Nalatigheid door huurder

sloeberken

Re: Nalatigheid door huurder

#31 , 13 feb 2014 17:21

Goude raad goed screenen en u tijd nemen voor je aan iemand verhuurd, en nooit naar mooie praat luisteren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AUDAX
Topic Starter

#32 , 13 feb 2014 23:05

Het moest allemaal vrij snel gaan

Ik dacht een koppel met 4 kinderen moeten toch verantwoordelijkheid hebben?

Hoe doe je dat precies screenen?

chantika

#33 , 14 feb 2014 20:18

Eerst moet je bepalen aan weke criteria een geschikte huurder moet beantwoorden.

Wil je iemand die de tuin goed onderhoud en netjes is? Of heb je liever iemand zonder huisdieren? Laat de kandidaat huurder dit weten, vraag of je zijn huidig adres mag weten. Iemand die niets te verbergen heeft zal u zeker uitnodigen.

Wil je iemand die stipt de huur betaald, laat hen dit weten. Indien het een goede betaler betreft zal hij zelf wel met de rekening afschriften van zijn huidige huur afkomen.

De reden waarom men u huis wil huren is ook belangrijk. Probeer dit altijd te controleren.

Stel je te hoge criteria dan zal je moeilijk een geschikte huurder vinden en zal je huis een poosje leeg staan. Als je huis netjes en volledig in orde is maak je de meeste kans op een goede huurder. Zoals je huis er nu uitziet kan je beter geen kandidaat huurders of kopers toegang verlenen.

Huurders screenen ook de verhuurder.

Reclame

AUDAX
Topic Starter

#34 , 18 feb 2014 17:54

Bij nazicht hebben de huurders 14/02/2014 225euro (825euro huur) overgeschreven. Niet alleen laattijdig maar nu ook al te weinig. Dit terwijl zij schriftelijk heeft geschreven dat de huishuur 11februari 2014 betaald is en 125 euro aktekosten 15 februari. Niets van waar...

Ondanks haar schriftelijke belofte om bereikbaar te zijn vandaag weer 2*gebeld op GSM en geen antwoord. Bel dan op vast toestel, zoontje neemt op en ik zeg mijn naam en vraag om de mama te spreken, legt gewoon de telefoon neer. Opnieuw bellen geen antwoord. Het is mij nu echt duidelijk dat die mensen NIET van goede wil zijn en totaal onbetrouwbaar.

Er rest mij volgens mij geen andere keuze dan de zaak voor de vrederechter te brengen om verdere schade en miserie te voorkomen.

Dit is de eerste maal dat ik dit moet doen ondanks dat ik in het verleden toch ook wel al wat problemen heb gehad met huurders.

Hoe denken jullie dat deze zaak gaat uitdraaien voor de vrederechter rekening houden met:
1) 5* laattijdige betaling van de huur en geen reactie op AS.
2) Onbereikbaarheid op tel nummers ondanks schriftelijk afspraken hierover.
3) Geen (volledige) betaling van huur februari ondanks schriftelijke verklaringen van hun kant.
4) Huurwaarborg en aktekosten zijn niet in orde na 5 maand huur en ondanks mijn AS geen reactie
5) Geen verwittiging van serieuze vochtschade in woning, integendeel men heeft de schade laten verder gaan en is er misch zelfs de oorzaak van (verluchting)
6) Verwaarloozing en volledige rommel in de woning, niet proper, ondanks duidelijke bepalingen hierin in het huurcontract. Ondanks herhaaldelijk schrijven/verwittigen geen reactie

Zoals U ziet meen ik dat er onmogelijk nog sprake kan zijn van enig vertrouwen tussen huurder-verhuurder. Er is diverse keren gelogen en afspraken niet nagekomen. Verder zetten van de huur is niet mogelijk.
Ik wil er mee stoppen en een ontbinding vragen van het huurcontract wegens fout(en) vd huurder en de contractueel voorziene schadevergoeding van 3 maanden huur. Opzegginstermijn?

Hoe denken jullie dat de vrederechter zal oordelen, tips? en vooral hoe lang zal deze procedure ong. duren incl uitvoering van het vonnis.

sloeberken

#35 , 18 feb 2014 19:43

Normaal stelt de vrederechter in eerste instantie voor aan de huurder om de achterstand stip af te lossen en ook de huur te betalen, na drie a vier maand komt er een evaluatie en indien alles stipt opgevolg is zal vrederechter geen onbinding van huurcontract uitspreken. Indien geen gevolg kan u rekenen op zeker 6 maand voor de uithuiszetting.
Bellen bengt totaal niets op alleen fustratie's

AUDAX
Topic Starter

#36 , 18 feb 2014 20:05

Bellen bengt totaal niets op alleen fustratie's
Ok, maar er naar toe rijden is voor mij 1u30 enkel en indien men ter goeder trouw is neemt men zijn tel op of op zijn minst terugbellen. Ik wil weten wat er gaande is en ook met die vochtschade in huis wil ik zeker zijn dat dit niet verder gaat.

zeker 6 maand voor de uithuiszetting
Is dit vanaf dagvaarding of vanaf betekening vonnis?

sloeberken

#37 , 18 feb 2014 20:25

Min vanaf dagvaardiging

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#38 , 18 feb 2014 23:09

Ik hoop dat ELKE maal dat de huur niet betaald werd of te laat, elke maal dat men zijn belofte niet heeft gehouden een AS en gewone brief hebt gestuurd.
Dat u mails hebt gestuurd met leesbevestiging en afleverstatus... Dat u een chronologisch verslag kunt maken dus een tijdslijn van alles wat gebeurd is of niet gedaan is.
U kan aan uw provider ook een lijst bekomen van uw gevoerde telefoongesprekken .. staan bij ons allemaal geregistreerd (moet wel verbinding zijn geweest). 5misschien eens ellen met een andere vaste lijn en andere gsm nummer mogelijk wordt uw nummer gewoon geblokkeerd)
Feit dat huurwaarborg niet betaald is is zwaarwichtig.
Is er een verzekering genomen voor brand ( aansprakelijk voor bouw, inhoud en tgo schade aan derden) is die polis u voorgelegd?
PS indien dit niet is verzekerd dan asap uw eigen huis want anders staat u NERGENS indien er iets mocht gebeuren.
Voor de rest lees wat Vandebos al heeft geschreven.

AUDAX
Topic Starter

#39 , 19 feb 2014 02:15

indien dit niet is verzekerd dan asap uw eigen huis
Wat bedoel je hiermee? Zij heeft mij een brandverzekeringpolis kbc laten zien. Meer weet ik niet.

Uit haar onwil om met mij tel te communiceren kan ik enkel kwade trouw afleiden. Als ik daar ter plaatse ben laat ze mij binnen en is ze vriendelijk.
Heb ik mijn rug gedraaid dan... doet ze niks meer. (1.5u rijden voor mij, ga er nt alle dagen naartoe)

Misschien wil ze dit spelletje zo 6 maanden vol houden ?

Als ik haar niet kan bereiken, heb ook ik er het raden naar.

Maar dat er iets niet pluis is, is nu wel duidelijk!

Franciscus

#40 , 19 feb 2014 20:28

En hebt u de gegevens van die polis?
Is die nog betaald bij de verzekering?

AUDAX
Topic Starter

#41 , 20 feb 2014 17:06

Een kopie gevraagd vd brandverzekering maar niet ontvangen, staat ook zo in huurcontract.

Wat zij al dan niet betaalt kan ik niet controleren.

Franciscus

#42 , 20 feb 2014 20:11

Copie van jaarlijks betalingsbewijs vragen.
Eens naar de verzekering bellen met vraag of zij een polis brand hebben op dat adres en op wiens naam.
Fax desnoods de eerste blz van uw akte door naar de persoon die de gegevens kan bezorgen.

AUDAX
Topic Starter

#43 , 24 mar 2014 22:45

Omdat mijn zaak do 27/03/2014 voor het vredegerecht voorkomt wil ik dit topic nieuw leven in blazen:

Vanavond ben ik opgebeld door de gebuur van het gebouw en deze vertelde mij dat de huurders in heel het dorp zijn gaan rondbazuinen dat het huis rot is en dat ze daarom gaan verhuizen. Nu zouden ze een nieuw appartement gehuurd hebben en vanaf april ernaar verhuizen. Alleen,... ik ben als verhuurder nergens van op de hoogte gesteld . Geen AS , geen brief, zelfs geen telefoon...

Ik denk dat het daar nog plezant gaat worden op de zitting: laattijdige betalingen, 2 maand huurachterstand, huurschade, waarborg niet volledig volstort en nu ook contractbreuk.

Ik weet niet goed wat er in de hoofde van die mensen omgaat maar hier gaan ze toch niet mee wegkomen.

Terug naar “Huren”