Verplichting inschrijving bevolkingsregister, @Franciscus

huurder456
Topic Starter

Verplichting inschrijving bevolkingsregister, @Franciscus

#1 , 28 mei 2013 14:11

Ik wil toch eens reageren op een van de laatste posts in een andere topic van Franciscus betreffende de wetgeving op de inschrijving op een adres. Ik ken betreffende wetgeving en weet dat volgens de letter van de wet men verplicht is in te schrijven naargelang de 'feitelijke situatie', namelijk als het de hoofdverblijfplaats blijkt te zijn.

De praktijk is echter anders, uit ervaring kan ik aangeven dat de politie naar het huurcontract vraagt, en indien men dit niet kan voorleggen (ook als is het - mondeling - gehuurde pand de hoofdverblijfplaats) men er weigert in te schrijven. Ik spreek over concrete gevallen zoals o.a. in Oostende en Antwerpen.

De letter van de wet is een zaak, maar als de wijkagent weigert en terug opstapt wat doet men er aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gehenna

#2 , 28 mei 2013 16:11

Zelfs met een huurcontract kan je zonder adres zitten.
Ik ben jaren geleden met mijn huurcontract, het contract bij nutsvoorzieningen + kabel tv en internet + rekening uittreksel met de betaalde huur naar de gemeente gestapt met de melding dat de wijkagent weigerde langs te komen op de uren dat ik thuis was.
Mocht niet baten. Geen akkoord van wijkagent = geen adres, einde discussie.
De agent bleek 3X in de voormiddag te zijn geweest en concludeerde dat ik er dus niet woonde met als gevolg dat ik niet kon ingeschreven worden. Volgens zijn redenering moest ik verlof nemen om op de dag dat hij zou komen thuis te zijn. Mijn werk laat zoiets echter niet toe en heb hem dan ook mijn werkuren doorgegeven. Voor niks.
Ik ben uiteindelijk naar het politiekantoor gestapt met de (ietwat brute) melding dat ik er bleef zitten tot er ene met mij meeging om vast te stellen dat ik er wel woonde. Heb daar een uur of 2 gezeten tot er uiteindelijk iemand luisterde, naar de papieren keek en begreep dat we officiëel dakloos waren terwijl ik werkte en huur betaalde.
Het heeft 4 maand geduurd (kon sneller opgelost zijn maar het werk liet dat niet toe) en dan was alles in orde. Want zo makkelijk ben je niet ingeschreven als de wijkagent doorgeeft dat je er niet woont. Neeje! Er is zelfs een maatschappelijk werker gestuurd vanuit de gemeente om te komen kijken. Dus in de koelkast gekeken om vast te stellen dat er effectief eten stond en gebruikt werd.
Zo van 'ah ja, een halve pot confituur, een potje boter ... u leeft hier inderdaad' Ook de kleerkasten, badkamer met toiletgerief en de wasmand werden gecontroleerd. Daar klaag ik niet over hoor, het is immers normaal dat ze controles doen, zeker nadat er doorgegeven is dat je er niet woont. Lijkt me een normale gang van zaken.

In mijn geval was op het politiekantoor blijven zitten tot ze hun werk deden dus wel een oplossing. Ik stond immers recht in mijn schoenen en had de nodige bewijzen dat ik er wèl woonde.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2013 23:25

Wijkagent moet niet komen op datum en uur dat u dat voorstelt.
Wijkagent komt op onverwachte momenten net om te vermijden dat.
Wijkagent kan ook info bekomen van buren .... zaken die allemaal tellen om het verslag te maken.
Als dit negatief is zal u geen document krijgen bij mijn weten.
Dan gaat het dossier terug naar de gemeente.
U kan steeds na enkele weken aan de gemeente vragen om terug een onderzoek op te starten.
Het is de gemeente die beslist niet de politie.
Regelgeving is gemeente en binnenlandse zaken.

Een huurcontract is geen bewijs van woonst.
Die ene ? kan dan enkel vaststellen dat u op het ogenblik dat hij in het appartement was u er ook was gezien u meeging.
Hij heeft u niet aangetroffen op een 'onbepaald/onverwacht' moment.

Het is zoals reeds gezegd de gemeente die beslist.

Reclame

eylis

#4 , 29 mei 2013 08:58

Fransiscus, ik heb nog een aanvullende vraag in dat verband. Op welke momenten komen wijkagenten door de band langs om te verifieren of iemand ergens woont? tijdens de kantooruren? De meeste mensen werken toch overdag?
En dan nog iets: hoe stellen ze feitelijk vast of je ergens woont; Dat er meubelen staan? Of dat er een onderbroek in de lade ligt?
Ik heb het niet meegemaakt dat een agent me vroeg om mijn slaapkamer te zien, laat staan mijn lingerielade open te trekken. Maar eerlijk gezegd, ik zou dat eigenlijk een grove inbreuk op mijn privé vinden.
tot in de living en keuken tot daar aan toe.
Wat zeggen de "wet"boeken daar over?

Turaki

#5 , 29 mei 2013 09:08

Bij ons is deze op zaterdag langsgekomen. Van andere mensen weet ik dat dit ook in de vooravond kan (of late namiddag, als het kind maar een naam heeft).
Agent is zelfs niet binnen geweest, maar ik kwam toen net terug met boodschappen, misschien was dit voldoende.

Veel zal afhangen van het risico op fraude, in grote steden in risicowijken lijkt een grondigere controle al iets meer noodzakelijk dan in een klein dorpje.

artemis

#6 , 29 mei 2013 09:57

Veel zal afhangen van het risico op fraude, in grote steden in risicowijken lijkt een grondigere controle al iets meer noodzakelijk dan in een klein dorpje.
In Antwerpen komt de wijkagent niet eens langs als je binnen de gemeente verhuist. En ja, hier is veel domiciliefraude.
Ik ben 4 keer verhuisd in mijn volwassen leven en steeds binnen dezelfde stad en ik heb nooit een wijkagent aan de deur gehad wat dit betreft.

Paul Huurder

#7 , 29 mei 2013 10:07

Hallo,

Hier belde de wijkagent me op om een afspraak te maken voor de papieren.

Groetjes
Vriendelijke groeten,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mei 2013 13:32

In principe kan een de politue tussen 05 en 21 bij u aanbellen ( ook termijnen van huiszoeking).
In Antwerpen kan een kwartierinspecteur werken tot dacht ik 22 uur.
Meestal dan wel op afspraak.

Wat Artemis zegt klopt gedeeltelijk. Het is de gemeente die interne verhuizen blijkbaar NIET doorgeeft aan politie. In sommige districten of ambtenaren of redenen wel. Dus willekeur al jaren troef.
Zo heb ik weet van ambtenaren die om OCMW ten wille te zijn voor bepaalde categorieën van personen kwartierinspecteur NIET in kennis stellen dus geen opdracht geven om een controle te doen.
Na x tijd wordt de persoon dan effectief ingeschreven want geen negatief woonstverslag (is dus nooit doorgestuurd). Kort daarna krijgt de kwartierinspecteur dan alle achterstallige stukken van parket (waaronder vb rijverboden) en deurwaardersexploten want betrokkene heeft plots een adres. Echter vanaf het moment dat kwartierinspecteur dan met de stukken langskomt is 'bewoner' met de noorderzon verdwenen. En poppenkast kan weer opnieuw beginnen.

Nogmaals het is de gemeente die beslist niet de politie. Het is de ambtenaar van dienst bevolking die bevoegd is om controles uit te voeren.

Terug naar “Huren”