Appartement boven handelspand verhuur

forum0675
Topic Starter

Appartement boven handelspand verhuur

#1 , 04 dec 2013 00:24

Hallo,

Bevriend koppel wenst niet meer boven hun handelszaak te wonen, en willen dit app verhuren.
Ze willen dit gemeubeld ( volledig ) verhuren.
Moet in het contract duidelijk gesteld worden welk deel voor huur is en welk deel voor het goederen gebruik ? bv 60/40 %
Bij de plaatsbeschrijving / bijlage een lijst met de meubels welke gehuurd/gebruikt worden is dit ok?

Is het mogelijk de btw kosten terug te trekken van de nieuw aangekochte meubels voor het appartement, en in te brengen in belastingen ?

Dank voor de hulp alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 dec 2013 08:49

Is de handelszaak en het pand ondergebracht in een vennootschap?

forum0675
Topic Starter

#3 , 04 dec 2013 11:10

Nee ik geloof dat het eenmanszaak is ...een banketbakker.

Reclame

sloeberken

#4 , 04 dec 2013 12:34

Opletten want bijna iedereen brengt zijn eenmanszaak onder een bvba is veiliger en voordeliger. Wel een goed huurcontract en plaatsbeschrijving opmaken, misschien beter een expert laten doen kosten worden gedeeld. Is dat apartement volledig voorzien voor aparte bewoning en ingang alsook keuken badkamer en toilet, en de nutsvoorzieningen. Word dit verhuurd voor hoofdbewoning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#5 , 04 dec 2013 12:39

BTW terug trekken is een totaal andere zaak, als het een eenmanszaak is zal dit niet lukken, word dit verhuurd door een vennootschap dat wel.

forum0675
Topic Starter

#6 , 04 dec 2013 15:09

De bewoning is ietwat complex ..is naast de winkel een aparte ingang /deur..
In die gang is er halverwege een deur die toegang geeft tot de ruimte achter de winkel (inpakplaats) en tot de keuken, in deze ruimte is de trap naar het appartement boven.
Boven aan de trap is ook een deur, die slotvast kan.
De keuken zouden we in ( gemeenschappelijk) gebruik gezet hebben eerst, maar blijkbaar kan die oppervlakte dab niet meer als handelsruimte gelden en ingegeven worden .
Voor mij persoonlijk geeft dat eigenlijk niet of dat zo in plaatsbeschrijving staat, concreet heb ik het gebruik ervan ter beschikking.
Is voorzien als hoofdbewoning.

sloeberken

#7 , 04 dec 2013 15:53

Voor hoofdbewoning moet het apartement wel voldoen aan de vlaamse wooncode. Is dit eigelijk wel toegestaan door de gemeente als handelszaak en apartement. Zou toch eerst de nodige inlichtingen vragen om voor geen onaangename verassingen te komen staan.

forum0675
Topic Starter

#8 , 04 dec 2013 20:20

Ik vermoed van wel..ze geven premies voor wie ruimte boven handelszaak verhuurd ...
Hoe wordt dit dan gecontroleerd die vlaamse wooncode?
Kan huisnr aanvraag en papierwinkel maar gestart worden na toestemming dan?
Alvast erg bedankt voor je duidelijke info !!!

sloeberken

#9 , 04 dec 2013 21:19

Vlaamse wooncode had ik vermeld, is dat apartement kompleet met keuken en dergelijke omdat je sprak dat de keuken beneden was.

forum0675
Topic Starter

#10 , 04 dec 2013 21:42

Is dus boven de winkel, met 3 slaapkamers, en woonkamer, en een badkamer, met douche, ligbad, toilet, en dubbele lavabo...
Het klopt dat de keuken beneden is, maar die is vrij te gebruiken..alsook wasmachine/droogkast.
Ik weet niet of dat grote onoverkomelijke problemen zijn??
Volgens dat ik lees, is het conformiteitsattest niet verplicht, en geen verhuurvergunning?
Moet er eerst controle zijn van een of ander orgaan alvorens daar te mogen wonen??
Lijkt mij raar dat ze dat zouden afkeuren, aangezien er 25 jaar een gezin met 2 kinderen woont...

sloeberken

#11 , 04 dec 2013 22:47

Dat moet niet gekeurd worden, maar de keuken is wel een probleem he is een gemeenschappelijke keuken.
Als de huurder er geen probleem van maakt is dat ok. Dat er 25 jaar iemand gewoond heeft wil niks zeggen waren de eigenaars. Kan er van 1 slaapkamer geen keuken gemaakt worden.

Vandebos

#12 , 04 dec 2013 23:38

Om alle problemen te voorkomen zal u best de inpakplaats en keuken exclusief deel laten uitmaken van de verhuur van het appartement.

forum0675
Topic Starter

#13 , 05 dec 2013 09:45

Het is geen probleem die gemeenschappelijke keuken..1 wij kennen elkaar al 35 jaar en zijn beste vrienden (hoe dwaas dat ook klinkt)..
2 : er wordt daar niet gekookt door hen, of gebruik gemaakt van die keuken.
Die inpakplaats en keuken deel laten uitmaken van verhuur is geen optie, ik verlang niet dat die mensen 60 m² meter bedrijfsruimte niet meer kunnen inbrengen in belastingen voor ruimte die (bijna) niet gebruikt wordt.
Dus voor duidelijkheid, wettelijk kan dit en is dit niet onder voorbehoud van keuring of dergelijke?

Terug naar “Huren”