Herstelling verwarming, wie betaalt?

x__laura
Topic Starter

Herstelling verwarming, wie betaalt?

#1 , 21 jul 2014 00:36

Hallo iedereen,

Ongeveer een jaar geleden was de verwarmingspomp in ons appartementsgebouw stuk, met als gevolg dat alle 3 appartementen enkele maanden zonder verwarming zaten. Deze pomp werd uiteindelijk vervangen, eind goed al goed zou je denken. Nu kregen we net de eindafrekening van de 'algemene kosten' en blijkt dat zowel deze herstelling als het installeren van nieuwe thermostaten (de vorige dateerden letterlijk van vlak na de oorlog) aan de huurders worden doorgerekend.

Kan dit? De verhuurder regelt zelf het jaarlijks onderhoud van de verwarmingsketel, dit betalen wij als huurders uiteraard. Aan gebrekkig onderhoud van ons uit kan het probleem dus al niet liggen, aangezien de verhuurder zelf de chauffagist kiest.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 21 jul 2014 05:46

Opgelet hier ! Die nieuwe (elektronische) thermostaten zijn ten laste van de verhuurder. De kosten voor opname zijn ten uwe laste (vroeger nieuwe buisjes, nu elektronische opname > zou pakken moeten schelen in kost). De herstelling van de pomp is ook ten laste van de verhuurder, behalve het periodiek onderhoud indien nodig. Vraag alle fakturen op of ga langs bij uw verhuurder. U zal dan kunnen zien wat aan u doorgerekend werd.

Mogelijk, maar daar heb ik twijfels over, kan u schadevergoeding vragen wegens derving van nutsvoorziening indien u zonder verwarming kwam te zitten in de winter gedurende 3 maanden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

x__laura
Topic Starter

#3 , 21 jul 2014 10:23

Beste John,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Met nieuwe thermostaten bedoel ik het bakje aan de muur, op de verwarming stonden al elektronische metertjes waarvoor wij inderdaad altijd de opnamekosten betalen (ook niet min trouwens, €150 per appartement). Het gaat dus echt om de thermostaat op zich, die nog niet elektronisch was. Het was nog zo'n toestel van veertig of vijftig jaar geleden, of hij staat aan of uit, er waren geen mogelijkheden tot instelling van dag en uur of dergelijke.

Die schadevergoeding hoeft voor mij niet, ik wil enkel niet opdraaien voor kosten die ten laste van de verhuurder zijn, zoals het herstellen van zaken die door slijtage nodig zijn.

Reclame

sloeberken

#4 , 21 jul 2014 10:39

Vervangen van verouderde en versleten thermostaten is voor de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 jul 2014 10:54

Deze verhuurder lijkt me hoogst onbetrouwbaar.
Een verhuurder die het aandurft om deze kosten door te rekenen moet nauwgezet gecontroleerd worden voor wat al de afrekeningen betreft. Gegarandeerd doet hij nog meer van dergelijke frivoliteiten.
Ik ben zelf verhuurder, hier sta ik perplex van!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#6 , 22 jul 2014 02:53

Deze verhuurder lijkt me hoogst onbetrouwbaar.
Een verhuurder die het aandurft om deze kosten door te rekenen moet nauwgezet gecontroleerd worden voor wat al de afrekeningen betreft. Gegarandeerd doet hij nog meer van dergelijke frivoliteiten.
Ik ben zelf verhuurder, hier sta ik perplex van!
Hmm. Het gebeurt echt meer dan je denkt hoor. Er zijn bitter weinig huurders die facturen opvragen, laat staan weten dat ze opgevraagd mogen worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

x__laura
Topic Starter

#7 , 22 jul 2014 17:26

Bedankt voor de reacties, ik dacht ook al dat dit niet kon. Ik heb morgen een afspraak om alles te bespreken, benieuwd wat de reactie zal zijn.

Terug naar “Huren”