waarborg betalen alvorens te tekenen

juliejulie
Topic Starter

waarborg betalen alvorens te tekenen

#1 , 01 apr 2014 09:10

Beste,

Vorige week hebben mijn vriend en ik ons akkoord gegeven voor het huren van een appartement vanaf 15 april.

We hebben reeds een kopie van het huurcontract per mail mogen inkijken, en moeten nog een afspraak vastleggen om het huurcontract te tekenen. Dit zal pas volgende week zijn aangezien eigenaar met verlof is.
Nu vraagt de eigenaar dat we de huurwaarborg regelen alvorens het contract te tekenen.

Nu is mijn vraag, kan dit, mag dit?

Ik vind het nogal bizar om dit al te regelen als we nog niets ondertekend hebben.

Wanneer wordt normaal gezien de waarborg geregeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vverbeke

#2 , 01 apr 2014 09:30

Normale werkwijze is eerst contract tekenen, dan waarborg storten, dan sleutel krijgen. Waarborg op voorhand vragen is een gekende oplichtingspraktijk. Als die op een geblokkeerde rekening komt is het al safer, maar ik zou pas storten nadat het contract is ondertekend.

Een geblokkeerde rekening staat op uw naam, dus daarvoor moet je een papier van een bank of instelling invullen en ondertekenen. Een eigenaar die een rekeningnummer doorgeeft en "beweert" dat het een geblokkeerde rekening is, is met uw voeten aan het spelen en zal u alleen maar meer last bezorgen eenmaal je erin zit. Idem voor een eigenaar die een waarborg vraagt vooraleer je je contract tekent, ik zou op mijn hoede zijn.

Turaki

#3 , 01 apr 2014 09:39

Als u deze vraag op mail heeft (of op een andere bewijsbare manier), dan kan gesteld worden dat, door de vraag om de waarborg te betalen de eigenaar akkoord gaat met het verhuren aan u, en door het betalen zelf u ook akkoord gaat. Hierdoor zou het contract vanaf de betaling reeds een feit zijn, en is het tekenen zelf maar een formaliteit.

Waarom zou dit een gekende oplichtingspraktijk zijn? Als de waarborg correct wordt afgehandeld, kan de verhuurder hier niet aan zonder akkoord huurder (natuurlijk iets waar je op moet letten, en dus nooit rechtstreeks aan verhuurder geeft). Dat een verhuurder dit vraagt lijkt mij ook niet zo vreemd, gezien de verhalen hier van verhuurders waar de huurder nooit de waarborg in orde heeft gebracht, en die het nu moeilijk hebben om enige vergoeding voor schade te krijgen.

Reclame

juliejulie
Topic Starter

#4 , 01 apr 2014 10:07

De waarborg wordt inderdaad op een geblokkeerde rekening gezet bij onze bank.

Dus als ik het goed begrijp, kan hier dan niet veel foutlopen?

sloeberken

#5 , 01 apr 2014 10:15

het betalen van een waarborg is geen mondeling akkoord van een huurovereenkomst.

“De overhandiging van een huurwaarborg is geen wezenlijk bestanddeel van een huurovereenkomst. De huurovereenkomst komt tot stand door een loutere wilsovereenstemming van de huurder en verhuurder nopens de essentiële bepalingen, met name het verhuurde goed, de prijs en de duur. Inontvangstneming van een voorschot huur tegen afgifte van een kwitantie geldt als buitengerechtelijke bekentenis van het bestaan van een mondelinge huurovereenkomst.”
Zie: Vred. Halle 19 januari 2005, Huur 2005, 144.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#6 , 01 apr 2014 10:26

Overhandiging van de waarborg kan wel gebruikt worden als bewijs om bestaan van overeenkomst aan te tonen, samen met andere bewijsstukken. Aangezien er reeds een akkoord is (hopelijk bewijsbaar), is er dus reeds een huurovereenkomst, en zijn zowel de waarborg als het tekenen van het contract maar een formaliteit.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 apr 2014 11:23

De meeste banken vragen echter een kopie van een GETEKENDE huurovereenkomst voor hun dossier.

billie3

#8 , 05 apr 2014 20:39

Wij laten steeds de huurwaarborg storten alvorens een contract te ondertekenen (op een geblokkeerde rekening). Wanneer de huurwaarborg niet kan betaald worden is het al een voorbode dat de huishuur allicht ook niet zal betaald worden.
Al allemaal meegemaakt...

Terug naar “Huren”