#1 , 21 sep 2015 08:56
Hallo,
Momenteel worden wij met volgende probleem geconfronteerd:
Ik woon sinds 2012 in een halfopen nieuwbouwwoning met mijn vriendin. Dit op een verkaveling van 4 woningen (per 2 gekoppeld).
Het aangebouwde huis naast ons is voltooid 6 maanden na het onze, en wordt sindsdien verhuurd.
De eerste huurder was een vrouw met 2 oudere kinderen.
Het viel ons toen al op dat we af en toe geluiden hoorden waarbij we ons de vraag stelden of het wel normaal was dat we deze hoorden (vooral slaande deuren). Maar op zich was het een gezin dat wat sociaal geïsoleerd was en nooit bezoek kreeg. Na 2 jaar zijn ze verhuisd en heeft het huis 7 maanden leeg gestaan.
Sinds enkele weken zit er nu een jong koppel in, met een drukker sociaal leven en regelmatig mensen die op bezoek komen.
Nu valt het ons eigenlijk pas op hoeveel geluiden we wel niet horen; stoelen die schuiven, kasten die we horen dichtvallen, muziek en tv maar ook conversaties horen we in de woonkamer, tot ook in onze slaapkamer en zelfs tot in de badkamer toe die aan de andere kant van het huis ligt.
Ik heb deze problematiek besproken met de bewoners van de 2 andere halfopen woningen die op dezelfde verkaveling gebouwd zijn. Zij horen blijkbaar totaal geen geluiden van elkaar. Beide gezinnen hebben jonge kinderen en krijgen ook regelmatig bezoek, maar blijkbaar horen zij dit niet van elkaar.
Normaal kan dit echt niet zijn, aangezien vrienden van ons in oudere halfopen huizen wonen die elkaar amper horen.
Nu stel ik mij dus concreet de vraag of er niet iets fout gelopen is bij de aanbouw van de andere woning met betrekking tot isolatie, mortelbruggen in spouwmuur of koppeling van muren (aannemer gaf ons garantie dat ze niet gekoppeld werden en dat we de buren niet zouden horen).
Het heeft in ieder geval een grote dagelijkse impact op ons, maar mogelijks ook op de waarde van onze woning.
Kan ik hoegenaamd nog actie ondernemen tegen de aannemer, en hoe ga ik dit kunnen aantonen?
Ik heb ook de bestaande norm NBN S01-400-1:2008 doorgenomen, en het lijkt me zeer duidelijk dat deze niet gehaald wordt bij ons.
Een norm is geen wet, en bijgevolg niet afdwingbaar, maar valt wel onder de code van goede praktijk waar je volgens mij dan toch iets mee kan doen?