vraagje over einde huurcontract

carplover
Topic Starter

vraagje over einde huurcontract

#1 , 19 okt 2010 08:56

hallo,
onze huurders moet op 16 december 2010 ons appartement hebben verlaten,wat moeten we doen ,of welke stappen mogen we ondernemen om ze er toch uit te zetten?we hebben hun een opzeg van 6 maand gegeven,maar uit goede bron heb ik vernomen dat ze niet aan het zoeken zijn naar een ander onderkomen.
mogen wij de gas,elektriciteit enzo laten afsluiten?
deurwaarder sturen?
dank bij voorbaat
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
carplover
Topic Starter

#2 , 19 okt 2010 09:19

hoi,
kunnen ze dan nog 6 maand extra huur bijvragen terwijl ze naar niks hebben gezocht?want dan kunnen ze eigenlijk nog langer blijven terwijl wij het dringend nodig hebben het appartement
mvg

Vandebos

#3 , 19 okt 2010 12:11

Uw huurders kunnen tot een maand voor het einde van de opzeg gebruik maken van art 11 huurwetgeving.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
De opzeg lijkt me wel bizar. Hoe is deze tot stand gekomen? onderlinge overeenstemming?
De huurwetgeving zegt immers met dwingend recht dat een opzeg steeds begint te lopen op de eerst van de maand nadat men de opzeg heeft ontvangen. Deze zou dus ongeacht wanneer een huurcontract aanving dienen te eindigen op het einde van een maand en niet in het midden ervan.

art 3§9
§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.
Het is bijgevolg perfect mogelijk dat de huurders dit weten en hierom niet reageren. In feite hadden ze de opzeg aangetekend dienen te betwisten als ongeldig. Gedurende maanden niet antwoorden wordt in een geding nogal een beschouwd als stilzwijgend in onderlinge overeenkomst aanvaarden. (Niet ALTIJD!)

Als de huurders het pand niet verlaten hebben zal u niets anders resten dan hen aangetekend in gebreke stellen wegens onrechtmatige bezetting van het pand en het opstarten van een procedure tot uitzetting bij de vrederechter. Gelet op het feit dat vrederechters niet graag uitzetten in de winterperiode zou dit wel eens tot het vroege najaar kunnen aanslepen.

Reclame

carplover
Topic Starter

#4 , 19 okt 2010 20:30

een deurwaarder kunnen we niet inschakelen?
de reden dat ze uit het appartement moeten is omdat we zelf het dringend nodig hebben,dat ze zich niet aan het huur contract houden,dat ze huisdieren hebben die niet toegelaten zijn,dat ze schade toebrengen en daarom hebben we dit besloten
kan een deurwaarder hier niks aan doen,ze moeten eruit want het is echt dringend
ze zoeken zelf niks om te kunnen verhuizen en doen gewoon verder,als we een opmerking maken lachen ze het gewoon weg
ik denk als het voor de vrederechter komt,dat we wel ons gelijk gaan halen,aangezien als die tekortkomingen van het huurcontract.

carplover
Topic Starter

#5 , 19 okt 2010 20:49

en als we niks horen van de vrederechter voordat de opzeg gedaan is?moeten ze er dan uit?

Vandebos

#6 , 19 okt 2010 21:04

U heeft opgezegd voor eigen bewoning?

Vanaf het ogenblik dat de opzeg verlopen is en ze het pand niet verlaten hebben bezetten ze het pand en heeft u geen andere keuze dan de uitzetting te vorderen via een verzoekschrift 1344bis/ ev Ger. W.

Zonder vonnis gaat geen enkele deurwaarder een uitzetting willen uitvoeren, zij zijn immers ten allen tijde persoonlijk aansprakelijk voor hun acties.

Maar de briefwisseling tot op heden is die altijd aangetekend verlopen of wordt er veel heen en weer gebeld of aan deuren gesproken? U kan de huurder altijd een tweede AS zenden waarin u hem herinnert aan het naderende einde van de huurperiode. Dat u gelet op zijn mondelinge reacties en commentaar, graag van hem een schriftelijke bevestiging wenst dat hij op datum X het pand zal verlaten hebben aangezien u anders verplicht zal zijn op zijn kosten hem tegen de vooropgestelde datum middels vonnis uit het pand te laten uitzetten door een gerechtsdeurwaarder.

Om terug te komen op mijn vorige post, hoe luidt exact de opzeg die u hem hebt laten geworden? datum van tot etc?

Mag ik u wel aanraden om al uw informatie eens netjes op datum te rangschikken en eens bij een advocaat langs te gaan? Kwestie dat deze een volledig inzicht kan krijgen in uw dossier, iets wat hier op het forum niet altijd even makkelijk lukt.

carplover
Topic Starter

#7 , 19 okt 2010 23:19

hallo
dat verzoekschrift 1344bis/ev GER.W.,wie schrijft dat?de vrederechter?advokaat?
dus als een vrederechter een vonnis heeft uitgesproken kan men een deurwaarder laten komen om ze te laten uitzetten op hun kosten
Alle brieven zijn aangetekend op gestuurd
we gaan dus u raad opvolgen en nog een een aangetekende brief zenden ivm het naderende einde van huurcontract,met daarin alles wat u hebt aangegeven.
Sorry voor mijn onwetentheid want met gerecht,advokaat,rechters,deurwaarders ,vonissen enzovoort heb ik totaal geen ervaring

j.demoor

#8 , 20 okt 2010 09:44

Ik ga ervan uit dat uw opzegging correct gebeurde.

“Art.11.Wanneer een huurovereenkomst...eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van BUITENGEWONE omstandigheden, om een verlenging verzoeken. Deze verlenging wordt, op straf van NIETIGHEID, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Indien uw huurder het pand niet verlaten heeft op 16 december 2010,bij ontbreken van verlenging,vorder dan zijn uithuiszetting met toepassing van :

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#9 , 20 okt 2010 12:10

Je vindt in onderschrift een voorbeeld verzoekschrift 1344bis.

carplover
Topic Starter

#10 , 22 okt 2010 10:11

hallo,
die verlenging van 6 maand ,is dit juist voor buitegenwoone omstandigheden?dus als ze gewoon ni zoeken naar een woning,(is eigenlijk van luiheid)telt dit ook?
hebben ze dan ook hierop recht op 6 maand extra?
dat verzoek schrift dat ik de Griffie kan halen,wanneer moet dit opgestuurd worden?zo snel mogelijk ?
alvast bedankt voor de goede raad !!!
mvg

Vandebos

#11 , 22 okt 2010 11:00

Neen ze zullen buitengewone omstandigheden dienen te bewijzen. Geen zin om wat anders te zoeken hoort daar niet bij.

Het beste heeft u het verzoekschrift klaar op 16 december zodat u het onmiddellijk kan indienen als blijkt dat de huurders het pand niet verlaten hebben.

Wat hebt u letterlijk in de opzeg geplaatst? Data van tot?

carplover
Topic Starter

#12 , 22 okt 2010 18:15

hoi,
die buitegengewoone omstandigheden ,dat hebben ze niet hoor,ze zijn gewoon te lui om iets te zoeken en gaan ervan uit dat ze op het vredegerecht eventueel hun gelijk gaan halen en minstens 6 maand,zelfs een jaar langer gaan kunnen blijven.ze zijn gewoon te lui om te zoeken.
dus als ze op het vredegerecht willen laten uitspreken zullen ze met andere bewijzen moeten komen ,maar die zijn er niet.houd de vrederechter hier rekening mee?
ze moeten eruit op 15 december,dus van 15 juni 2010 is hun opzeg termijn begonnen ,ik heb ondertussen ook al gelezen dat dit niet kan en dat het begint te lopen begin van de volgende maand,maar ze hebben er zelf niks over gezegd of meegedeeld met een schrijven, dus dit is stilzwijgen en ondeling overeen gekomen,ze hebben
als ik het verzoek schrift heb kan ik hiermee naar de deurwaarder gaan dan,moet dit niet vroeger,vb voor 15 december
ik heb het hun ook ondertussen nog eens laten weten dat het einde ver in zicht is,maar ze lachen het gewoon weg en dreigen steeds met de vrederechter,dat die hun gelijk gaat geven van die 6 maand
nogmaals bedankt voor u reactie
mvg

carplover
Topic Starter

#13 , 22 okt 2010 18:16

is werkloosheid ook buitengewoone omstandigheid?

Lightning

#14 , 22 okt 2010 18:18

Als u de opzeg gegeven hebt op 15 juni 2010, begint die pas te lopen vanaf 1 juli.
Dat heeft niets met stilzwijgend akkoord te maken, dat staat zo in de wet. Ze moeten er dus pas uit op 1 januari.

carplover
Topic Starter

#15 , 24 okt 2010 15:35

en werkloosheid,telt dit ook als buitengewoone omsatndigheid,want aan werken is ze allergisch denk ik

Terug naar “Huren”