verstekvonnis -> betekenen?

bezoeker10
Topic Starter

verstekvonnis -> betekenen?

#1 , 18 dec 2012 17:50

Als verhuurder ben ik voor de vrederechter gekomen, de huurder was er niet, en dus heb ik een verstekvonnis verkregen.

Nu heb ik gehoord van art. 1048 Ger. Wb: de termijn om verzet aan te tekenen is 1 maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis, of de kennisgeving ervan overeenkomstig art. 792.
Maar art. 806 Ger. Wb. zegt het volgende: "het verstekvonnis moet binnen een jaar betekend worden, anders wordt het als niet bestaande beschouwd".

Moet ik nu betekenen via de gerechtsdeurwaarder (220 EUR) of is die kennisgeving overeenkomstig art. 792 Ger. Wb genoeg (brief griffier)?

Ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn: dus over 1 maand indien mogelijk, en geen bijkomende problemen.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 dec 2012 22:20

" De termijn om verzet aan te tekenen " wil zeggen dat de tegenpartij ( huurder ) nog 1 maand de tijd heeft om verzet aan te tekenen bij dezelfde rechtbank .
De loutere kennisgeving van het verstekvonnis is op zich dus niet voldoende als uitvoerbaarverklaring .
Indien , na een periode van 1 maand huurder geen verzet aantekent , dient u alsnog het vonnis te laten betekenen door een gerechtsdeurwaarder ter uitvoering .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#3 , 18 dec 2012 22:56

Als het daarentegen een vonnis betreft met een uitzetting is het in de interesse van de verhuurder om dit zo spoedig mogelijk te laten betekenen.
De kost van het betekenen dient hij inderdaad voor te schieten doch zal tevens deel uitmaken van de opgeëiste sommen. (met een beetje geluk krijgt hij het dus terugbetaald.)

Reclame

billie3

#4 , 20 dec 2012 13:13

En als je een huurder hebt die geen rotte frank heeft, betaal je als eigenaar de kosten van de deurwaarder. Bij een uithuiszetting betaal je zelf de verhuisfirma die de deurwaarder aanstelt.

sloeberken

#5 , 20 dec 2012 13:21

Beste Billie3 doen zoals vandenbos zegt, misschien kan je wat recuperen via de waarborg. Een verhuis firma kot er niet bij te pas de deurwaarder zorgt dat het pand leeg is en de gemeente komt het ophalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 20 dec 2012 15:46

Niet betekenen wil zeggen dat als de huurders hun voeten vegen aan het vonnis en er na een maand niet uit vertrekken, je toch zal moeten betekenen en nog een maand wachten voor de deurwaarder zijn werk kan doen...

Kostprijs van betekenen en uitzetting hou je best rekening met een bedrag van € 1.100 tot € 1.500.

Hoe langer je hiermee wacht, hoe langer het duurt eer je kan herverhuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2012 16:54

Vonnis zeker betekenen.
Ex huurders ook zeker ambtelijk laten schrappen.
Procedure starten best via uw kwartierinspecteur

billie3

#8 , 21 dec 2012 09:07

@sloeberke. Even mijn situatie schetsen. Huurder betaalt al sinds juli geen huishuur meer. Mag er via een vonnis bij de vrederechter (na verschillende kansen die hij heeft gekregen van de vrederechter) uitgezet worden op 22/12. Maar ja, het wordt niet geapprecieerd mensen uit hun woning te zetten in deze kerstperiode. Daarom mag meneer "gratis" blijven wonen tot begin januari. Wat betreft de uithuiszetting, de deurwaarder stelt een verhuisfirma aan die alles uit zijn appartement haalt en op de stoep zet en dan komen de gemeentediensten (OCMW ?) alles ophalen. Recupereren via de waarborg ? Als je maar 2 maanden waarborg hebt en je hebt 6 maanden huishuur tegoed, + alle kosten van deurwaarder, verhuis,.... dan ben je met je 2 maanden waarborg niet veel hé !
Heb het ongeluk een eerste klas oplichter in mijn appartement te hebben. Doet zich voor als een gentleman, heeft een leefloon, pensioen van de moeder, maar zit alle dagen op café wijntjes te drinken en heeft bovendien een paard in een manège staan (kost 300 €/maand). Dat kan je natuurlijk allemaal betalen wanneer je gratis woont ! En dan krijgen verhuurders dikwijls de volle lading..... menselijke verhuurders worden door zulke huurders een beetje harder. Dat zal ik vanaf nu ook zijn. Ik heb mijn lesje wel geleerd !!

sloeberken

#9 , 21 dec 2012 10:48

Ja heel triest zoiets, maar hoe kun je u indekken tegen zoiets en die mensen zijn deels verantwoordelijk voor de hoge huurprijzen. Wens je in elk geval meer geluk met u volgende huurder, Ik weet niet of er iets bestaat zoals een verhuurders verzekering misschien weten hier andere mensen meer over. zalig kerstfeest billie3.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”