Extra sleutels

Nanne___
Topic Starter

Extra sleutels

#1 , 19 nov 2013 10:44

Ik ben al een tijdje op zoek naar het antwoord op mijn vraag, en misschien is er hier wel iemand die mij kan helpen?

Het zit zo:
We wonen al 2 jaar in een appartement. In het begin van het huurcontract hadden we 2 setjes sleutels gekregen, die we dan 3 keer hebben laten bijmaken (mijn ouders, zijn ouders en de poetsvrouw). Nu heeft de huisbaas alle sloten vervangen naar veiligheidssloten zodat we maar 1 sleutel meer nodig hebben ipv 3. Op zich goed, maar dat betekent dat we dus opnieuw 3 sleutels moestenlaten bijmaken. We kunnen dat niet zelf omdat daar één of andere code voor nodig is, dus heb ik aan de huisbaas gevraagd of hij mij er 3 extra kon bezorgen. Dat heeft hij gedaan, maar nu moet ik die sleutels zelf betalen aan hem (3 x € 13). Kan dat zomaar? Want uiteindelijk moeten wij die sleutels ook aan hem terugbezorgen op het einde van het huurcontract (binnen een jaar) en is dit voor ons dus een verloren kost...

Heeft iemand hier een antwoord op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 19 nov 2013 11:25

U was de vragende partij. Dus ik vermoed dan ook dat die kost voor u is. Voor hem is het ook een verloren kost. Hij kan de sleutels achteraf ook niet verkopen, en met 2 stuks heeft hij genoeg.
Langs den andere kant, is 13€ weinig geld voor een veiligheidssleutel.

Vandebos

#3 , 19 nov 2013 12:07

Bij het beëindigen van het huurcontract heeft u twee keuzes:

- U geeft de verhuurder evenveel sets sleutels terug als u gekregen heeft bij het aangaan van het contract (2 sets). Als dit door gewijzigde sloten 2 sets van één sleutel zijn dan is het zo. De andere sleutels houdt u zelf.

- U geeft de verhuurder alle sleutels terug waarbij deze u dient te vergoeden voor de extra sets die werden aangemaakt.

niet meer of niet minder.

Reclame

JPV

#4 , 19 nov 2013 12:15

Bij het beëindigen van het huurcontract heeft u twee keuzes:

- U geeft de verhuurder evenveel sets sleutels terug als u gekregen heeft bij het aangaan van het contract (2 sets). Als dit door gewijzigde sloten 2 sets van één sleutel zijn dan is het zo. De andere sleutels houdt u zelf.

- U geeft de verhuurder alle sleutels terug waarbij deze u dient te vergoeden voor de extra sets die werden aangemaakt.

niet meer of niet minder.
Voor alle duidelijkheid: de verhuurder moet niet meer aanvaarden dan wat hij gegevsn heeft. U kan dus niet eisen dat hij extra sleutels terugbetaalt

Vandebos

#5 , 19 nov 2013 12:16

Inderdaad, dat was bij nadere beschouwing niet zo duidelijk neergepend.

sloeberken

#6 , 19 nov 2013 13:28

Is een mes dat langs bijde zijde snijd, U kan niet eisen maar u bent niet verplicht ze terug te geven. dat zal dan een zaak zijn voor op einde van de rit.
Zou wel zien dat je een bewijs heb waarvoor je betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nanne___
Topic Starter

#7 , 19 nov 2013 17:01

Oké, dat is duidelijk.
Dan betaal ik ze gewoon.

Ik wilde niet moeilijk doen hoor, maar hij heeft al meer gedaan dat niet correct was, daarom ben ik vanaf nu liever zeker.

Bedankt allemaal!

Nanne___
Topic Starter

#8 , 19 nov 2013 17:03

En aan de andere kant: ik heb er niet om gevraagd om de sleutels in het midden van mijn huurcontract te veranderen.
Ik was van tevoren niet ingelicht en dus zijn de eerste 3 sets voor mij een verloren kost geweest.
Maar € 39 is het einde van de wereld niet. Ik denk wel dat ik ze dan op het einde gewoon houd, omdat ik niet met mij wil laten sollen ;-)

artemis

#9 , 19 nov 2013 18:09

Ergens vind ik het wel vreemd dat men veiligheidssleutels die men als huurder extra laat bijmaken (en op eigen verzoek) zou mogen bijhouden na vertrek want daarmee is de veiligheid van het slot natuurlijk foetsie :lol:
3 extra sets vind ik in deze context dan ook veel.
Nanne, als u daar binnen een jaar verhuist dan zou u nadien eens bij de nieuwe huurders kunnen aanbellen met uw resterende sleutelsets en hen vragen of zij ze niet willen overkopen. En dan zou ik graag een vlieg zijn....

roharro

#10 , 19 nov 2013 18:12

Ergens vind ik het wel vreemd dat men veiligheidssleutels die men als huurder extra laat bijmaken (en op eigen verzoek) zou mogen bijhouden na vertrek want daarmee is de veiligheid van het slot natuurlijk foetsie :lol:
3 extra sets vind ik in deze context dan ook veel.
Nanne, als u daar binnen een jaar verhuist dan zou u nadien eens bij de nieuwe huurders kunnen aanbellen met uw resterende sleutelsets en hen vragen of zij ze niet willen overkopen. En dan zou ik graag een vlieg zijn....
Inderdaad....is er geen wettelijke verplichting om bij einde huur alle sleutels af te geven? Oncontroleerbaar natuurlijk, maar toch....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#11 , 19 nov 2013 18:59

Inderdaad....is er geen wettelijke verplichting om bij einde huur alle sleutels af te geven? Oncontroleerbaar natuurlijk, maar toch....
[/quote]

Bij gewone sleutels weet men natuurlijk helemaal niet hoeveel dubbels ervan circuleren want die kan iedereen naar believen laten bijmaken, maar die worden dan ook geen 'veiligheidssleutels' genoemd. De veiligheid van dergelijke sloten/sleutels staat of valt toch met de juiste wetenschap hoeveel exemplaren er precies van in omloop zijn en wie ze in zijn bezit heeft.
Ik denk dat ik als verhuurder dan liever 1 extra set zou laten bijmaken (naast de bestaande 2) maar geen 3.

Turaki

#12 , 19 nov 2013 20:53

Voor zover ik weet heeft een veiligheidsslot geen extra juridische waarde, en kan de verhuurder dus geen extra eigendomsrecht op laten gelden op sleutels die worden bijgemaakt op kost van de huurder. Het enige dat hij onder controle heeft is het aantal sleutels, maar ik betwijfel dat hij het laten bijmaken van sleutels zomaar kan weigeren, omdat dit (volgens mij) ingaat tegen het recht op normaal genot van de woning.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2013 15:25

Indien verhuurder wil dat zijn sleutels niet overal zullen ronddwalen, zonder dat hij weet waar ze zijn en wie ze heeft, moet hij ze maar zelf gratis ter beschikking stellen van zijn huurders, zodat hij ze terug kan krijgen op het einde van de huur.
Ikzelf heb van een veiligheidsslot in een appartement 6 exemplaren, waarvan ik er bij inhuur name 3 aan de huurder geef. Vraagt hij een bijkomend exemplaar, dan krijgt hij dat mits een ontvangstbewijs. In de huurovereenkomst zelf staat ook de prijs van een verloren sleutel, rekening houdende met eventuele prijsstijgingen in de sleutelsector. :)

Oude Belg

#14 , 21 nov 2013 07:50

In de huurovereenkomst zelf staat ook de prijs van een verloren sleutel, rekening houdende met eventuele prijsstijgingen in de sleutelsector. :)
Ik heb weet van een bedrijf waar de "sleutelhouders" een papier ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met het betalen van € 1 000 bij verlies van de sleutels, zijnde de kostprijs van 3 veiligheidssloten + het laten maken van de nodige sleutels.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV

#15 , 21 nov 2013 09:30

In de huurovereenkomst zelf staat ook de prijs van een verloren sleutel, rekening houdende met eventuele prijsstijgingen in de sleutelsector. :)
Ik heb weet van een bedrijf waar de "sleutelhouders" een papier ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met het betalen van € 1 000 bij verlies van de sleutels, zijnde de kostprijs van 3 veiligheidssloten + het laten maken van de nodige sleutels.
is onwettig indien dit zou moeten getekend worden door een werknemer.

Terug naar “Huren”