Wij huren ons huis momenteel 3 jaar hebben recent de opzeg gedaan.
Net hebben we een mail ontvangen waarbij onze verhuurder de volgende zaken eist, zijn deze allemaal wettelijk?
Om de beëindiging van onze huurovereenkomst zo vlot en eenvoudig en goedkoop mogelijk te laten verlopen, wil ik u er nu al aan herinneren dat u een aantal zaken moet (laten) nakijken, onderhouden, reinigen en terug in originele staat stellen.Op die manier heeft u nog tijd om het nodige te doen, indien u het nog niet deed.
Zo vestig ik onder andere uw aandacht op volgende punten:
- vervanging van lampen, dimmers, timers, sloten, krukken, scharnieren, beslag, slangen, sproeiers, kranen, sifons, schakelaars, toetsen, zekeringen, lades, ruiten, trapneuzen, dichtingen, gordijnen, motoren, pompen, ventilatoren en zo verder, indien nodig;
- maximum één maand vóór het verlaten van de woning zal u de garagepoort, verwarmingsketel, schoorstenen, massagebad, kranen, waterverwarmer, waterverzachter, kluis, alarm, brandblusser, aardgaskachel, telefooncentrale, toiletspoelbakken, ovens, koelkast, dampkap, kookplaten en vaatwasser door een door het merk erkend technicus laten keuren, onderhouden, reinigen, ontkalken en zo nodig laten herstellen met originele wisselstukken;
- U zal het bewijs leveren dat alle installaties en toestellen in prima staat zijn;
- U moet alle graniet insmeren met voldoende, aangepaste vlekstop;
- U moet de putten (kijkputjes, regenput enz) laten ledigen en schoonmaken en alle filters, roosters, afvoerbuizen, dakgoten en platte daken reinigen;
- U vervangt alles wat gebroken, gebarsten of beschadigd is, ongeacht de oorzaak;
- U draagt alle kosten die veroorzaakt worden door inbraak, inbraakpogingen, ongeluk, vandalisme of andere;
- U zal het schilderwerk en behang, dat bevuild is (!) vóór uw vertrek vakkundig (laten) vernieuwen;
- U onderhoudt en reinigt onder andere ook tuin, terras, daken, afdak, goten, beplantingen, ramen, deuren en stoep.
Tijdens mijn recente bezichtigingen met kandidaat-huurders merkte ik onder andere op dat:
- de planten veel te groot zijn;
- de klinkers in de tuin groen zijn;
- de klimop van de achterburen over de muur gegroeid is;
- de afvoergeul aan de achterdeur en de goot naast de grote lichtstraat vol vuil zitten;
- sommige raam- en deurprofielen aan de binnenkant vuil zijn;
- de plintlichtjes in de gang niet werken;
- vele lampen stuk zijn;
- de voordeur zeer slecht sluit;
- het toilet op het gelijkvloers gezakt is;
- een draaislotplaatje op een toiletdeur ontbreekt;
- het behang en de verf op vele plaatsen ernstig bevuild en beschadigd zijn;
- het velux verduisteringsgordijn kleine kamer derde verdieping stuk is.
Bel me gerust als u vragen heeft omtrent de aanpak van bovenstaande problemen.
Bij deze vraag ik u ook mij het bewijs voor te leggen van uw verzekeringspolis die het huurdersrisiko dekt, alsmede van de premiebetaling, wat u me eerder nog niet bezorgde.
U begrijpt ongetwijfeld dat ik erop sta het huis en zn uitrusting in goede staat van onderhoud terug te krijgen bij uw vertrek, zoals u het in ontvangst genomen heeft.
Dit schrijven wordt u gericht onder voorbehoud van elk recht en zonder enige nadelige erkentenis