#2 , 28 mei 2013 16:11
Zelfs met een huurcontract kan je zonder adres zitten.
Ik ben jaren geleden met mijn huurcontract, het contract bij nutsvoorzieningen + kabel tv en internet + rekening uittreksel met de betaalde huur naar de gemeente gestapt met de melding dat de wijkagent weigerde langs te komen op de uren dat ik thuis was.
Mocht niet baten. Geen akkoord van wijkagent = geen adres, einde discussie.
De agent bleek 3X in de voormiddag te zijn geweest en concludeerde dat ik er dus niet woonde met als gevolg dat ik niet kon ingeschreven worden. Volgens zijn redenering moest ik verlof nemen om op de dag dat hij zou komen thuis te zijn. Mijn werk laat zoiets echter niet toe en heb hem dan ook mijn werkuren doorgegeven. Voor niks.
Ik ben uiteindelijk naar het politiekantoor gestapt met de (ietwat brute) melding dat ik er bleef zitten tot er ene met mij meeging om vast te stellen dat ik er wel woonde. Heb daar een uur of 2 gezeten tot er uiteindelijk iemand luisterde, naar de papieren keek en begreep dat we officiëel dakloos waren terwijl ik werkte en huur betaalde.
Het heeft 4 maand geduurd (kon sneller opgelost zijn maar het werk liet dat niet toe) en dan was alles in orde. Want zo makkelijk ben je niet ingeschreven als de wijkagent doorgeeft dat je er niet woont. Neeje! Er is zelfs een maatschappelijk werker gestuurd vanuit de gemeente om te komen kijken. Dus in de koelkast gekeken om vast te stellen dat er effectief eten stond en gebruikt werd.
Zo van 'ah ja, een halve pot confituur, een potje boter ... u leeft hier inderdaad' Ook de kleerkasten, badkamer met toiletgerief en de wasmand werden gecontroleerd. Daar klaag ik niet over hoor, het is immers normaal dat ze controles doen, zeker nadat er doorgegeven is dat je er niet woont. Lijkt me een normale gang van zaken.
In mijn geval was op het politiekantoor blijven zitten tot ze hun werk deden dus wel een oplossing. Ik stond immers recht in mijn schoenen en had de nodige bewijzen dat ik er wèl woonde.