Ridicule eisen verhuurder bij verlaten huis

DaRuDa
Topic Starter

Ridicule eisen verhuurder bij verlaten huis

#1 , 12 aug 2013 11:01

Dag allen,

Wij huren ons huis momenteel 3 jaar hebben recent de opzeg gedaan.
Net hebben we een mail ontvangen waarbij onze verhuurder de volgende zaken eist, zijn deze allemaal wettelijk?
Om de beëindiging van onze huurovereenkomst zo vlot en eenvoudig en goedkoop mogelijk te laten verlopen, wil ik u er nu al aan herinneren dat u een aantal zaken moet (laten) nakijken, onderhouden, reinigen en terug in originele staat stellen.Op die manier heeft u nog tijd om het nodige te doen, indien u het nog niet deed.

Zo vestig ik onder andere uw aandacht op volgende punten:
- vervanging van lampen, dimmers, timers, sloten, krukken, scharnieren, beslag, slangen, sproeiers, kranen, sifons, schakelaars, toetsen, zekeringen, lades, ruiten, trapneuzen, dichtingen, gordijnen, motoren, pompen, ventilatoren en zo verder, indien nodig;
- maximum één maand vóór het verlaten van de woning zal u de garagepoort, verwarmingsketel, schoorstenen, massagebad, kranen, waterverwarmer, waterverzachter, kluis, alarm, brandblusser, aardgaskachel, telefooncentrale, toiletspoelbakken, ovens, koelkast, dampkap, kookplaten en vaatwasser door een door het merk erkend technicus laten keuren, onderhouden, reinigen, ontkalken en zo nodig laten herstellen met originele wisselstukken;
- U zal het bewijs leveren dat alle installaties en toestellen in prima staat zijn;
- U moet alle graniet insmeren met voldoende, aangepaste vlekstop;
- U moet de putten (kijkputjes, regenput enz) laten ledigen en schoonmaken en alle filters, roosters, afvoerbuizen, dakgoten en platte daken reinigen;
- U vervangt alles wat gebroken, gebarsten of beschadigd is, ongeacht de oorzaak;
- U draagt alle kosten die veroorzaakt worden door inbraak, inbraakpogingen, ongeluk, vandalisme of andere;
- U zal het schilderwerk en behang, dat bevuild is (!) vóór uw vertrek vakkundig (laten) vernieuwen;
- U onderhoudt en reinigt onder andere ook tuin, terras, daken, afdak, goten, beplantingen, ramen, deuren en stoep.
Tijdens mijn recente bezichtigingen met kandidaat-huurders merkte ik onder andere op dat:
- de planten veel te groot zijn;
- de klinkers in de tuin groen zijn;
- de klimop van de achterburen over de muur gegroeid is;
- de afvoergeul aan de achterdeur en de goot naast de grote lichtstraat vol vuil zitten;
- sommige raam- en deurprofielen aan de binnenkant vuil zijn;
- de plintlichtjes in de gang niet werken;
- vele lampen stuk zijn;
- de voordeur zeer slecht sluit;
- het toilet op het gelijkvloers gezakt is;
- een draaislotplaatje op een toiletdeur ontbreekt;
- het behang en de verf op vele plaatsen ernstig bevuild en beschadigd zijn;
- het velux verduisteringsgordijn kleine kamer derde verdieping stuk is.
Bel me gerust als u vragen heeft omtrent de aanpak van bovenstaande problemen.
Bij deze vraag ik u ook mij het bewijs voor te leggen van uw verzekeringspolis die het huurdersrisiko dekt, alsmede van de premiebetaling, wat u me eerder nog niet bezorgde.

U begrijpt ongetwijfeld dat ik erop sta het huis en zn uitrusting in goede staat van onderhoud terug te krijgen bij uw vertrek, zoals u het in ontvangst genomen heeft.
Dit schrijven wordt u gericht onder voorbehoud van elk recht en zonder enige nadelige erkentenis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 aug 2013 11:47

Kosten voor u: gewoon onderhoud en herstelling huurschade. Kosten voor verhuurder: herstelling slijtage en schade overmacht.

Om de eisen van de verhuurder even stap voor stap te overlopen:
-Vervanging kapotte lampen is voor u (gewoon onderhoud), de rest enkel indien u ze beschadigd heeft. Bij slijtage is dit voor de verhuurder.
-Verwarmingsketel dient u jaarlijks (mazout) of 2-jaarlijks te laten onderhouden. Indien dit tijdig gebeurt is, is dit voldoende en is bijkomend onderhoud niet nodig (wel keuringsbewijs aan verhuurder bezorgen bij vertrek). Voor de rest vermoed ik dat het voldoende is dat u dit zelfs netjes achterlaat, een gewone over bijvoorbeeld kan u perfect zelf reinigen.
-Verhuurder zal moeten bewijzen dat iets niet in orde, bewijslast ligt bij hem (met uitzondering van keuringsattest verwarmingsketel).
-Granieten werkblad in de keuken? Dan hoort dit bij het gewone onderhoud, en is dit aan u.
-Dakgoten is voor u, de rest (vermoed ik) voor de verhuurder.
-U herstelt enkel de huurschade, de rest is voor de verhuurder.
-Allemaal voor de verhuurder.
-U moet de woning netjes achterlaten. U moet niet de verf en behang vervangen, na 3 jaar heeft dit niet meer de nieuwwaarde, maar nog maar 2/3 hiervan. Wat u kan herstellen doet u natuurlijk best wel.
-Lijkt mij logisch, zolang dit valt onder gewoon onderhoud. Het dak reinigen valt daar niet onder.
-Planten snoeien voor zover deze verwildert zijn is voor u (gewoon onderhoud).
-Zal u moeten kuisen.
-U mag niet zomaar iemand anders zijn planten snoeien, maar ik denk niet dat de buur hier moeilijk over zal doen. Best bijsnoeien, dus.
-Geultje leegmaken is voor u.
-Zoals ik al zei, u moet de woning netjes achterlaten (beetje vroeg van de verhuurder om hierover moeilijk te doen).
-Lampen vervangen is voor u (voor zover mogelijk).
-Idem.
-Voor de verhuurder.
-Voor de verhuurder (let wel, voor dit en voorgaande moest u de verhuurder wel tijdig op de hoogte brengen, meerkost door dit te laat of niet te doen kan voor u zijn).
-Waar is dit draaislotplaatje naar toe?
-Is al besproken.
-Oorzaak van schade?

Voor de volledigheid, kijk ook eens in deze thread, geeft een handleiding om vast te stellen welke schade door wie vergoed dient te worden:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;

DaRuDa
Topic Starter

#3 , 12 aug 2013 12:04

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!

Mijn grootste zorg is momenteel het behang, door verhuis is er af en toe een scheurtje in het behang.
Kan hij eisen dat wij opnieuw gaan behangen? Het behang bevond zich ook bij intrek reeds in het huis en we hebben het vermoeden dat dit al langer dan 9 jaar is (wel geen bewijs).

Bij intrek was op één plaats behangschade opgelost door er een klein vierkantje behang over te doen. Mogen wij dit dan op dezelfde manier op andere plaatsen doen?

Onze verhuurder heeft ons ook altijd laten opdraaien voor de kosten van slijtage aan afwasmachine, microgolf, kraan. Deze mogen wij ook terug eisen doordat dit ten laste van hem valt?

mvg

Reclame

sloeberken

#4 , 12 aug 2013 12:30

Was er een intredende plaatsbeschrijving. zo ja kan hij enkel maar eisen wat in de plaatsbeschrijving opgenomen is en door u schuld beschadigd is, planten van u buren is voor u buren.
Is er geen intredende plaatsbeschrijving dan zal verhuurder sterke bewijzen moeten voorleggen.

zie huurweetgeving: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie herstellingen huurder: http://www.huurder.be/herstellingen%20h ... uurder.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jef 007

#5 , 12 aug 2013 14:45

voor wie zijn de kosten van de slecht sluitende voordeur?

sloeberken

#6 , 12 aug 2013 16:17

--Alles wat niet veroorzaakt is door de huurder is voor de verhuurder, is dit van ouderdom of van vocht dat de voordeur slecht sluit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2013 16:20

Hangt ervan af wat het probleem is. Is het een houten deur die is kromgetrokken, is het voor de verhuurder.
Is er echter een modernere deur, en de slotplaat is bvb losgekomen en verschoven, is dat voor u als huurder.
Is het slot stuk, of zijn de scharnieren versleten is dat weer voor de verhuurder.

artemis

#8 , 12 aug 2013 17:58

Wie moet de ramen aan de binnenkant schilderen? Huurder woont er al 13-14 jaar en gaat ook niet weg. Ramen moeten echter wel geschilderd worden.

Oude Belg

#9 , 12 aug 2013 19:30

Wie moet de ramen aan de binnenkant schilderen? Huurder woont er al 13-14 jaar en gaat ook niet weg. Ramen moeten echter wel geschilderd worden.
Heeft, denk ik, niets met deze topic te maken? Want de huurders gaan wel degelijk weg.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 aug 2013 21:23

Op onze eigen site :
http://rs813p1.rapidshare.com/cgi-bin/r ... ectstart=1" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#11 , 13 aug 2013 09:24

Bedankt Franciscus.

Terug naar “Huren”