in afwachting van schuldbemiddeling?

muisje70
Topic Starter

in afwachting van schuldbemiddeling?

#1 , 06 aug 2011 07:40

voor een goede kennis;
hij heeft een nieuwbouwapp. en heeft dit verhuurd aan een goede kennis, mondeling werd afgesproken dat zij zeker het geld voor de borg zou hebben, en de huur zou kunnen betalen...
achteraf, enkele maanden verder nog steeds geen borg en huur van vorige maand, en is de kennis in aanvraag bij schuldbemiddeling. ze verzekerd hem dat hij het geld zal krijgen van achterlopende huur en dat hij geen as moet sturen... maar er is ondertussen al weer een volgende maand begonnen???
en wat als schuldbemiddeling de huurprijs te duur vind?
gaan ze haar aanmanen om een ander app. te zoeken?
(mss een snel voorbeeldbriefje vdb, voor as? ;) )
alvaste dank... :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvds

#2 , 06 aug 2011 14:37

ik heb ook een nieuwe huurder sinds eind 2010
alles was perfekt in het begin: waarborg gestort op geblokkeerde rekening en huur eerste maand betaald.
reeds vanaf de 2° maand echter geen huur. Bleek dat de huurder toch in schuldbemiddeling is. Sinds dan moet ik maandelijks de bemiddelaar aansporen te betalen. Wanneer ik te lang moet wachten betaald de huurder zelf. Op de duur weet je niet meer wie er gaat betalen

muisje70
Topic Starter

#3 , 06 aug 2011 15:12

dacht dat bij schuldbemiddeling deze zaken eerst werden betaald...
maar de advokaten moeten natuurlijk eerst hun deel...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 aug 2011 16:22

alles was perfekt in het begin: waarborg gestort op geblokkeerde rekening en huur eerste maand betaald.
reeds vanaf de 2° maand echter geen huur. Bleek dat de huurder toch in schuldbemiddeling is. Sinds dan moet ik maandelijks de bemiddelaar aansporen te betalen. Wanneer ik te lang moet wachten betaald de huurder zelf. Op de duur weet je niet meer wie er gaat betalen
Overweging: waarom laat men nog toe dat iemand die al in schuldbemiddeling is - op eigen initiatief- nieuwe verbintenissen (kontrakten) aangaat? Die personen hebben toch reeds gefaald wat hun financieën betreft?....door dit toe te laten maken ze de zaken nog erger. ONBEGRIJPELIJK !!!

Ik zou de geldigheid van dat kontrakt aanvechten op grond van handelingsonbekwaamheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

muisje70
Topic Starter

#5 , 06 aug 2011 17:10

maar wat vinden jullie dat hij moet doen, en in zijn aangetekend schrijven zetten?
de aanvraag voor schuldbemiddeling is nog niet bezig...
alvaste dank

LoneWolfke

#6 , 06 aug 2011 17:14

Overweging: waarom laat men nog toe dat iemand die al in schuldbemiddeling is - op eigen initiatief- nieuwe verbintenissen (kontrakten) aangaat? Die personen hebben toch reeds gefaald wat hun financieën betreft?....door dit toe te laten maken ze de zaken nog erger. ONBEGRIJPELIJK !!!

Ik zou de geldigheid van dat kontrakt aanvechten op grond van handelingsonbekwaamheid.
Wauw, da's lekker kort door de bocht hoor.
Duss...Mijn vriend, wiens ex met alles vertrokken is en hem met de schulden heeft laten zitten, mag niets huren omdat hij in collectieve schuldbemiddeling is?
Jeetje zeg!
En hoe heeft hij bewezen dat hij gefaald heeft op financieel gebied als zijn ex met de noorderzon verdwijnt en hem met de schulden achterlaat?
Denk je echt dat iedereen in schuldbemiddeling is door drugs, nalatigheid en dergelijke? Veel kosten krijg je opgespeld door zaken die je niet kon voorzien.
Neem daarbij een ziekte en werkverlies en je kan niet anders dan een aantal jaren in schuldbemiddeling.
Wat helemaal niet bewijst dat je niet met geld om kan, alleen dat het leven even een andere wending heeft genomen.

Waarom zouden deze mensen geen kans mogen krijgen op een nieuw begin eigenlijk?
Na de schuldbemiddeling ook geen probleem meer hoor.

Bovendien, het is echt wel veiliger iemand in schuldbemiddeling aan te nemen, gezien er altijd inderdaar eerst geld voor huur en vaste kosten wordt voorzien, daarna alle schulden en als je chance hebt naderhand nog een beetje eten en alle andere kosten (zoals medische, kledij etc).
Er mogen geen contracten getekend worden waar de schulbemiddelaar niet van op de hoogte is/ niet mee ingestemd heeft, dit kan leiden tot verval van de schuldbemiddeling (er mogen immers geen nieuwe kosten gemaakt worden).
Als die persoon dat pand heeft mogen huren,z al dat ook in 't budget passen en voorzien worden, anders is de schuldbemiddelaar wel serieus in fout.

LoneWolfke

#7 , 06 aug 2011 17:15

maar wat vinden jullie dat hij moet doen, en in zijn aangetekend schrijven zetten?
de aanvraag voor schuldbemiddeling is nog niet bezig...
alvaste dank
Wie bemiddelt dan als de schuldbemiddeling nog niet bezig is?
Hoe weet je dat hij in schuldbemiddeling gaat gaan etc?
Zou ik toch maar eerst deftig navragen, want je kan wel zeggen dat je in schuldbemiddeling gaat, in de praktijk kom je daar echt ni zo snel in hoor.

George2

#8 , 06 aug 2011 21:12

Denk dat de poster weinig heeft aan deze discussie. De vraag was een voorbeeld van aangetekende brief en of dit nodig is om een AS te sturen

micha

#9 , 06 aug 2011 21:48

Wou toch nog eens zeggen dat je met schuldbemiddeling niet altijd zeker bent van je geld.
Heb ook huis verhuurd aan koppel, bleek dat ze in schuldbemiddeling zaten. Volgens advocate had de vrouw zelfs geen recht om contract te ondertekenen. Na eerste maand huur werd de huurder van schuldbemiddeling verwijderd omdat hij niet wou meewerken. Resultaat : na vredegerecht deurwaarder laten vonnis betekenen voor uithuiszetting.

j.demoor

#10 , 07 aug 2011 09:16

Ik ga ervan uit dat u met ‘schuldbemiddeling’ bedoelt ’collectieve schuldenregeling’,wat te onderzoeken valt.

“Art.1675/4...§2.Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen:...7° een gedetailleerde staat en raming van de baten en lasten van het vermogen van de verzoeker...“(Gerechtelijk Wetboek).

Eis van uw schuldenaar het bewijs dat diens schulden aan u daarin als ‘lasten’ zijn opgenomen.

“Art.1675/9.§1.Uiterlijk vijf dagen na de uitspraak...moet de griffier deze...ter kennis brengen van:...4° de betrokken schuldenaars...Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling...in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...”(Ger.W.).

Vanaf dan beschikt de persoon in collectieve schuldenregeling niet meer zelf over zijn inkomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

muisje70
Topic Starter

#11 , 07 aug 2011 09:50

ok, bedankt allemaal, ik ga het zo doorgeven allemaal.
hij gaat zelf een as schrijven vandaag...
en morgen maar op de post doen, vervelend als je de mensen goed kent hé, maar ja, ze beloven vanalles en trekken jou zelf mee in de puree :(

Terug naar “Huren”