Vrouw zoekt appartement achter mijn rug

LegalLimbo
Topic Starter

Vrouw zoekt appartement achter mijn rug

#1 , 12 aug 2013 13:38

Beste,

Momenteel zit ik vast aan een negenjarig huurcontract dat per sé op onze beide namen moest staan bij het intrekken. Mijn vrouw wil nu echter scheiden (nog geen enkele procedure lopende, probeer eerst voorstel voor EOT uit te werken). Oorspronkelijk was zij van plan in ons huidige huurhuis te blijven wonen, maar recent is zij tot het voor iedereen al onmiddellijk klaarduidelijke inzicht gekomen dat dit zonder inkomen en onderhoudsgeld ter hoogte van max. 1/3 van mijn inkomen (ze had serieus gehoopt dat ik veel meer dan dat zou toegeven in een procedure EOT) serieus tegen zal vallen. Ik ben er achter gekomen dat zij achter mijn rug naar een veel goedkoper iets zoekt.

Ik betwijfel of ook maar iemand haar zal laten huren zonder inkomen en bij mijn weten kan ze niet aan mijn loonfiches raken. Stel nu echter dat zij iets tekent, wat dan? Kan ik haar van het huurcontract laten schrappen indien zij er effectief uittrekt? Wat als ze zich daar niet domicilieerd? Enige stappen te ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gehenna

#2 , 12 aug 2013 14:05

Kan ik geen antwoord op geven maar ik kan wel het volgende zeggen:
Aan mij willen ze niks verhuren omdat mijn inkomen uit werk te laag is dus ik veronderstel dat iemand zonder inkomen nog minder kans heeft. En ik heb een vast contract van onbepaalde duur en een werkgevers referentie als dat ik een goede werkkracht ben die niet snel ontslagen zal worden en indien nodig een referentie van mijn vorige verhuurder.
Ik heb geen schijn van kans joh, zelfs een piepklein huisje aan 350€ is me geweigerd door mijn inkomen.
Ze zal serieus moeten zoeken!

LegalLimbo
Topic Starter

#3 , 12 aug 2013 14:17

Dat is enigszins een geruststelling, bedankt. Ik kan zelf OP DIT MOMENT onze huidige huishuur niet aan, is maar onder haar druk aangegaan. Ze beloofde voor een tweede inkomen te zorgen, dat er nooit is van gekomen, integendeel. Maar zij redeneert waarschijnlijk van "hij betaalt wel of ze zoeken het bij hem als ik het niet kan" en wie weet raakt ze op één of andere manier aan mijn loonfiches (ik hoop dat mijn werkgever die niet zomaar afgeeft aan haar).

Reclame

k.b.

#4 , 12 aug 2013 14:33

Ik zie geen reden waarom je haar uit het huurcontract zou laten schrappen ... zolang zij er in staat is ze verplicht de huur te betalen (of kan een verhuurder zicht tot haar richten).

Indien ze verhuist de wijkagent inlichten zodat er nagegaan wordt dat ze haar domicilie verzet naar haar nieuwe woonst ... ( bvb bij een vriendin waar ze zou intrekken zonder huur te betalen)

Niemand zal aan haar verhuren op basis van uw loonbrieven zonder dat ook jij deze huurovereenkomst ondertekend hebt. (dat lijkt mij immers de logica zelf)

k.b.

Oude Belg

#5 , 12 aug 2013 14:37

Kan ik haar van het huurcontract laten schrappen indien zij er effectief uittrekt? Wat als ze zich daar niet domicilieerd? Enige stappen te ondernemen?
Het contract is getekend door jullie beiden en de verhuurder; deze drie partijen zullen dan ook akkoord moeten gaan met een wijziging. Als uw echtgenote niet betaalt, zult u voor de hele huursom moeten opdraaien; u kan dat dan van haar terugvorderen. Maar als ze geen inkomen heeft....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2013 14:42

En zolang ze mee op het huurcontract staat is ze mee verantwoordelijk, aansprakelijk voor de betaling.
Daarentegen als ze uit huis gaat kan u ze wel via procedure ambtelijke schrapping van uw adres laten verwijderen (kwartier/wijkinspecteur start die procedure op).
Duurt wel enkele maanden gezien er meermaals moet gecontroleerd worden als ze nergens anders ingeschreven is.

U kan ook aan de vrederechter indien gehuwd/wettelijk samenwonend vragen een afzonderlijke verblijfplaats toe te staan.
In de andere situaties is het de voorzitter RB eerste aanleg in kortgeding.

Hier een tekstje dat ik nog had staan.

..../....
Kwartierinspecteur stelt een Administratieve Akte op met een voorstel voor Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Als dat op de gemeente komt wordt dat als dusdanig geregistreerd in het rijksregister.
Persoon IS dus nog niet afgeschreven tot het college van burgemeester en Schepenen die beslissing heeft genomen (kan natuurlijk zijn dat deze ondertussen al WEL een ander adres heeft).

Tevens zal kwartieragent een PV opstellen inbreuk bevolking tegen uw ex. Uw ex wordt om die reden dan ook gesignaleerd in de Algemene Nationale Gegevensbank.

Op die wijze hebt u tenminste 'iets' in handen als de politie terug zou langskomen met hem. Vraag ook het meldingsnummer dat politie heeft opgesteld als ze met hem zijn langs geweest voor de kledij
In principe moet u andere partij na opstarten procedure AACB niet meer binnenlaten.

Deze kan de procedure al starten met een Administratieve akte op te stellen: voorstel AACB wat wil zeggen: ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit en een PV voor inbreuk bevolking.
Echtgenoot wil zeggen gehuwd.

AACB zoals het volledig heet is een opdracht van de gemeente ( ttz van de burgemeester).
Edoch gemeente doet geen nazicht. Het is de politie (kwartierinspecteur) die de controle komt doen.
Dus als die ook vanavond nog in kennis gesteld wordt - kan deze snel langskomen en start de procedure door hem met de Administratieve Akte voorstel ambtelijke schrapping.
Na 2 maanden moet de KwI terug komen zien en na nog eens 4 maanden zal College schrappen ... daarom noemt men het ook een Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.

Vraag na 14 dagen aan KwI of gemeente OF de het voorstel tot schrapping al in systeem is ingevoerd. Zoals gezegd kan de deurwaarder ook het RijksRegister raadplegen.
Vraag aan KwI het nummer van de AA kan je mee op brief aan de deur vermelden.

Kwartierinspecteur moet buiten de AA ook nog een PV opstellen wegens inbreuk bevolking ( wegens geen aangifte binnen de 8 OF 14 dagen (verhuis binnen of buiten gemeente).
Daardoor wordt betrokkene ook gesignaleerd in de Algemene Nationale Gegevensbank van de politie wegens inbreuk bevolking = wanbedrijf en correctioneel vervolgbaar.
Schrapping heeft ook tot gevolg dat SIS kaart ongeldig wordt, dat betrokkene geen wettige verblijfplaats meer heeft en dat zij voor inning boetes als een buitenlander dus onmiddellijke betaling wordt beschouwd.

* Politiekantoor bezoeken, eveneens melding maken en eventuele correspondentie afgeven
--> Schriftelijke bewijzen eveneens verzamelen (PV/Document nummer/... + naam en rang van agent die de intake doet)

..... politie is geen postkantoor .... in principe gewoon terug in de postbus steken : woont hier niet meer.
(ik vermoed dat politie die brieven verticaal klasseert)

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat ‘domiciliefraude’ een wanbedrijf is,waarvoor u klacht kan neerleggen bij de politie.
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De vrederechter kan ONDER MEER de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen aan echtgeno(o)t(e) en kinderen. Hij kan ook een regeling treffen inzake omgangsrecht met de kinderen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan in principe dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.

https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

LegalLimbo
Topic Starter

#7 , 12 aug 2013 16:24

Kan ik haar van het huurcontract laten schrappen indien zij er effectief uittrekt? Wat als ze zich daar niet domicilieerd? Enige stappen te ondernemen?
Het contract is getekend door jullie beiden en de verhuurder; deze drie partijen zullen dan ook akkoord moeten gaan met een wijziging. Als uw echtgenote niet betaalt, zult u voor de hele huursom moeten opdraaien; u kan dat dan van haar terugvorderen. Maar als ze geen inkomen heeft....
Dit antwoord (drie partijgen samen tekenen voor een wijziging) heb ik eerder ook al gekregen, bedankt. Tot voordien wou zij er niet uit en had ik gedacht in geval van een EOO aan de oplossing van Vandebos hier. Ik zal toch eens duidelijk met haar moeten praten denk ik dat dit soort dingen achter de rug doen niet kan en dat we beiden samen moeten opzeggen om juridisch in orde te zijn.

Terug naar “Huren”