dit verslag gebruiken bij het overleg en of bij een rechtszaak om het technisch aspect aan te halen.

Meer en meer maak ik mee dat gerechtsdeskundigen INTEGRAAL een technisch verslag eenzijdig opgesteld aannemen.

BEPAK
Topic Starter

#7 , 11 feb 2025 19:18

Ondertussen heeft de warmtepomp het begeven en is het verbruik weer omhoog geschoten doordat de noodverwarming moet draaien. Opnieuw kosten voor ons, deze vallen neem ik aan binnen de aansprakelijkheid van de aannemer? Onze definitieve oplevering is pas in mei.

In het verleden hebben we een waterlek gehad en niet alle kosten kunnen verhalen, omdat we eerder melding hadden moeten maken van het hoge verbruik. Nu vraag ik mij af of ze dat hier ook kunnen zeggen, de elektriciteitskosten zijn in november en december sterk gestegen, maar we hebben dit pas na 2 maanden opgemerkt. Met het huidige defect waren we er wel onmiddellijk bij.

Franciscus

#8 , 11 feb 2025 19:35

U kan de aannemer sowieso al aangetekend in gebreke stellen voor alle door u vastgestelde punten en de extra kosten die u hebt gehad en nog zal hebben.

Terug naar “Aanneming”