Ik woon namelijk sinds augustus in een doorgangshuis van CAW.
Normaal gezien voor een periode van 6 maanden (tot februari dus).
Echter, vandaag kwam mijn begeleidster mij mee delen dat ik op 21 november de woning moet verlaten.
Een echt duidelijke rede heb ik niet gekregen en een schriftelijk document evenmin.
Ik heb er geen idee van op welke grond dat ik de woning moet verlaten en waarom dan nog zo snel.
Ik en de begeleidster komen totaal niet overeen en als ik met haar alleen ben, iss het ook onmogelijk met haar te praten. Ik vroeg al eens een andere begeleiding, gezien ik wel degelijk wens mee te werken, maar er werd in de doorgangshuizen enkel met deze vrouw gewerkt.
Ik heb al van bij ' begin het gevoel alsof ze me gewoon wil wegpesten, komen zeuren over kleine prullen, bewoners tegen elkaar opzetten etc.
Afspraken meldt zij nooit (of zelden, erg zelden gebeurd het eens) op voorhand. Als ik geluk heb, de dag zelf een half uurtje voor ze komt. Dan is ze uiteraar nijdig als ik dan belet ben, want je hoort mee te werken aan een begeleiding (maar dit moet langs 2 kanten komen en mogelijk gemaakt worden!).
Ik heb haar al meermaals gevraagd een week op voorhand te laten weten wanneer ze precies zou komen. Tot dusver geeft ze daar geen gehoor aan.
Evaluatie gesprekken mag ik via mijn sociale werkster van ocmw vernemen wanneer die plaats vinden, een dag op voorhand, zodat ik niet meer onder mijn werk afspraak uit kan.
Zulk een toestanden maken het bijzonder moeilijk.
Ik maakte al eens een klachtmelding via het formulier op hun website. Dit zou discreet behandeld worden, maar dat is niet gebeurd.
De begeleidster werd ervan op de hogte gebracht en is nu nijdig op mij, zonder dat er deftig is geluisterd naar mijn klacht, laat staan dat ze onderzocht werd.
Wat kan ik in deze situatie doen?
In mijn huurcontract staat als volgt:
Art 4:
Het contract is afgesloten voor 6 maanden kan met 6 maanden verlengd worden tenzij mits opzegging per aangetekend schrijven door één van beide partijen- minstens 3 maanden voor de vervaldag- een einde aan het contract wordt gemaakt.
IN het contract begeleiding kan ik het volgende vinden:
Art 5:
De duur van deze overeenkomst is onbepaald en gaat in op 16/08/2011.
Een herziening van dit begeleidingscontract is mogelijk mits akkoord van beide partijen.
Elk der partijen kan een einde maken aan deze overeenkomst mits opzegging van één maand. De opzeg dient schriftelijk te gebeuren.
Kan dit allemaal zomaar, dat men mij mondeling evenm eedeelt de woning te verlaten op bepaalde datum zonder zelfs maar een gegronde reden te geven?
Ik vind deze op hun websites terug dat men nooit iemand uit een opvang mag ontslaan zonder andere woonoplossing.
http://www.caw.be/LinkClick.aspx?fileti ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat onderstaande link ook nuttig kan zijn:
http://www.cawtverschil.be/LinkClick.as ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn vraag heel specifiek is:
Wat moet ik nu doen? zijn er al dingen die ik nu onmiddelijk moet doen? Bv naar het vredegerecht gaan om een bemiddeling te vragen? Contact opnemen met een directeur of zo om te vragen of dit zomaar kan, gezien het anders in contract staat en ik niet eens weet waarom ik straks dakloos ben? Wat kan ik nu het beste doen om nog meer narigheid te voorkomen en hier slecht uit te komen?
Als bij vraag had ik graag geweten wat ik kan doen tegen drugs gebruik in huis en nachtlawaai. De begeleiding zelf 'maakt er een opmerking over tegen medebewoner' en dat is het dan. Politie wenst niet langer tussen beide te komen.
Maar ik vind het niet prettig dat mijn zoontje delen van het huis niet meer kan betreden door weed gebruik en 's nachts vaak niet kan slapen door nachtlawaai.
Volgens het contract zijn drugs verboden, maar hier wordt niets aan gedaan en politie zegt dat zij zich niet mogen moeien gezien het binnen een privé woning gebeurd en dit allemaal voor het CAW is om uit te dokteren en in te bemiddelen.