Op heel erg korte termijn uit woonst gezet.

LoneWolfke
Topic Starter

Op heel erg korte termijn uit woonst gezet.

#1 , 09 nov 2011 23:37

Ik woon namelijk sinds augustus in een doorgangshuis van CAW.
Normaal gezien voor een periode van 6 maanden (tot februari dus).
Echter, vandaag kwam mijn begeleidster mij mee delen dat ik op 21 november de woning moet verlaten.
Een echt duidelijke rede heb ik niet gekregen en een schriftelijk document evenmin.
Ik heb er geen idee van op welke grond dat ik de woning moet verlaten en waarom dan nog zo snel.

Ik en de begeleidster komen totaal niet overeen en als ik met haar alleen ben, iss het ook onmogelijk met haar te praten. Ik vroeg al eens een andere begeleiding, gezien ik wel degelijk wens mee te werken, maar er werd in de doorgangshuizen enkel met deze vrouw gewerkt.
Ik heb al van bij ' begin het gevoel alsof ze me gewoon wil wegpesten, komen zeuren over kleine prullen, bewoners tegen elkaar opzetten etc.
Afspraken meldt zij nooit (of zelden, erg zelden gebeurd het eens) op voorhand. Als ik geluk heb, de dag zelf een half uurtje voor ze komt. Dan is ze uiteraar nijdig als ik dan belet ben, want je hoort mee te werken aan een begeleiding (maar dit moet langs 2 kanten komen en mogelijk gemaakt worden!).
Ik heb haar al meermaals gevraagd een week op voorhand te laten weten wanneer ze precies zou komen. Tot dusver geeft ze daar geen gehoor aan.
Evaluatie gesprekken mag ik via mijn sociale werkster van ocmw vernemen wanneer die plaats vinden, een dag op voorhand, zodat ik niet meer onder mijn werk afspraak uit kan.
Zulk een toestanden maken het bijzonder moeilijk.

Ik maakte al eens een klachtmelding via het formulier op hun website. Dit zou discreet behandeld worden, maar dat is niet gebeurd.
De begeleidster werd ervan op de hogte gebracht en is nu nijdig op mij, zonder dat er deftig is geluisterd naar mijn klacht, laat staan dat ze onderzocht werd.

Wat kan ik in deze situatie doen?

In mijn huurcontract staat als volgt:
Art 4:
Het contract is afgesloten voor 6 maanden kan met 6 maanden verlengd worden tenzij mits opzegging per aangetekend schrijven door één van beide partijen- minstens 3 maanden voor de vervaldag- een einde aan het contract wordt gemaakt.

IN het contract begeleiding kan ik het volgende vinden:

Art 5:
De duur van deze overeenkomst is onbepaald en gaat in op 16/08/2011.
Een herziening van dit begeleidingscontract is mogelijk mits akkoord van beide partijen.
Elk der partijen kan een einde maken aan deze overeenkomst mits opzegging van één maand. De opzeg dient schriftelijk te gebeuren.

Kan dit allemaal zomaar, dat men mij mondeling evenm eedeelt de woning te verlaten op bepaalde datum zonder zelfs maar een gegronde reden te geven?

Ik vind deze op hun websites terug dat men nooit iemand uit een opvang mag ontslaan zonder andere woonoplossing.
http://www.caw.be/LinkClick.aspx?fileti ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien dat onderstaande link ook nuttig kan zijn:
http://www.cawtverschil.be/LinkClick.as ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag heel specifiek is:
Wat moet ik nu doen? zijn er al dingen die ik nu onmiddelijk moet doen? Bv naar het vredegerecht gaan om een bemiddeling te vragen? Contact opnemen met een directeur of zo om te vragen of dit zomaar kan, gezien het anders in contract staat en ik niet eens weet waarom ik straks dakloos ben? Wat kan ik nu het beste doen om nog meer narigheid te voorkomen en hier slecht uit te komen?

Als bij vraag had ik graag geweten wat ik kan doen tegen drugs gebruik in huis en nachtlawaai. De begeleiding zelf 'maakt er een opmerking over tegen medebewoner' en dat is het dan. Politie wenst niet langer tussen beide te komen.
Maar ik vind het niet prettig dat mijn zoontje delen van het huis niet meer kan betreden door weed gebruik en 's nachts vaak niet kan slapen door nachtlawaai.

Volgens het contract zijn drugs verboden, maar hier wordt niets aan gedaan en politie zegt dat zij zich niet mogen moeien gezien het binnen een privé woning gebeurd en dit allemaal voor het CAW is om uit te dokteren en in te bemiddelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 nov 2011 23:48

Morgen onmiddellijk contact opnemen met het bestuur van het doorgangshuis?

De begeleidster even mondeling meedelen dat haar wijze van handelen niet de correcte procedure is en deze bijgevolg ongeldig is.

LoneWolfke
Topic Starter

#3 , 11 nov 2011 01:58

Hoe verneem ik wie het bestuur moge zijn? Ik vind de info niet online en staat ook niet in de contracten.
Enkel haar naam en gegevens zijn vermeld en in de hoofding staat naam van zogenaamde directeur, maar kan ik geen contact gegevens over vinden.
De tijd dringt alleszins, over 10 dagen is het zover!
Wat kan ik in tussentijd doen?

Reclame

Vandebos

#4 , 11 nov 2011 11:29

De mondelinge opzeg aangetekend aan de contactgegevens van de dame in kwestie betwisten als zijnde ongeldig omdat deze de de voorwaarden van het afgesloten contract schendt.

LoneWolfke
Topic Starter

#5 , 12 nov 2011 07:05

Dank je wel voor je antwoord.

Even nog een bijkomende vraag.

Volgens mijn begeleidster werden er zogenaamde vaststellingen (joost mag weten hoe of wat allemaal) gebeurd door de politie, onder andere om mijn vriend (waar ik bijna 5 jaar mee samen ben) in't oog te houden.
Daaruit zou volgens haar blijken dat de politie vaststelde dat ik hem 'opvang' verleende, wat zou inhouden dat ik meermaals onderdak aan hem zou verlenen. Echter, dit ben ik gaan navragen op het politie bureau, ik vond haar uitleg nogal bizar.
Ik hebhem overigens geen opvang verleend. Uiteraard is hij h ier al wel geweest, het is immers mijn vriend en andere mensen (van andere bewoners, niet hier gehuisvest) lopen de deur plat. Hij is al blijven eten en we deon dingen samen overdag zodat we nooit een ganse dag hier zitten (want volgens hen mag een 'bezoek' niet langer als 4 uur duren, al betwist zij nu ook dat!). Maar ik zou het begrip bezoek v erkeerd begrijpenals hij hier bv 's middags toekomt en we dansamen een ganse dag erop uittrekken, hij 's aonvds snel een hapje mee eet en dan weer bij zijn vriend gaat slapen voor het weekend.
Buiten mijn eigen meldingen over het binnenshuis druggebruik en nachtlawaai, wisten zij van niks en waren zowel ik als mijn vriend niet gekend op het politie bureau. (ik vermoed dat ze me omwille hiervan het huis wil uitzetten, ze had al van in't begin een pik op mij en blijkbaar moet ze mijn vriend niet, al weet ik niet waarom).
Tevens beweerde zij dat de hoofdcommissaris mijn vriend als 'slecht nieuws' omschreef en verder draaide ze rond de pot, maar gaf ze me de booschap dat als de hoofdcommissaris al zo bezorgd was, ik toch maar eens 2x moest nadenken. Ook hier bleek niets van aan (ben het gaan navragen!).
Wat moet ik nu toch met zulke dingen doen? Kan dit nu allemaal zomaar?

Eveneens staat in ons contract duidelijk dat drugs in huis verboden is en ik kan op het net terug vinden dat drugsgebruik zoals cannabids in nabijheid van minderjarigen (dit geval mijn zoontje) wel degelijk als strafbaar zou aanzien worden.
CAW is hier zowel door mij als politie door op de hoogte gebracht.
De politie wenst niet langer interventies te doen en vindt dat het CAW dit intern moet oplossen (blijkbaar doen ze dat door mij de straat op te gooien).
Mijn advocate vertelde me echter dat de politie hierin wel degelijk zou moeten optreden of mij op zijn minst zou moeten toestaan een klacht daartegen in te dienen.
Mag ik van de politie 'eisen' (vies woord dat ik liever niet gebruik) dat zij alsnog op zijn minst een klacht noteren over het binnenshuis drugsgebruik?

Ik begrijp tevens nog steeds niet dat de medebewoner die alle regels (volgens ons beperkte contract dan) overtreed en er zelfs niet op aangesproken wordt en ik zonder rede (nu ja, de rede volgens haar, hoewel ze rond de pot draait, is dus die zogenaamde vaststelling van de politie, welke nooit plaats vond omtrent het opvang verlenen aan mijn vriend en de moeilijke samenwerking, al wou ze daarover ook helemaal niets meer vertellen) op straat sta, op belachelijk korte tijd dan nog wel.

Kan zij eigenlijk verbieden dat mijn vriend contact met mij heeft? Of dat wij samen op daguitstap gaan (want dat zou een bezoek zijn dat veel te lang duurt, het zou niet de bedoeling zijn om met je bezoek op daguitstap te gaan, want dan is die persoon bij jou langer als enkele uurtjes???). Ik begrijp echt niets van al die redenaties en misschien zit mijn ogica wel helemaal verkeerd. Overigens is mijn vriend ook wel de stiefvader (onwettelijk dan wel, maar voor alle instanties betrokken, wordt hij als zo beschouwd) voor mijn kind. Het lijkt mij dan echt absurd dat we geen contact zouden mogen hebben.
Nog minder omdat het hier dus redelijk vrij wonen is, je doet en laat ion principe wat je wil, er mag bezoek komen, geen einduren, je mag zonder melden elders blijven overnachten etc. Het is echt bijzonder vrij. Slechts één keer per week begeleiding die dan heel erg eventjes aan huis komt.

Eveneens krijg ik tot op de dag van vandaag geen uitleg wat die begeleiding onder deze vorm precies inhoud, ook al vraak ik er constant achter.
Als ik dan al eens iets vraag, krijg ik te horen dat het niet haar taak is.
Ook van de teambegeleider mocht ik geen duidelijke uitleg ontvangen.

Graag had ik ook geweten of h et zomaar kan dat we de derde maand zonder verwarming ingaan?
Ondertussen heb ik in de living een petroleum kacheltje staan (wat in een grote ruimte weinig warmte geeft).
De medebewoners verwarmen tijdelijk electrisch, wat maakt als je bv een wasmachine opzet, er constant kortsluiting is op het electriciteits netwerk. Een electricien zou echter niet mogen komen om te kijken waarom er constant kortsluiting is. Ikzelf heb het verbod gekregen om electrische apparaten te gebruiken (anders kunen de anderen zich niet verwarmen, dus mag ik en mijn zoon in de kou zitten als er geen geld overschiet om petroleum bij te halen).
Bovendien betalen we wel allen voor electriciteit en verwarming, dat zit allemaal inbegrepen in de prijs en hierbovenop heb ik dus de extra kost van petroleum en met een beperkt inkomen weegt dat al snel bijzonder door!

Ook afspraken met haar lopen moeizaam. Ze heeft zo nogal eens de gewoonte om slechts één bewoner in te lichten wanneer ze komt en dan is het steeds maar de vraag of ze dan ook die bewoner alleen wil spreken of de afspraak voor iedereen geldt. Toch is het niet de bedoeling dat bewoners elkaar steeds inlichten dat zij via sms een bezoek plande, gezien het dus vaak idd een privé vezoek betreft en daar heeft een ander uiteraard geen zaken mee.
Zij beweert anders steeds te verwittigen en oké, soms is dat ook zo, zij het dan wel een half uurtje of een dag op voorhand, zonder er rekening mee te houden dat ik niet gewoon thuis zit, maar elke dag goed gevuld is en ik liever een week op voorhand weet wanneer ze komt om zaken te bespreken. Ook dit heb ik al meermaals aangekaart, zodat de afspraken tenminste soepel zouden verlopen, maar hier wordt evenzo geen gehoor aan gegeven.
Ik zit met mijn handen in het haar en vraag me af of ze hier al die tijd al op doelde, mij het zo moeilijk mogelijk maken om me dan vanwege dat de deur te wijzen.
Ik diende al een opmerking hierover in via een klachtenformulier van CAW, wat discreet behandeld zou worden, maar ook dat is haar ter ore gekomen zonder dat er naar mijnopmerkingen geluisterd is, zonder enige vorm van gehoor.

Wat het aanschrijven van de directeur betreft, wat kan en mag ik zeggen en wat dien ik ten alle tijden te vermijden?

Ik plak hieronder ook even een deel van het antwoord van mijn advocate op mijn hulpvraag.
Zij wil de zaak graag aanhangig maken eens prodeo is goed gekeurd in deze zaak (zij is al mijn advocate in echtscheidingsprocedure /omgangsregel kind).
Mijn grote bezorgdheid daarin is dan vooral, komt die goedkeuring pro deo nog wel op tijd? Gezien ik documenten moet gaan opvragen (zoals samenstelling gezin, recent bewijs van inkomsten, ...) en dat dan nog eerst de post op moet en dan nog goed gekeurd...Een week is snel voorbij.

Bericht van mijn advocate
Los van dit en mij baserende op de inhoud van uw e-mail kan ik u al melden dat het contract strikt gezien voorziet dat u er 6 maanden kunt blijven (kan verlengd worden). Van deze termijn kan worden afgeweken mits een tijdige schriftelijke opzeg.

In casu lees ik dat u enkel mondeling in kennis wordt gesteld van het feit dat u de woning zou moeten verlaten, hetgeen vreemd is. Indien men de overeenkomst vroeger wenst te beëindigen, dan moeten zij in principe ook de huur tijdig schriftelijk opzeggen.

Vraag is wat nu te doen. Het is natuurlijk niet zo simpel om een procedure te starten, gezien men aan u geen enkel schriftelijk bericht heeft gegeven dat u de woning dient te verlaten. Als wij de zaak aanhangig maken, kan men ons bij wijze van spreken zeggen dat men nooit gezegd heeft dat u de woning diende te verlaten... we kunnen ons nergens op baseren...

Belangrijk is dus te weten waarop tegenpartij zich baseert om van u te verwachten dat u de woning vroegtijdig dient te verlaten, of dit ook tijdig schriftelijk is meegedeeld, ed.

Dit zijn mijn eerste bevindingen. Indien u wenst, kan ik tegenpartij daaromtrent aanschrijven en indien nodig kan een procedure oproeping in minnelijke verzoening worden gestart bij het bevoegde Vredegerecht.

Maar zoals reeds gezegd, dan dient u mij de noodzakelijke documenten te bezorgen, die ik bij het Bureau voor Juridische Bijstand zal indienen. Pas als het dossier wordt goedgekeurd en ik als uw raadsman word aangesteld, kan ik verdere stappen ondernemen. Tevens dien ik dan over duidelijke documenten te beschikken, zoals het afgesloten huurcontract.

Ik laat dit aan u over.

Indien nodig kunt u ook steeds informatie inwinnen bij de huurdersbond. Doch indien een procedure noodzakelijk is raad ik u toch aan om bijstand van een advocaat te nemen.

Met betrekking tot de problemen rond drugs en geluidsoverlast kan ik enkel melden dat u in dergelijke gevallen klacht moet neerleggen bij de politie.

Wat gebeurd er als ik hier op 21 november nog ben? Mogen zij mij bv met een deurwaarder buiten zetten zonder boe of bah?
Sta ik dan op straat, ook al wordt de zaak naderhand nog aanhangig gemaakt? Mogen ze dat?

Het spijt me voor de lange lap tekst, maar ik zit met een boel bezorgdheden, zeker gezien ik hier nog een schat van een kind heb rondlopen dat hier natuurlijk mee de dupe van is!

Is er overigens een mogelijkheid om de regels van de vzw van de CAW te weten komen?
Er staat namelijk in mijn begeleidingscontract dat ik de regels van de vzw dien na te leven, echter, enige vorm van regelgeving heb ik nooit ontvangen!

Vandebos

#6 , 12 nov 2011 13:31

Zij hebben een website, als u de naam van de directeur ingeeft in google vindt u deze.

Terug naar “Huren”