Verwarmingskosten, verhuurder kan geen factuur voorleggen

x__laura
Topic Starter

Verwarmingskosten, verhuurder kan geen factuur voorleggen

#1 , 04 feb 2014 14:13

Hallo iedereen,

Ik wilde even informeren ivm de afrekening van de verwarmingskosten. Ik huur een huis en ontving kortelings mijn afrekening voor de verwarming. Deze kosten liggen echter absurd hoog voor hetgeen wij verbruikt hebben. Het zit zo: de verwarmingsketel staat in een ruimte vlak onder onze keuken/woonkamer en dit apparaat verliest enorm veel warmte. De gemiddelde temperatuur in deze ruimte (zelfs nu met temp rond het vriespunt) ligt boven de 30° (het betreft hier een kelderruimte die ietwat vochtig is, in de aangrenzende kelderruimtes komt de temp niet boven de 7° momenteel). Deze warmte stijgt naar onze woonkamer/keuken waardoor het daar dag en nacht warm is, bij momenten zeer warm, bijvoorbeeld in de zomer. We gebruiken de verwarming eigenlijk enkel in de slaapkamer, ongeveer 40 min. voor het slapengaan. Daarbovenop werkte de verwarming vorige winter maar half en hebben we in 2013 tot half november volledig zonder verwarming gezeten.

Verder werken wij allebei voltijds en zijn we één weekend op 2 in Nederland, de verwarming wordt dus eigenlijk minimaal gebruikt. We betalen al elke maand €130 kosten voor warm water en verwarming. Nu zouden we hier dus nog een serieuze som bovenop moeten betalen.

We krijgen dus een zéér hoge factuur voorgeschoteld, wat ik enerzijds wel begrijp aangezien die ketel gigantisch veel warmte verliest. Dit werd al meermaals aangekaart (ook door vorige huurders) maar volgens hun loodgieter is dit 'normaal'. Nu, de verhuurder kan geen factuur van stookolie voorleggen, hoe ze de verwarminskosten dan hebben berekend is voor ons een raadsel.

Zijn wij verplicht te betalen of kunnen we dit weigeren? Ik ben zeker bereid me bij de vrederechter te verantwoorden, wij hebben al zéér veel geklaagd en aangekaart dat er iets scheelt aan die verwarming maar dit wordt volledig genegeerd. Deze hoge factuur hierbovenop vind ik er persoonlijk echt over.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2014 14:18

Kunnen jullie niet voorstellen om vanaf heden zelf de stookolie te bestellen en te betalen voor het huis dat jullie huren?
Dan heb je volledige controle.

Waarom heeft de verhuurder geen factuur van de stookolie aankopen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2014 15:52

Gaat het over een huis waar jullie alleen wonen, of zijn er nog andere mede-huurders?

Reclame

x__laura
Topic Starter

#4 , 04 feb 2014 16:01

Er zijn nog mede-huurders inderdaad (het is een huis onderverdeeld in 2 appartementen). Ook de andere huurder viel zowat achterover toen hij zag hoeveel hij moest opleggen, hij heeft deze kosten echter wel al betaald en heeft hierover pas nadien opmerkingen geformuleerd. Ook hij is weinig thuis en doet de verwarming weinig aan.

Om het nog moeilijker te maken, er is een bedrijf (immokantoor) die optreedt als beheerder, met de eigenlijke eigenaar hebben we nog geen woord kunnen wisselen. De eigenaar weigert dus (ondanks dat dit beloofd werd toen we erin kwamen) om een hedendaagse verwarmingsketel te installeren.

Waarom er geen factuur is weten we niet, we hebben inzage gevraagd in de facturen waarop onze afrekening (algemeen) gebaseerd was en kregen eigenlijk enkel de waterfactuur en de factuur van de elektriciteit voor de gemeenschappelijke delen te zien. Ik vraag al sinds meer dan 2 maanden naar de rest van de facturen maar krijg deze niet. Intussen werden we in gebreke gesteld voor het niet-betaalde bedrag.

Turaki

#5 , 04 feb 2014 16:13

Via AS laten weten dat u zal betalen zodra u een kopie van de factuur en de berekening heeft ontvangen. Ondertussen al wel het deel dat u niet betwist betalen.

LegalLimbo

#6 , 04 feb 2014 16:55

U hebt het wettelijk recht om die facturen in te zien.

Art. 1728ter Burgerlijk Wetboek
§ 1.
Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2.
De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3.
Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

x__laura
Topic Starter

#7 , 04 feb 2014 18:52

Bedankt voor de adviezen. We betalen al elke maand €130 voor verwarming en warm water, voor dat half uur per dag dat we de verwarming aanleggen en warm water lijkt me dit voldoende. Het deel dat ik niet betwist is voor mij dus al betaald door die maandelijkse betaling.

Ik heb dus het recht om die facturen te zien, maar wat als ik ze niet te zien krijg? Ik heb gisteren als antwoord op de in gebreke stelling een AS verstuurd dat ik niet kan betalen alvorens die facturen te zien. Maar wat als ik ze dus niet kan/mag inzien (ik heb sterk de indruk dat die facturen voor stookolie er gewoon niet zijn). Wat als zij verdere stappen ondernemen (waar ze ook mee dreigen) om die extra som van mij te krijgen? Welke stappen kunnen ze eigenlijk ondernemen? Is dit eerst via het vredegerecht of kan ik meteen een deurwaarder aan de deur krijgen?

Alvast bedankt!

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 feb 2014 20:07

DW komt pas in actie NADAT vrederechter een uitspraak heeft gedaan. Verhuurder zal dus eerst aan de VR moeten uitleggen waar zijn facturen zijn.

Turaki

#9 , 04 feb 2014 20:18

Klopt. Verhuurder moet bewijzen wat zijn kosten zijn, en zal daarnaast ook mogen uitleggen waarom hij pas met facturen naar voor komt bij de vrederechter, zeker als u er reeds duidelijk om gevraagd heeft.

En als de verhuurder dan naar zijn voeten heeft gekregen van de vrederechter, kan u daarna zelfs nog een zaak aanspannen wegens tergend en roekeloos geding.

Terug naar “Huren”