makelaars hier in Mol hanteren een beleid die echt niet kan

anndekroon
Topic Starter

makelaars hier in Mol hanteren een beleid die echt niet kan

#1 , 10 dec 2011 01:02

Enige tijd geleden heb ik mij hier op het forum voor een vraagstelling geweest.Ik kan de woning eigenlijk verlaten maar mijn woning gaat niet door omdat de makelaars hier een raar beleid voeren.
We hebben een woning gevonden en ook gezien.De makelaar vroeg 3 loonstroken en zou ons nog terug bellen.Helaas dus,kreeg vandaag te horen dat de woning niet door gaat omdat we in armoedeklasse wonen met met een loon die woning niet kunnen huren volgens de makelaar ,en dat je ook niet met een loon een woning kn huren van zeg maar 530 euro.Dat alleen mensen met 2 inkomsten dit kunnen doen.Ben ik helaas niet mee eens.Heel toevallig dat we een advertentie zaggen met zelfde adres van die woning.Bleek de eigenares te zijn van de woning die we gezien hadden.Ik heb haar gemailt kreeg te horen dat mijn zoon nu het huis uitging en daarom ik de woning niet kon huren.Vreemd me zoon is pas 13 jaar oud .De eigenares terug gemailt en toen was het een misverstand.Dan de eigenares wou dat er mensen werden geaccepteerd met huisdieren de makelaar zei dat dit niet kon en dat dit nergens meer mag in Belgie dat huisdieren niet welkom waren uiit de armoede klasse.Vraag me af waar die het vandaan heeft.Ik vraag me af of ik tegen deze makelaar iets kan beginnen.Want we zijn geen armoedklasse anders.,We kunnen een woning huren zelfs tot 700 euro als moet maar hij houd vol dat dit niet kan.,Huisdieren waren te begrijpen een oude hond van 7 jaar die wel van mijn zoon is niet welkom ,raar keek die wel vandaag toen ik hem confronteerde dat de eigenares geen bezwaar tegen had.Het gaat wel om een hond van me zoon ,en sociaal is ,slaapt in een bench.En wordt 3 keer uitgelaten per dag ,dus doet zelfs nog geen vlieg kwaad bij wijze van.Volgens de makelaar moest ik maar eerst de hond weg doen en me zoon maar uit leggen dat huisdieren vieze dieren waren.Slaat nergens op.Huisdieren was ook geen vissen niks,En armoedklasse nog nooit van gehoord.Particulier is al moeilijk omdat vaak de afstand heel ver is mijn man werkt zowaar om de hoek.Zou ik een dure bmw hebben dan zou ik wel toegelaten worden.Als je de auto weg doet ben je dus armoedig tegenwoordig.WE moeten uit de huis maar pfffffffffff,waarom ineens is de laatste weken opgevallen dat makelaars ook eigenaars niet alleen de huren optrekken als wat anders staat of er gewoon een potje van maken.Dus huisdieren mag niet meer ,waarom.en waarom als staat 3 maanden borg en kom je bij de makelaar wordt het ineens 6 maanden borg.De eigenaars zijn van dit huis zelfs niet gebeld.
Mag dit dat makelaars een eigen beleid voeren.Ik zeg makelaars want er zijn er meerdere hier en die hebben hun eigen beleid allemaal.Heb je 2 lonen dan zit je in een middenstandsklasse maar heb je er een dan is het armoedklasse.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2011 13:37

Eigenaar kan nu eenmaal niet verplicht worden aan eender wie te verhuren. Gezien het grote aantal wanbetalers in vergelijking met vroeger zijn de huiseigenaren nu veel argwanender geworden.
Makelaar of eigenaar mogen inderdaad deze informatie vragen. U bent niet verplicht die te geven, maar dan zal de eigenaar vermoedelijk ook geen huurovereenkomst afsluiten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2011 15:42

Het verhaal van de topic starter is nogal warrig, maar ik vermoed dat de eigenares van het huis wel wil verhuren, maar de makelaar dit weigert? Indien dit zo is, kan de eigenares de makelaar dan niet "verplichten" om de kandidaat-huurder te aanvaarden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

anndekroon
Topic Starter

#4 , 13 dec 2011 10:04

De eigenares van de woning wou ons wel maar de makelaar waar ze het pand heeft te huur gezet wou ons niet.1.huisdieren hebben was taboe.2.inkomsten te laag,3.buitenlanders willen we niet.
1.toelichting.We hebben een oude hond doet niemand iets kwaad en is een diervriendelijke sociale labrador wel de hond van mijn zoon.Kijk dat gedoe van huisdieren is hier extreem.Maar ik vind erg als je ziet dat de vorige huurder wel 2 honden heeft gehad en daar werd niks van gezegt.Dan 2.inkomsten.WE hebben een inkomsten mijn man heeft mij te laste en 1 kind dus.Tegenwoordig kijken hier makelaars of je genoeg kinderbijslag hebt en als dat niet zo is wordt je per direct geweigerd.Loonstoken moeten ze van te voren hebben ,dus ook al beur je 2x per maand verkiezen ze iemand die meer heeft dan jij zelf.Volgens berekening van de sociale huurdersbond kunnen wij een woning huren van 675 euro ten laatste 700 euro per maand.3.Buitenlanders.Mijn man is een nederlander werkt hier al 3 jaar met vast contract.Ik ben een belgische en mijn zoon ook.Vorig jaar heopnieuw verkregen dus omdat ik hier geboren ben en dus ook nog mijn famillie heb wonen hier.WE zijn 10 jaar gehuwd weliswaar niet in Belgie maar in Nederland.Mijn man wordt gediscrimineerd op zijn uiterlijke ,hij is half indonesisch en half nederlander maar heeft nederlandse nationaliteit .Om die reden worden we dus ook geweigerd.Een makelaar maakte zelfs van dat we in de armoedeklasse wonen en middenstandsklasse wij niet in komen vanwege niet voldoende loon,of ze maken van vanwege 3 honden en 5 katten komen jullie niet in aanmerking of waarom ga je niet terug naar het land van herkomst.Heel frustrerend moet ik zeggen.DE eigenares van het ene pand wou ons wel maar omdat de makelaar haar woningen beheert vond hij dat wij er niet in pasten omdat we niet middenklasse waren.Dus de eigenares heeft ons geweigerd gisteren daarvan een telefoon gehad.
ik hoop dat het duidelijk is.Nu gaan we de hond niet meer doorgeven ,want anders komen we niet aan een huis en discriminatie is al doorgegeven want op je geaardheid mag je niet discrimineren evenmin op je loon.

Gebruiker21

#5 , 13 dec 2011 10:28

Ik vrees dat je niet veel kan doen aan deze situatie. Een eigenaar mag perfect iemand met huisdieren weigeren (indien deze persoon de huisdieren niet wil weg doen). Iemand weigeren op basis van afkomst (omdat uw man half Indonesisch is) kan echter niet. Je zou hiervoor een klacht voor discriminatie kunnen neerleggen. Maar ik geef je weinig kans op succes. De redenen die de makelaar aanhaalt om niet te verhuren zijn 1. Jullie huisdier en 2. Jullie inkomsten. Beiden perfect valabele redenen om niet te verhuren (je zegt dat je niet mag discrimineren op basis van loon, maar daar heb je het mis: je zal ook geen lening kunnen krijgen bij een bank waarbij de afbetaling 1000 € per maand is, als je maar 1200 € verdient).

Een goede raad: indien makelaars daar zo'n strenge verhuurpolitiek voeren, probeer rechtstreeks van een eigenaar te huren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

anndekroon
Topic Starter

#6 , 13 dec 2011 11:07

Raar want mijn man verdiend meer dan die 1200 euro moet ik zeggen.Mijn man heeft een inkomen netto van 1900 euro en met kinderbijslag is dat samen 2009.dus denk dan toch niet dat we in de armoedklasse zitten.
wat kopen betreft .we kunnen een appartement kopen van 140000 euro ,en zouden een hypotheek hebben acordeonhypotheek en dat is elke maand een 1 euro bij zou op neer komen van 700 euro te beginnen tot 780 euro en dan weer minderen naar 700 dus.

Gebruiker21

#7 , 13 dec 2011 13:14

Die 1200 € was maar een voorbeeldje, uiteraard. Een goede vuistregel is dat je niet meer dan 1/3 e van je loon aan je huisvesting besteed (huur of afbetaling hypotheek). Op 1900 wordt dit dus een kleine 650 €.

De hypotheeklening die je vermeld is dan ook op het randje. Ik hoop dat je niet met een bank in zee gaat die goed weet dat deze lening problematisch kan zijn voor jou.

Reken even mee: inkomen: 2000 € (loon + kinderbijslag).
Maandelijkse kosten:
* hypotheek: 750 €
* gas / electriciteit: toch makkelijk 100 € per maand (dikwijls een stuk meer)
* water: 50 € per maand
* telefoon / tv / internet: 50 € per maand (als je wat uitkijkt)
* Verzekeringen (brand / familiale): Wat kost dat tegenwoordig? 500 € op jaarbasis of 50 € per maand?

Dan kom je al aan meer dan 1000 € vaste kosten. Heb je nog een wagen waarop verzekering, onderhoude, brandstof moet betaald worden? Reken dan nog maar een paar 100 € per maand erbij als het een kleine wagen is. Eten en verzorging voor jullie huisdier. Ook nog 100 € per maand erbij.

Met wat geluk hou je nog 500 € in de maand over om van te leven met het gezin (eten, kleren, studiekosten voor de kinderen,...) Héél veel ruimte voor een extraatje heb je dan niet meer, en hoop dan maar dat je geen onverwachte kosten hebt...

Het is maar een goede raad die ik wil meegeven: probeer niet verder te springen dan je stok lang is.

anndekroon
Topic Starter

#8 , 14 dec 2011 11:09

effe toelichten op je mail.internet heb ik via een digitale stick kost mij 10 euro per maand wardeer je op dus.heel voordelig is dat ik er weinig op zit en mijn man ook en mijn zoon ook.dus je komt wel met 2 gigabyte uit .Tv heb ik al jaren schotel en heb een kaart van tv vlaanderen.Bellen doe ik via internet skype dus,10 euro per 3 maanden naar vaste nummers.En is nog een mobiele telefoon,kosten 10 euro.Mijn zoon heeft ook een mobile telefoon maar betaald van zijn eigen zak en kleedgeld.Dan auto hebben we dit jaar de deur uit gedaan want we hebben allemaal een fiets en een scooter boodschappen doen is met een fietskar dus,groot formaat.ER is er nog een die wel voetbalt maar daar zijn de kosten heel laag van.
Voor de huisdieren halen we dus brokken van 20 kg doen we ongeveer 6weken mee.Dan komen we ongeveer op 600 euro per maand uit.De elektriciteit is bij ons zelf ingesteld digitaal en nooit moeten bijbetalen dus.Ik heb geen droogkast scheelt in de kosten.Die dingen verbruiken enorm veel energie en ook geen vaatwasser.De appartement heeft ook een open haard heb ik hier nu ook in de huurwoning.Dat scheelt wel in je kosten .Water ben ik hier ongeveer 40 euro per maand kwijt. En lening kijken we uit welke bank want het gaat via de hypotheekbank ,gr,Sparen doen we elke maand 50 euro .Maar wel bedankt voor de goede tips zal het zekers nog eens met mijn man over hebben allemaal en goed alles op een rijtje zetten wat niet en wat wel.
gr.

Terug naar “Huren”