huurder uit appartement zetten - pesterijen

Loria
Topic Starter

huurder uit appartement zetten - pesterijen

#1 , 24 nov 2012 01:05

Een persoon die in het appartement van mijn zoon woont, maakt het nogal bont op vlak van pesterijen. Hij brengt schade toe aan zijn deur, poort, brievenbus, houdt zich bezig met pesterijen zoals duimspijkers voor zijn deur leggen, om nog maar te zwijgen van de verbaal agressieve woorden die hij naar hem toe gebruikt. De huisbaas is op de hoogte gebracht en heeft hem schriftelijk al een verwittiging gestuurd, maar het gaat gewoon door.

Hij heeft wschl een huurcontract van 3 jaar, maar mijn vraag is: kan je op basis van pesterijen iemand uit zijn huurappartement zetten als verhuurder? Ik durf het aan die huisbaas niet zo letterlijk vragen, maar ik vind dat wanneer iemand gepest wordt er toch andere mogelijkheden moeten zijn. Wat zijn hier de opties?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2012 11:20

Een persoon die in het appartement van mijn zoon woont, . Wat zijn hier de opties?
Je zal waarschijnlijk het appartementsgebouw bedoelen?
Je kan hiervoor naar de politie stappen.

Loria
Topic Starter

#3 , 24 nov 2012 12:58

wat kan de politie doen buiten een aanmaning van: je mag dat niet meer doen waarop het spelletje opnieuw begint, maar dan venijniger en achterbakser.

Reclame

billie3

#4 , 24 nov 2012 13:13

Wij hebben eens meegemaakt dat één van de huurders (met gokverslaving en psychische problemen) de auto's beschadigde van de andere bewoners. Zware beschadigingen : spiegels afkraken, krassen, grote putten in stampen,.... De huurder bekende bij de politie dat dit zijn werk was. Onze goede huurders dreigden ermee het gebouw te verlaten wanneer die man bleef wonen. Wij hebben ons een advokaat moeten nemen om hem er uit te krijgen. Dit heeft ons redelijk wat geld gekost. Dus ik denk niet dat je een huurder er gemakkelijk kunt uitzetten voorwat kleine pesterijen. De schade die hij aan zijn appartement berokkent zal hij allicht moeten betalen of zullen in mindering gebracht worden van zijn huurwaarborg.

Loria
Topic Starter

#5 , 24 nov 2012 13:24

feit is als er niet echt wordt opgetreden gaat dit verergeren. Of hij zal bekennen, is een andere zaak. Iedereen weet wel dat hij het zal gedaan hebben. Hier zijn er ook al huurders die het gebouw willen en zullen verlaten wanneer hij blijft. Is niet zo'n groot gebouw. Als hier één goede huurder vertrekt en hij blijft ( en blijft pesten), zullen er meerdere volgen.

freelance

#6 , 24 nov 2012 18:56

De huurwetgeving laat niet toe dat een huurder een opzeg krijgt wegens pesterijen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Loria
Topic Starter

#7 , 24 nov 2012 20:16

dus als huurder mag je doen wat je wil naar je buren toe?

freelance

#8 , 24 nov 2012 20:47

dus als huurder mag je doen wat je wil naar je buren toe?
Dat zegt u , niet ik .Gelieve niet tendentieus te zijn .
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat je op basis van de huurwetgeving , iemand niet kan uitzetten wegens pesterijen .
Indien bewijzen , weet u best wat daar mee moet gebeuren . Dit is bovenaan reeds gezegd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 nov 2012 21:39

Overlast
Stalking, lastig vallen van personen.
Beschadiging en of vernieling van stedelijke afsluiting.
Beschadiging voertuig of onrijvaardig maken van voertuig
(poging) brandstichting in een bewoond pand al of niet bij nacht...
Ik geef maar aan...

Loria
Topic Starter

#10 , 24 nov 2012 21:57

Overlast
Stalking, lastig vallen van personen.
Beschadiging en of vernieling van stedelijke afsluiting.
Beschadiging voertuig of onrijvaardig maken van voertuig
(poging) brandstichting in een bewoond pand al of niet bij nacht...
Ik geef maar aan...
maar dat zijn dingen die de verhuurder los van het contract moet aanklagen? Maw je kan je huurder aanklagen voor iets, maar hem niet buitenzetten?

Xastheron

#11 , 26 nov 2012 10:53

maar dat zijn dingen die de verhuurder los van het contract moet aanklagen? Maw je kan je huurder aanklagen voor iets, maar hem niet buitenzetten?
Niet aanklagen: melden bij de politie. Gezien het strafbare feiten zijn moet men een PV opstellen, dit voor elke klacht.

Idem voor andere huurders in appartementsgebouw: voor pesterijen en dergelijke telkens melding doen bij de politie. Moet door de huurders gebeuren en niet de huisbaas.

Loria
Topic Starter

#12 , 26 nov 2012 14:43

en als je daar melding van doet, gaat de "mogelijke" dader er dan elke keer mee worden geconfronteerd? Want als je voor elke kleine pesterij hem een agent stuurt, is de kans groot dat het helemaal de spuigaten uitloopt.

eylis

#13 , 26 nov 2012 15:08

Kleine persterijen Loria?-> Hij brengt schade toe aan zijn deur, poort, brievenbus, duimspijkers voor zijn deur leggen.
Het spijt me dit zijn gewoonweg strafbare feiten. en daar kan poster klacht voor neerleggen. Desnoods tegen onbekenden;
Maar dit moet officieel vastgelegd worden;
en de politie zal bij buurtonderzoek wel te weten komen wie dit op zijn kerfstok heeft.
Wat is je raad dan?...dit moedig onderdaan? Verhuizen?
Dan kiest de pester gelijk weer een ander slachtoffer.

Vandebos

#14 , 26 nov 2012 15:16

Nultolerantie naar de pester toe is de enige oplossing. Telkens opnieuw en opnieuw aangifte doen is de enige oplossing. Met alle bewijzen voorafgaandelijk eens bij de wijkcommissaris op gesprek gaan (hoe meer bewoners hoe beter) helpt. Deze meldt dit dan wel aan zijn teams zodat ze bij een eventuele nieuwe klacht de achtergrond van het dossier kennen.

Loria
Topic Starter

#15 , 29 nov 2012 01:02

er is niets te bewijzen. Hij ontkent alles.
Ik ga eens een voorbeeld geven. Ik maakte de brievenbus leeg ( wat die duimspijkers betreft) en hij kwam voorbij. Ik zei: wie doet nu zoiets? en hij werd onwennig en zei: is dit in de andere brievenbussen ook zo? Hij keek in alle brievenbussen behalve in zijn eigen brievenbus. Een normale reactie zou toch zijn dat je onmiddellijk je eigen bus checkt? Dit is zoo verdacht, maar is het een bewijs?

Terug naar “Huren”