Problemen op kot: bezoekers

jajutho

Re: Problemen op kot: bezoekers

#16 , 29 jul 2014 14:16

Als jij op vakantie gaat of een paar dagen naar je ouders, krijg je dan ook huurgeld terug?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LaKrekt
Topic Starter

#17 , 29 jul 2014 17:39

Ja de grens is natuurlijk erg moeilijk te stellen. Maar ik wil graag alvast voorbereiden op deze dingen die nu onvermijdelijk gaan gebeuren!
Nee natuurlijk krijg ik geen geld terug als ik niet op kot aanwezig ben. Dat is helemaal het lullige aan dit hele verhaal. Ik zit al sinds eind examenmaand juni in Nederland. Ik ben in heel juli 6 nachten op kot geweest, precies die 6 nachten waar mijn vriend ook bij was.

Waar ik verder ook nog altijd geen duidelijkheid over kon vinden was: is het privacy schending als de huurbaas vaak onaangekondigd aanwezig is in gemeenschappelijke ruimten?
Want we huren natuurlijk enkel een kamer. Maar als 5 huisgenoten huren we eigenlijk het hele huis.
Mocht dit argument ooit nog nodig zijn is het handig ook hier vast het antwoord op te weten. Hij staat namelijk echt 3 keer per week in onze woonkamer, zogenaamd om te kijken of er post voor hem is gekomen en fietst echt dagelijks door onze straat.

Ik vond dit op een Nederlandse site: http://www.rechtsbijstandverzekering.co ... woongenot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geldt dit ook in België?

Ik heb nog nooit problemen met dit (en met hem) gehad, maar mijn oude huisgenoot had precies deze zelfde punten. Dus ik weet geloof ik wat ik kan gaan verwachten.. Hij heeft de boodschap niet echt begrepen dat hij een kotbaas is en niet iemand die een vaderrol moet gaan spelen en ons allemaal onzinnige regels op moet gaan leggen wat we wel en niet mogen doen.
Laatst gewijzigd door LaKrekt op 29 jul 2014 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#18 , 29 jul 2014 17:45

Het is heel simpel als een kotstudent af en toe een logée heeft - zullen de kotgenoten dat nooit "verlinken" want die hebben allemaal regelmatig "logees" wat dacht je... Dus de verhuurder is gewoon een gefrustreerde mens die er geld uit tracht te slaan, de braafste er uit pikt om te intimideren en stilaan zal merken dat het hem niet zal lukken :-)

Reclame

LaKrekt
Topic Starter

#19 , 29 jul 2014 18:14

Het is heel simpel als een kotstudent af en toe een logée heeft - zullen de kotgenoten dat nooit "verlinken" want die hebben allemaal regelmatig "logees" wat dacht je... Dus de verhuurder is gewoon een gefrustreerde mens die er geld uit tracht te slaan, de braafste er uit pikt om te intimideren en stilaan zal merken dat het hem niet zal lukken :-)
Bij mijn oude kotgenoot heeft hij ook eerder een bijdrage gevraagd, maar zij is ondertussen afgestudeerd en vertrokken. Nu ben ik aan de beurt en de rest zal nog wel volgen. Ik houd hen dan ook op de hoogte dat ze hoe dan ook niet toe moeten geven als dit ook bij hun gebeurt.
We hebben nu ook duidelijk nog eens afgesproken dat als er ooit klachten zijn dat we het samen oplossen voor we naar onze huurbaas stappen, want bij klachten zullen bepaalde dingen wel veranderen. De sfeer tussen de huisgenoten is echt zeer goed, dus ik vrees niet voor mensen die naar hem toe stappen met klachten zonder eerst bij mij te komen. :)

Maar goed! Nu nog de vraag die ik hierboven stelde over privacy van gemeenschappelijke ruimtes.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 jul 2014 20:53

Met uw contract eens langs de 'kotdienst' van uw hogeschool of universiteit gaan.
Kan helpen.

Wat mogelijk schending privacy betreft ....
Hij is eigenaar - ruimten zijn gemeenschappelijk maar vermoedelijk niet exclusief aan diegene die er wonen.
Bestaat de mogelijkheid een ander voordeurslot te plaatsen?
Om welke uren komt de eigenaar zoal langs en welke plaatsen bezoekt hij dan?

Post heeft hij daar een brievenbus - staat hij daar ingeschreven ( domicilie) eens navragen bij de gemeente.. in dat geval is het voor hem domiciliefraude. Maar zolang hij daar ingeschreven staat mag hij overal binnen.

LaKrekt
Topic Starter

#21 , 29 jul 2014 23:00

Met uw contract eens langs de 'kotdienst' van uw hogeschool of universiteit gaan.
Kan helpen.

Wat mogelijk schending privacy betreft ....
Hij is eigenaar - ruimten zijn gemeenschappelijk maar vermoedelijk niet exclusief aan diegene die er wonen.
Bestaat de mogelijkheid een ander voordeurslot te plaatsen?
Om welke uren komt de eigenaar zoal langs en welke plaatsen bezoekt hij dan?

Post heeft hij daar een brievenbus - staat hij daar ingeschreven ( domicilie) eens navragen bij de gemeente.. in dat geval is het voor hem domiciliefraude. Maar zolang hij daar ingeschreven staat mag hij overal binnen.
Helaas zit ik nog een tijdje in Nederland, maar voor de lange termijn inderdaad een goed idee om eens te informeren bij de universiteit. Ik zag dat Gent ook in de stad een kantoor heeft voor advies.

Uit mijn hoofd weet ik niet of het slot zomaar te veranderen is. Het is nogal een oude deur, dus dan zou er bijna een nieuwe deur in moeten. Maar dan nog moet je ook achter veranderen en hem de sleutels geven? Op mijn eigen kamerdeur zou ik natuurlijk nog een haakje of iets kunnen installeren.

Hij betreedt het wel onder "normale" uren, variërend van 09:00 tot 22:00. Hij bezoekt dan vaak de woonkamer en de keuken, maar ik trof hem ook eens aan boven in de badkamer.
Maar toch zeer vaak om een peertje te vervangen van een lamp ("ja, aantal watt was wat hoog van deze lamp") of er staat opeens weer een andere kast in de woonkamer. Niet echt dingen die we zelf niet kunnen of die noodzakelijk zijn.

Er zijn ook wel al aanwijzingen geweest dat hij op onze kamers is geweest. Mijn planten in de vensterbank die anders staan na een weekend. Modder in de kamers bij kotgenoten, of dat hij iemands verwarming heeft uitgezet in de winter wanneer mijn huisgenoot niet thuis was tijdens het weekend. (van stand 2, van de 5, naar uit) Dit komt wel minder voor, het is voornamelijk gemeenschappelijke ruimten. Wat vond u zelf van de Nederlandse site die ik hierboven gaf? Deze. Zou dit ook zo zijn in België?

Onze brievenbus is naast de deur en de post valt dus naar binnen. Hij heeft zelf al toegegeven dat hij nog domicilie heeft in het huis naast ons wat ook een kot is. Waar ook 5 studenten wonen en hij dus ook geregeld binnen komt. (er is onderling veel contact tussen onze twee huizen.)
Ik weet natuurlijk niet of onderverhuur is toegelaten in Merelbeke en of hij er voor geregistreerd is, maar ik vond dat al een beetje een duister zaakje. Voornamelijk omdat hij geen extra studentenbelasting hoeft te betalen voor dat huis, maar wel de onze. Er waren nog wat andere opmerkingen waarbij ik denk dat dat ook niet helemaal volgens de regeltjes gaat. Daar wil ik momenteel niets over zeggen of aan doen, ik wil ook niet dat deze studenten hun kamer verliezen.

Turaki

#22 , 29 jul 2014 23:14

De gemeenschappelijke ruimtes mag hij normaal wel in, tenzij u tezamen het huis huurt. Als u enkel uw kamer huurt, met daarbij gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes, kan u hem daar niet buiten houden.

Om hem uit de koten zelf te houden als u er niet bent, kan u bij een slotenmaker iets kopen waarmee u het slot van uw kamer zelf "blokkeert" (als het een gewone baardsleutel is). Hiermee brengt u iets in in uw slot nadat u de deur heeft vastgemaakt. In de koten zelf mag hij in geen geval binnen zonder uw toestemming.

En u kan altijd eens "informeren" bij de gemeente of uw kotbaas wel een domicilie mag hebben op een plaats waar hij niet woont.

Franciscus

#23 , 29 jul 2014 23:32

In het blauw de regeling in België
"""
Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
TOTAAL verboden de woning is onschendbaar - persoon is wel eigenaar maar geen bewoner dus moet uit de woning blijven. In uw geval is dat dus uit de verhuurde kamers.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
Gezien het hierboven idem dito - mag niet binnen wel aanbellen
Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
Meestal zal een rechter ook al staat het niet in een contract een vonnis vellen dat verhuurder éénmaal per jaar een woning( kamer/appartement huis mag bezoeken
Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.
Gezien gemeenschappelijke ruimte ook verhuurd is aan meerdere personen hebben deze personen het uitsluitend gebruiks- en genotsrecht dus niet de eigenaar
Een verhuurder mag alleen een verhuurde ruimte betreden als hij of zij een rede daarvoor heeft die binnen de zogenaamde “verhuurderstaak” valt.
Dat zou alleen bij hoogdringendheid kunnen vb een waterleidingbreuk en de gemene leiding kan niet worden afgezet zonder hinder - in België kan men dan best binnengaan via syndicus en soms zelfs beter met politie
Een verhuurder mag altijd besluiten om sloten te vervangen. Hij of zij moet er wel altijd voor zorgen dat de huurder(s) in geval van nood zichzelf toegang kunnen verschaffen tot de betreffende verhuurde ruimte.
Verhuurder mag uiteraard de sloten veranderen maar dan zal hij wel direct de sleutels aan de huurder moeten geven - zelf mag hij geen sleutel houden ook al gebeurd dat dikwijls is op zich niet strafbaar maar het gebruik van die sleutel zonder toestemming maakt de sleutel 'vals' en het binnengaan huisvredebreuk met verzwarende omstandigheid van gebruik valse sleutel[. /color]"""

Eens dat een huis verhuurt is of in gebruik (kraker) of zelfs een langdurig gebruikte hotelkamer of een caravan is de onschendbaarheid van de woning ontegensprekelijk. Enkel personen die bij wet aangeduid zijn kunnen in geval van heterdaad of mits bezit van bevelschrift in een woning binnengaan.

Heb ooit een eigenaar gekend die de voordeur van een verhuurder woning had weggehaald (wegens niet betaling van de huur).
De ruimte die de eigenaar daarna werd aangeboden had een metalen deur en voldeed niet aan de voorwaarde van een studio (20m²) maar welaan de wettelijke vereisten.

LaKrekt
Topic Starter

#24 , 29 jul 2014 23:42

De gemeenschappelijke ruimtes mag hij normaal wel in, tenzij u tezamen het huis huurt. Als u enkel uw kamer huurt, met daarbij gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes, kan u hem daar niet buiten houden.
Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.
Gezien gemeenschappelijke ruimte ook verhuurd is aan meerdere personen hebben deze personen het uitsluitend gebruiks- en genotsrecht dus niet de eigenaar
Natuurlijk gaat het er niet om om hem helemaal te weren, maar op deze manier kan ik hem eventueel wel duidelijk maken dat hij te vaak aanwezig is.
Nu is er alleen nog altijd onduidelijkheid tussen u, Franciscus en Turaki.

Ik kan wel nog vermelden dat wij met 5 allemaal een eigen kamer huren, vastgelegd in het contract. En daarnaast allemaal getekend hebben in ons contract voor de gemeenschappelijke ruimten. Dan huren we toch eigenlijk met 5 de gemeenschappelijke ruimten van hem en verliest hij dit recht om zomaar het huis te betreden?

Franciscus

#25 , 29 jul 2014 23:50

Dat hangt van het contract af .... als hij daar nog ingeschreven is ... waarom zou hij daar een brievenbus hebben.

Gezien we dat niet weten... ik ga ervan uit dat hij daar niet woont dus is alles verhuurd aan 5 personen ( kamers persoonlijk) en rest gemeenschappelijk.

Bij een huiszoeking denk ik niet dat de eigenaar daar dan toestemming kan geven ergo hij mag daar niet zijn zonder toestemming.
(Maar ik ben geen jurist :D )

En heb nu geen wetteksten en annotaties bij mij.

Terug naar “Huren”